Trimma V4 över 100hk, varför lägst 4,5:1???

Forum / Övrigt / SSR / Trimma V4 över 100hk, varför lägst 4,5:1???

Forum / Övrigt / SSR / Trimma V4 över 100hk, varför lägst 4,5:1???

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 1, 2006 at 13:03 #14607

      Jag har alltid retat mig på denna regel och undrar VARFÖR är den framtagen?????
      Går biljä…. för fort annars???
      Med 4:5:1 i totalutväxling och std däck kommer 96/95an göra ca 200 vid 7700r/min
      En V4 snurra kan varva ca 8500 korta stunder det skulle ge 220km/h.
      Så även ned 7:38 sp1 e sp2 som ger 5:1 så går bilkäcket 195km/h på 8500r/min.
      Kan någon upplysa mig om varför?????

        augusti 2, 2006 at 05:37 #97196

        Va tycker du inte 195 km/h är tillräkligt för en Saab 96. Jag tycker att 160 km/h är lite skrämamde framför allt om man vill bromsa för det vill inte alltid bilen.

        Vi pratar 70-talet vilken bill gjorde 200-220 km/h på den tiden. Så jag tror att Saab satte en gräns som nog dom trodde var i överkant med tanke på vad det fanns för däck och övrig utrustning på bilarna.

          augusti 2, 2006 at 13:59 #97197

          Men hela grejen är ju att höjer man maxvarvet så går det lika fort.
          Vad är då vitsen???

          Vill man ha lite mer pulver i en V4 men åka landsväg också så suger 4,5:1 hästbal….
          Jag har åkt runt med 3,5:1 istället, behagligt men olagligt.
          Med typ 3,5:1 så börjar man närma sig vad morderna bilar har för totalutväxling.
          Mitt as orkar inte varav ur på 4an.
          Och dessutom så fodras det rätt mycket effekt för att öka farten över 180.
          Över 200 ÄNNU mera. Det är ett FÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅTAL 96/95or som har den effekten.

          4,5:1 för banköring är nog rätt vättigt.

          Jag vill veta VARFÖR 4,5:1 står i reglena. Mig vetligen finns inte dessa regler för andra bilar.

          Kalle .P:
          Vi tillfälle kan du få åka nära 160 på 3an

            augusti 2, 2006 at 18:32 #97198

            Tur att det är 50 mil mellan så jag inte tar tillfälet att få åka 160 på 3:an utan gör det i min egen bil på 4:an istället.

              augusti 2, 2006 at 18:48 #97199

              Kalle .P:
              Fegis 🙂

                augusti 3, 2006 at 20:25 #97200

                Hej Johan

                Vad då Trimma V4 över 100 hk det gäller ju 2T 96:an med, och de varvar ju ännu mer 😉

                Det står ju i Fordonsdata P 15-00-10 gällande 95,96
                96,95 V4, 96 V4

                Det gäller alltså även 2T 96:an. Hur skall man tolka det.

                Ja kanske det är fritt fram för över 100 hp på en 2T 95:a

                Du får “konvertera” helt enkelt 🙂

                ///Niklas

                  augusti 3, 2006 at 20:56 #97201

                  Jag har inga problem. Min bil är typad med mer än 100kusar och ALDRIG kollat mer än på regg-besitingen.
                  Kommer även åka 4,5:1.
                  Skulle inte förvåna mig om bilskrället går fortare med 4,5:1 än 3,5:1.
                  Kanske saknar lite, men den kommer gå fortare dit.

                  Åter till grund frågan VARFÖR lägst 4,5:1??????????????????

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.