Underliga luftintag 95V4-69
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Underliga luftintag 95V4-69
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Underliga luftintag 95V4-69
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-07-28 18:32 av ingvar k.
-
FörfattareInlägg
-
Min vita 95:a har ett par underliga luftinsläpp i torpedväggen på var sida om fläktpaketet. Båda är gummiklädda hål täckta med en cirkelrund täckplåt med passande “plugg” av isolerande material. Dessa “lock” är lätta att lyfta av och sätta tillbaka, och de är lackade i karossfärgen, vit.
Vad är de till för?
Jag har kollat min andra 69:a och där finns de inte.Någon som har sett något liknande?
Har du et bilde? Kan det være at den en gang har hatt monternt en Webasto eller Ebersprächer ?
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidjuli 8, 2011 at 21:06 #27470Jag hade en V4a på den tiden vi gick i djurhudar och den hade en kupevärmare monterad och där gick luftledningar in i kupén på de ställena.
Hittade en bild i reservdelskatalogen som visar var diverse dekaler skall sitta men den bör ge en vink om hur det sett ut.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookJavisst, det har suttit en Eberspächer monterad, hålen är till för luftcirkulationen, precis som Bengts skiss visar. De cirkelformade plåtarna är nog ett hembygge för att dölja hålen efter att värmaren tagits bort. Det borde även finnas andra spår efter värmaren, t ex där tiduret satt monterat inne i kupén och där “avgasröret” gick ut genom hjulhuset.
Och inte undra över att värmaren tagits bort, Eberspächer hade stora problem med driftssäkerheten, den här modellen ersattes ju senare av den platta versionen.
Som lite kuriosa så var jag med och gjorde prototypinstallationen och monteringsanvisningen.Och när det gäller modet så har ju Bengt helt rätt, vi gick ju i djurhudar på den tiden.
juli 9, 2011 at 09:05 #29720Har ni några bilder på er från den tiden? med djurhudar monterade? lägg gärna upp dem här i så fall 😀
@Ingvar K wrote:
Javisst, det har suttit en Eberspächer monterad, hålen är till för luftcirkulationen, precis som Bengts skiss visar. De cirkelformade plåtarna är nog ett hembygge för att dölja hålen efter att värmaren tagits bort. Det borde även finnas andra spår efter värmaren, t ex där tiduret satt monterat inne i kupén och där “avgasröret” gick ut genom hjulhuset.
Och inte undra över att värmaren tagits bort, Eberspächer hade stora problem med driftssäkerheten, den här modellen ersattes ju senare av den platta versionen.
Som lite kuriosa så var jag med och gjorde prototypinstallationen och monteringsanvisningen.Och när det gäller modet så har ju Bengt helt rätt, vi gick ju i djurhudar på den tiden.
Ahh. Tack för tipset. Det förklarar nog en del underliga reglage också.
Djurhudar? Menar du skinnhandskar? 😆
juli 9, 2011 at 20:30 #29739@Rallysaaben wrote:
Har ni några bilder på er från den tiden? med djurhudar monterade? lägg gärna upp dem här i så fall 😀
Saab Sport & Rallys mekanikerteam på den gamla goda tiden
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookjuli 11, 2011 at 11:43 #29760Japp och det syns ju att det är stötstångsmotorn som är under diskussion mellan herrarna. Höger kille säger “litet, men bestämt, slag precis här och ni är på rull igen”. Begreppet vedbotrim kom långt senare.
//Harald 😉juli 26, 2011 at 17:44 #30194Lite bilder:
http://www.blocket.se/angelholm/Saab_96_sedan_V4_35112626.htm?ca=23_8&w=0
Njaa, den platta modellen som Vinterstan visar är modellen som kom efter den runda som Bengts skiss visar. Och om jag minns rätt så var “den runda” uppfällbar med gångjärn mot torpedväggen för bättre åtkomlighet vid service. Se VHB som har beskrivning på båda modellerna
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.