Typ av splines/nav på kopplingslamellen?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Typ av splines/nav på kopplingslamellen?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Typ av splines/nav på kopplingslamellen?

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2017 at 17:54 #436063

      Korsdrag i skallen, massor av projekt och möjligheter. Måste smaka på allt minst en gång… 😉

      En sådan sak är att byta V4-snurran mot något så klumpigt som en Mercedes OM601 diesel! Det visade sig att en kopplingslamellen till en Volvo B18/B20 passar fint i mercamotorns svänghjul och samtidigt NÄSTAN perfekt på V4-lådans ingående axel. Splines:en glappar lite för mycket för att det ska kännas bra och jag undrar hur 17 detta kan vara möjligt. Det är ju NÄSTAN samma splines… Kan det vara så att Saab konverterat måtten från någon amerikansk standard med tum, eller att volvo gjort tum av en europeisk standard? Volvolamellen kommer troligen att fungera men jag oroar mig att glappet kommer ge ökat slitage på splines:en och även vibrationer då lamellen kan komma att klämmas fast i lite olika lägen från gång till gång då man släpper kopplingen. Jag har inget lämpligt verktyg för att mäta glappet men uppskattar det till ett par tiondels mm, kanske så mycket som en halv millimeter.

      Har möjligen Saab 99/900 samma grova splines som 95/96 eller har de finare delning? Det vore ju förträffligt att hitta en lamell som passar fint på V4-lådan men har större ytterdiameter än V4-lamellen.

        oktober 21, 2017 at 21:28 #436099

        Har hört att lamellen från VW Transport passar men då måste svänghjulet svarvas. Diametern på lamellen är större.Kanske är det någon mer bearbetning som behövs. Tror att en del rallybilar har en sådan lamell.

          oktober 22, 2017 at 21:26 #436141

          Måste kollas! 🙂 Har VW Transporter (tvålitersmotorn gissar jag) “för stor” lamell kan det vara precis vad jag söker till en MB OG601 diesel! Är det inte VW tryckplatta med solfjäder som kan fås att funka med Saab/Ford V4-motor efter en del svarvning och borrning? VW-bubblan har väl precis som Saab 96 ett gäng spiralfjädrar?

            oktober 22, 2017 at 22:11 #436142

            Tror tyvärr inte VW-spåret var rätt. Har letat bilder på kopplingslameller till VW Transporter och bara hittat med finare splines. Jag dubbelkollade genom att titta på växellådor, vilka är lättare att känna igen i deras olika årgångar, och även där är det finare “tandning”.

            En alternativ lösning kan vara att svarva ner navet från en V4-lamell till en tunn hylsa och sedan TIG-svetsa denna på plats i mercadieselns lamellcentrum som har ett förhållandevis stort hål.

            Om detta i övrigt är ett vettigt projekt tål helt klart att tänkas på. Vad gäller vikt, effekt och vrid bör det inte vara några problem men det måste nog bli en rejäl bula i framkant på huven för att svälja en OG601… Att jag över huvud taget funderar på detta beror på att jag råkar ha just en sådan motor, att den råkar vara i tämligen bra skick och att de är kända för att vara mycket långlivade och driftsäkra.

              november 20, 2017 at 08:47 #438224

              VAG fungerar inte, det är bara tryckplattan som de använder. Skillnaden på volvo och saab är att volvo har 1″ axel och Saab 7/8″ och det går såklart inte att mixa.
              Det man får göra är ju att använda centrum från saab och adaptera till annan lamell. Bäst är som sagt om det går att nita men att svarva ur och pressa i är det många som gör.

                november 20, 2017 at 13:58 #438231

                VW-baggens tryckplatta passar på tvåtakt utan ombyggnad – men lamellen är inte rätt.

                  november 20, 2017 at 18:16 #438239

                  På Sonettmotorn har jag en koppling från Sweedspeed, vet inte vad tryckplatta och lamell kommer från för bil,
                  svänghjulet måste svarvas och borras för tryckplattan, lamellen är ursvarvad och en svarvad hylsa från ett v4lamellcentrum är
                  inpressad och svetsad i båda ändarna. Problemet är att lamellcentrumen är av stålgjutgods, svårsvetsat men snyggt gjort, troligen TIG.
                  För oss amatörer är det nog lättare att nita en annan lamell till ett helt v4centrum. Mats

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.