trimtips önskas av experter!!! till grupp 1,58 cirka

Forum Övrigt SSR trimtips önskas av experter!!! till grupp 1,58 cirka

• Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2002-12-02 06:45 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    martin valentin
    Deltagare

Hej alla ni trimexperter ute på näte.
    Jag ska plocka ihop en motor till min Grålle-67.
    Som namnet antyder är han en malmgrå 96-67 som blivit en kär familjemedlem.
    Har en motor med tre förgasare i bitar som ska förses med ny vev och ev nya kolvar….
    villha lite tips för att trimma till grupp 1,58 ungefär..har tänkt en lätt portning, sportavgas,
    ev sporttopp, men?? nåt annat som bör göras????
    siktar mot 50-51 din så….

tack på förhand

Martin, medlem i Grålles Vänner

mats a
    Deltagare

Hör med herrarna på

http://www.classicsaabracing.com/index-sv.htm

Där finns hjälp.

anonymous
    Deltagare

Det fins även hjälp på 0121-42131 070-6548282
    Jan Östberg är The Name…
    Vevaxlar portning Blueprintning mm.
    till Humana priser……..dvs.
    Han är tyvär på semester men kommer åter ca 25 okt.

ake svantesson
    Deltagare

borra ett 10 mm hål i varje kolvtopp..
    går som satan sen..
    mvh åke

krister
    Deltagare

Borra hål i kolvarna!? Skämt eller allvar? :confused:

/Krister

xpniklas
    Deltagare

Att borra hålet i kolvtoppen lär inte vara så bra för cylindertrycket.

Däremot kan man borra hål o kolven för att reedventilerna skall kunna andas bättre.
    Se http://www.classicsaabracing.com/forgasare.htm

Jag provkörde den första motorn med detta reed i helgen och den drog gott från 2000 rpm med fullgas på Sonettförgasare med 35 mm halsringar.
    Efter inkörning hoppas jag på en bänkning, det skall bli spännande.

Annars kan det även vara ett tipps att borra ett lite mindre hål på var sida om avgasporten och grada hålen duktigt så har man två smörjhål för att undvika nypning.

MVH Niklas

xpniklas
    Deltagare

Hej

Kan inte låta bli att lägga ut denna recention av mitt XP-avgassystem som jag fick av en användare i dag.

Hejsan!
    Äntligen så har jag fått avgassystemet färdigt och har även provkört det några mil. Vilken skillnad! Rena rama raketen från ca. 4000 varv!

Han verkar allt lite nöjd.

Med andra ord Martin, så bygg dig ett XP-avgassystem efter mina beskrivningar eller köp ett från classicsaabracing.com och hitta några sköna hästar utan att ens behöva öppna motorn.

///Niklas

martin valentin
    Deltagare

Det är alltid roligt att läsa dina inlägg Niklas.Du har fört in en seriös attityd till det här med trimning av gamla Saabar. Det där med att borra två små hål. Är det bra och hur stora hål? Det verkar bättre än hål i kolvtoppen.

xpniklas
    Deltagare

Hej Martin

På Viseco´s kolv till Suzuki RM 125 som har en delad avgasport precis som SAAB 92, så har de borrat tre små 2 mm hål med ca 4,5 mm ifrån varandra med det översta hålet ca 6 mm nedanför kolrvingen.

Hålen är lätt gradade på insidan och de är till för att minska risken för nypning över bommen som ju blir mycket varmare än övriga cylinderloppet och därför ofta även expanderar innåt nogot i loppet.

Detta kan ju vara ett tips at använda sig av vid 92:a trimning. Normalt undviker man att smalna av bommen för att den inte skall bli ännu hetare och man försöker även att slipa ner den något med tex smärgelduk för att minska risken för förlitet spel.

///Niklas

martin valentin
    Deltagare

Hej Niklas,
    hur många hästar ger ditt avgas jämfört med ett sportsystem om motorn är en lite trimmad trippelförgasarversion.Sportsystemet ska väl ge cirka 10 % jämfört med ett standardsystem.LÄtt portat, anpassade kanaler, större munstycken mm.
    Har du eller nån annan testat IGNITOR tändsystemet???
    Den gamle Jack Ashcraft i USA var inte positiv till elektrontändningar för tvåtaktarna-han påstår att det blev lätt hål i kolvarna.

Martin

xpniklas
    Deltagare

Hej Martin

När vi bromsade Bosse lindmans grupp II motor så bytte vi från hans 2″ system tillverkat enligt SAAB´s anvisningar till min främre ljuddämpare och hittade 5 hp till vid ett LÄGRE varvtal än med SAAB´s Grupp II system.

Mitt avgassystem är ju optimerat för att ge max effekt över ett brett varvtalsområde varför det höjer momentet märkbart. De som såg Bosses bil på Mantorp på sista deltävlingen på 1000cc kupen blev nog förvånade. Det enda han hade gjort sedan föregående tävling var att byta främre ”ljuddämpare” och nu fick han bästa SAAB varvtiden på träningen och körde då fortare än tre Sportar inklusive en med Lanciaförgasare.

Jag kommer även att bromsa min Grupp 1 motor med och utan XP-systemet men har helt enkelt ej hunnit med.

Vad gäller elektronisk tändning så har jag förutom Ignitorn kört med PS2000 eller Prospark som det hette förut. Detta är ett programerbart tändsystem som jag har använt de senaste åren på mina värsting motorer.

Husqvarna gör väl någon miljon tvåtaktare om året med elektronisk tändning och hittils har jag alldrig hört att det skulle bränna hål i kolvar.

Det skulle möjligtvis vara så att den svaga gnistan med brytare försenar förbränningen så att ett tändsystem med en bra gnista verkligen får fjutt på förbränningen vilket då motsvara att man ställer upp tändningen några grader.

Å andra sidan kommer alltid gnistan där den skall och hoppar inte runnt på remskivan när man kollar med stroboskop. Det innebär även at det inte kommer någon för tidig gnista som orsakar knack varför man kanske kan ställa tändningen lite tuffare utan att få problem.

Det är dessutom så att då gnistan blir bättre med tex en Ignitor så kan man köra med kallare stift utan att de slår igen lika lätt vilket borde minska risken för hålade kolvar.

///Niklas

dahlen_dup1
    Deltagare

Martin och övriga!

Kan bara fylla inlägget med lite erfarenheter från vår teambil ,93:an som har en rättså maxvässad 750 cc signerad Enander.

Till saken hör att vi måste ha treväxlad låda enligt reglementet, vilket i sig innebär att vi måste ha en motor som klarar att lämna affekt i varvtalsintervallet från c,a 7000 varv till drygt 4000 vid växling från tvåan till trean.

Hade denna motor varit utrustad med ”vanlig” grupp II kona hade den med största sannolikhet haft en för spetsig effekt och momentkurva och vi hade behövt gå ned i trimmningsgrad för att få körbarhet.

Vi har bromsat motorn med XP-systemet och kurvorna visar ger en mycket tydlig effekt och momentökning strax över 4000 rpm. Momentkurvan är sedan jämn och hög ända upp mot 6500 rpm.

Beroende av trimmningsgrad kommar ”körbara” varvtalsområdet att flyttas upp eller ner men för alla trimmningsvarianter tycks XP-systemet just generera en högre och framför allt jämnare momentkurva för aktuellt varvtalsområde.

Hälsningar

Göran

krister
    Deltagare

Gissa vem den nöjda XPsystem-användaren är?

/Krister

xpniklas
    Deltagare

Hej

Nu har en XP-användare bromsat sin bil före och efter monteringen av XP-avgassystemet.

Man skulle kunna säga att han blev nöjd med resultatet.

Mer ino kommer snart på

http://www.classicsaabracing.com

///Niklas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng