Trimma V4 över 100hk, varför lägst 4,5:1???

Forum Övrigt SSR Trimma V4 över 100hk, varför lägst 4,5:1???

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-03 20:56.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14607

    fuling
    Deltagare

    Jag har alltid retat mig på denna regel och undrar VARFÖR är den framtagen?????
    Går biljä…. för fort annars???
    Med 4:5:1 i totalutväxling och std däck kommer 96/95an göra ca 200 vid 7700r/min
    En V4 snurra kan varva ca 8500 korta stunder det skulle ge 220km/h.
    Så även ned 7:38 sp1 e sp2 som ger 5:1 så går bilkäcket 195km/h på 8500r/min.
    Kan någon upplysa mig om varför?????

    #97196

    kalle .p
    Deltagare

    Va tycker du inte 195 km/h är tillräkligt för en Saab 96. Jag tycker att 160 km/h är lite skrämamde framför allt om man vill bromsa för det vill inte alltid bilen.

    Vi pratar 70-talet vilken bill gjorde 200-220 km/h på den tiden. Så jag tror att Saab satte en gräns som nog dom trodde var i överkant med tanke på vad det fanns för däck och övrig utrustning på bilarna.

    #97197

    fuling
    Deltagare

    Men hela grejen är ju att höjer man maxvarvet så går det lika fort.
    Vad är då vitsen???

    Vill man ha lite mer pulver i en V4 men åka landsväg också så suger 4,5:1 hästbal….
    Jag har åkt runt med 3,5:1 istället, behagligt men olagligt.
    Med typ 3,5:1 så börjar man närma sig vad morderna bilar har för totalutväxling.
    Mitt as orkar inte varav ur på 4an.
    Och dessutom så fodras det rätt mycket effekt för att öka farten över 180.
    Över 200 ÄNNU mera. Det är ett FÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅTAL 96/95or som har den effekten.

    4,5:1 för banköring är nog rätt vättigt.

    Jag vill veta VARFÖR 4,5:1 står i reglena. Mig vetligen finns inte dessa regler för andra bilar.

    Kalle .P:
    Vi tillfälle kan du få åka nära 160 på 3an

    #97198

    kalle .p
    Deltagare

    Tur att det är 50 mil mellan så jag inte tar tillfälet att få åka 160 på 3:an utan gör det i min egen bil på 4:an istället.

    #97199

    fuling
    Deltagare

    Kalle .P:
    Fegis 🙂

    #97200

    xpniklas
    Deltagare

    Hej Johan

    Vad då Trimma V4 över 100 hk det gäller ju 2T 96:an med, och de varvar ju ännu mer 😉

    Det står ju i Fordonsdata P 15-00-10 gällande 95,96
    96,95 V4, 96 V4

    Det gäller alltså även 2T 96:an. Hur skall man tolka det.

    Ja kanske det är fritt fram för över 100 hp på en 2T 95:a

    Du får ”konvertera” helt enkelt 🙂

    ///Niklas

    #97201

    fuling
    Deltagare

    Jag har inga problem. Min bil är typad med mer än 100kusar och ALDRIG kollat mer än på regg-besitingen.
    Kommer även åka 4,5:1.
    Skulle inte förvåna mig om bilskrället går fortare med 4,5:1 än 3,5:1.
    Kanske saknar lite, men den kommer gå fortare dit.

    Åter till grund frågan VARFÖR lägst 4,5:1??????????????????

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng