Turbobyte..?

Forum / Övrigt / Allmänt / Turbobyte..?

Forum / Övrigt / Allmänt / Turbobyte..?

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 26, 2006 at 17:34 #93272

      aeron har mitsubishi agregat och övriga har garret och det skiljer en del i kvallite tycker jag… och jag tror inte det kommer märkas någon direkt skillnad om man sätter i en aeroturbo. och så är det ju en fördel “om” man skulle vilja trimma nån gång…

      Har du belägg för det du skriver här? På vilket sätt visar sig Mitsubishis kvalitet jämfört med Garretts, har du statistik på rasade aggregat? Hur ställer du dig till vad Niklas Lind skriver ovan?

      Jag antar att du inte bara gissar, utan har belägg för att det bara är bolt-on med Aero-turbo utan att det blir mjukvaruproblem?

      Mvh Petter

        mars 27, 2006 at 05:58 #93273

        Jag har aldrig haft problem med några Garrett-aggregat, däremot arbetar mindre aggregat med högre varvtal varför det är rimligt att anta att de slits fortare. Gissningsvis så har detta mindre betydelse och det som avgör turbons livslängd är snarare underhåll och det sätt den används på.

        Jag antar att du inte bara gissar, utan har belägg för att det bara är bolt-on med Aero-turbo utan att det blir mjukvaruproblem?

        Jag kan svara på det, men det är dock ej ett statistiskt säkerställt svar (grundad på en observation). Bilen var en Steg 3-trimmad 9-5 2.3 ltt där original GT17 byttes ut mot en MHI TD04HL-15T #5.

        Uppstod några märkbara mjukvaruproblem? Nej.
        Gick bilen bättre? Nej.

          mars 27, 2006 at 07:52 #93274

          Tack Carl. Jag är lite allergisk mot tvärsäkra uttalanden som inte följs av belägg.

          Mvh Petter

            mars 27, 2006 at 18:11 #93275

            Okej. Så jag får förmodligen bättre kvalité och kanske problem med mjukvaran.
            Men om man har ett orginal aggregat och vill skruva upp trycket lite grann hur blir det då med mjukvaran? Behöver den programeras om?
            Eller det är inte alls att rekomendera?

            MVH

            '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
            - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
            - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
            - 90 T16 -87 när jag ska överraska

              mars 27, 2006 at 19:20 #93276

              Hej!
              Om du vill skruva upp trycket är nog det enda sättet att ändra i programvaran. Det är enligt mig det enklaste och klokaste sättet att få ut mer effekt i en turbobil. Trim-firmorna är väl medvetna om vad de gör och man behöver knappast vara orolig så länge man kör bilen med förstånd. Det finns nämligen stora marginaler i Saabs motorer. Ett alternativ om du inte vill “chippa” är ju att byta till grövre avgassystem. Det ger bättre respons och turbon börjar ladda tidigare. Ljudet får du ju på köpet
              Här är några adresser till några som kan det här med uppgradering av Saabar:
              http://www.speedparts.se
              http://www.sqr.se
              http://nordictuning.biz -Rekomenderas!!
              http://www.maptun.com

              Lycka Till!

              /Jacke

                mars 27, 2006 at 20:18 #93277

                Okej tack för tipset!
                En kompis till mig har en 9-3:a som han skruvade upp trycket på. Han spännde wastgaten tror jag.
                Detta är ju gratis vilket är possitivt. Men hur bra är det igentligen?

                MVH

                '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                  mars 27, 2006 at 20:33 #93278

                  Kanske inte riktigt rätt metod på en så ny bil! Där kan man trimma med mer finess på elektronisk väg!

                    mars 27, 2006 at 20:49 #93279

                    Okej tack för tipset!
                    En kompis till mig har en 9-3:a som han skruvade upp trycket på. Han spännde wastgaten tror jag.
                    Detta är ju gratis vilket är possitivt. Men hur bra är det igentligen?

                    Det är väldigt obra vill jag påstå. Motorn kommer inte att kunna reglera ner laddtrycket vid behov med spikningar och motorskador som följd. Sensmoralen är att man skall ge f-n i att manipulera med moderna styrsystem.

                      mars 27, 2006 at 21:25 #93280

                      Jepp, precis som Carl säger är det mycket riskabelt att börja justera laddtrycket. Fast med tanke på att du har en lättrycksturbo så är marginalerna något större. D.v.s att höja laddtrycket med 0,05-0.1 bar skulle kanske funka men det är inget jag själv provat så det är isåfall på egen risk. Men då behöver du en graderad laddtrycksmätare. Spänner man för mycket kan det vara kört. Sen tror jag att en 9-3 2,0ltt 98-99 (som ju saknar magnetventil) klarar av detta mycket bättre, om det var en sån din kompis hade. Du kan ju prata med grabbarna på Saab och höra vad de säger. Men jag tycker hursomhelst det är klokast att låta bli WGn. Kör på mjukvaran istället. Det ger så mycket mer tryck i bilen

                      MVH

                      Jacke

                        mars 27, 2006 at 22:15 #93281

                        Okej då vet jag det. Det finns med andra ord inga genvägar bara senvägar i längden.
                        Tack för alla snabba svar!

                        MVH

                        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.