Uppstart av motor i okänt skick?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Uppstart av motor i okänt skick?

  • Detta ämne har 24 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-03 12:23 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6253

    Så småningom ska jag börja söka mig en motor och i min lågbudgetklass är det ”man tager vad man kadaver sade nekrofilen” som gäller. Detta innebär att jag är beredd att göra det bästa av en motor som t.ex. stått på en murken lastpall i en lada i 20 år i ett skick som ”den gick fint innan jag tog ur den”.

    Hur går man bäst tillväga när budgeten är stram men man ändå inser att motorn behöver översyn innan den bara rivs igång? Har jag förstått rätt är det värsta misstaget att bara så lite ytrost på lagren kan få motorn att skära ganska snart efter uppstart. Kan det då vara klokt att öppna vevhuset och dränka veven i rostlösningsolja, försiktigt dra runt delarna för hand och skölja ur då och då under några veckors tid? Något annat man bör kolla noga eller bör byta innan uppstart? Hur bedömer man en motors skick där den står på garagegolvet? Är det vanligt med läckage i kortnosarnas vattenpumpar eller problem med generatorn?

    Som sagt, jag har inte en aning om vad jag kommer lyckas få tag på mer än att det inte kommer kunna kosta speciellt många tusenlappar och då gäller det ju att inte köpa ett vrak.

    #44577
    marcusekner
    Deltagare

    Nu är jag ännu oinvigd mekmässigt på saabtvåtaktarna, men det du ska leta efter är en skorrande, rasslande, vibrerande känsla i svänghjulet när du roterar motorn för hand (förslagsvis utan tändstiften i). Det kan även vara en bra ide att vagga svänghjulet fram och tillbaka för att undersöka hur stort glappet i vevstakarna är, ett slitet nållager upptill brukar kunna klick-klocka ganska friskt i kolven om det är slitet. Det tredje du kan göra är att rucka på svänghjulet upp/ner för att känna efter om glappet i ramlagren är rimligt. 0,25mm upp/ner tyder på friska (eller väldigt ihopkärvade!) lager, och upp till en millimeter glapp får man räkna som normalmycket slitage på ”longlife”-motorer.

    Allt detta är generella tips och kan vara helt fel i sammanhanget, jag mekar gokartmotorer vanligtvis, men mitt intryck är att saabsnurrorna med sina vanliga kullager o nållager inte skiljer sig mycket alls i konstruktion från vad jag är van att skruva med.

    För att bevara en tvåtaktsmotor i perioder utan användning är det bra att ta ur tändstiften och dra ner kolvarna en efter en och slanga ner lite tvåtaktsolja i kanalerna och dra runt motorn nåt varv. Då får rosten sällan nåt fotfäste 🙂

    Vad gäller din plan om att använda rostlösande olja tror jag inte det kommer hjälpa nämnvärt – all rost du sköljer bort kommer lämna kratrar, så lagerbanorna kommer funka som regnmönstrade däck i en lagerkonstruktion som vanligtvis förlitar sig på ”vattenplaning” på en solid oljefilm för att gå runt jämnt. Möjligt att du kan rädda motorn från att skära genom att använda en tjock olja tills du får chans att renovera grejerna. Shell Advance Racing X är ett bra val, en Sae 50-olja (alltså 20 cst vid 100 grader, dubbelt så tjock som vanliga självblandande tvåtaktsoljor). Shell M står ofta bredvid i hyllorna, den är däremot tunn och innehåller runtikring 75% ricinolja – gör så avgaserna luktar mumma och ger nyttig högtemperaturssmörjning i luftkylda motorer, men den sotar och koksar värre än nåt annat i denna värld.

    #44584

    Låter som bra tips Marcus! Jag antar att ett lagerglapp som konstateras i en stillastående tvåtaktare är mer ”ärligt” än i en fyrtaktare eftersom den senare i viss mån fyller ut glappen med olja under tryck då den startat. -Såvida inte glappen i tvåtaktaren fyllts ut av rost då förstås som du säger…

    En saabmotor känns vettigt att öppna vevhuset på om inte säljaren ärligt kan säga att motorn nyligen körts i bil eller att den förvarats inomhus i vettigt klimat. En titt under vevhuslocket borde säga mycket, både om cylinderlopp och om rost i lagren. Jag antar att man inte ser lagren med blotta ögat men att vevaxeln borde ha rostat i minst samma omfattning som lagren.

    Nu vet jag ju som sagt inte vad jag kommer råka på men jag vill vara rustad för det värsta, helst i sådan grad att jag kan sortera bort det innan jag betalar pengar för det. Jag köpte en gång en snöskoter från 70-talet för småpengar. -Trasiga tändspolar och motorn satt helt fast. Några veckor med rostlösningsolja i tändstifthålen och den fastoxiderade kolven lossnade. Hur ringarna mådde visste jag inte men motorn fungerade så fint den kan förväntas gå på gammal sur-bensin. (batteritändning med bilspolar) Då hade jag inte en tanke på att motorns lager kunde vara i dåligt skick…

    #44586
    marcusekner
    Deltagare

    Ja, att känna på lagerglappen sådär är nog bara aktuellt i en tvåtaktare. Att köra rostlösningsolja för att få loss kolvar går ju, men som sagt kan vevpartiet se lika illa ut då. Lossa på vevhuslocket är en bra ide för att få visuell bekräftelse på vad du känt i svänghjulet 🙂

    Nåt jag inte tänkt på förrän nu är att du kanske borde lyfta toppen och se hur kylkanalerna ser ut också, är de ärgade kanske du måste syra ur kylsystemet innan du börjar använda motorn, för att återställa värmeledningen i materialet och för att ingen skit ska lossna och täppa igen kylaren.

    Hade du bara betalt småpengar för skotern, och den var säkert inte så värdefull som en gammal saab, tycker jag ditt reparationsjobb låter alldeles lagom för den 😉

    #44589
    markus a
    Deltagare

    Försök att få tag i en som sitter fast, det brukar vara mycket billigare och jag har hittils inte haft problem att få loss eller igång NÅGON sådan 🙂

    Lagren brukar tom vara ok på saltvattendränkta utombordare 🙂

    Om du nu skall köra lo-cost 🙂

    //M

    #42056

    Tja, jag är betydligt mindre rädd för att skruva än för att betala… 😀 Det enda som egentligen skrämmer mig med saabmotorerna är allt som rör vevaxeln. Å andra sidan är den ju den dominerande delen i motorn och vad jag förstått det som står för de flesta haverierna.

    #44614
    markus a
    Deltagare

    Fundera lite över hur många rörliga delar det finns i en 2T-motor så blir du betydligt mindre nervös.

    /M

    #44615
    Dicst
    Deltagare

    Det enda riktiga problemet på en fungerande saab tt är ju osäkerheten med veven. Med dt menar jag att alla andra haverier är bättre för de går att laga, men när veven ger sig och t ex låser en vevstake slår det sönder allting. Mycket lättare att byta en kolv än att laga ett sönderslaget block…

    #44621

    Vad kan det kosta med en ordentlig genomgång och renovering av en vev? Gissar att de flesta yngre motorrenoverare går bet på det jobbet. En totalrenovering av TT-motorerna borde ändå kosta mindre än motsvarande jobb på en fyrtaktare.

    #44679
    marcusekner
    Deltagare

    Jag brukar anlita en i Rättvik för att serva vevarna i gokartmotorerna. Han belägger anliggningsytorna för lagren med nytt material, slipar ner till rätt mått för att ge perfekt spel mot de nya lagren och riktar veven ner till en hundradels millimeter eller nåt i den stilen. Saabveven skiljer sig inte dramatiskt mot gokartvevarna, förutom att är lite olika stora, så han skulle säkert kunna fixa det.

    Han tar dessutom väldigt skäligt betalt. Nånstans har jag läst om en gubbe som renoverar saabvevar för 7000kr, men det är ju bara för mycket.

    #44688
    Dicst
    Deltagare

    Nånstans har jag läst om en gubbe som renoverar saabvevar för 7000kr, men det är ju bara för mycket.

    Intressant teknik det där med gubben i Rättvik. Berätta gärna mer.
    Det höga priset hos Saabvevarna kommer till viss del av materialkostnaden. Det är inte enkelt att hitta lager som passar rakt av till storänden längre. Det finns andra lager man man använda som ersättare, men det kräver bearbetning och lite pyssel. Ska man göra det för skatteverkets räkning blir det kostsamt, men jag har faktiskt svårt att relatera till hur dyrt det ska vara egentligen.

    #44717

    Så! Nu är jag ägare till en praktiskt taget komplett långnosmotor plus ett extra block med vevaxel, kolvar och topplock. Säljaren var en äldre herre som har lyft den fungerande motorn ur en bil för många år sedan, konserverat med en skvätt olja i insug och tändstiftshål och sedan ställt ner motorn i ett källarförråd med jämnt och fint klimat. Oddsen känns goda för att jag gjort ett bra köp.

    Det kändes inte som att någon cylinder läckte mer än de andra. Jag ruckade hit och dit med svänghjul och remskiva utan att känna något uppenbart ramlagerglapp. Jag vred fram och tillbaka på svänghjulet och jämförde i 120-graders intervall utan att känna något oroande glapp från stakar eller kolvbultar. Frågan är ändå om jag borde t.ex. öppna vevhuset och ta en titt eller om jag ska nöja mig med att motorn kändes mjuk, fin och glappfri att dra runt?

    Jag kan tillägga att det finns tre nästan kompletta kortnosmotorer, ett extra block med vev och kolvar samt massor av förgasare och andra delar kvar i förrådet där jag gjorde dagens fynd. Även en körbar, besiktigad och relativt rostfri men ful 64 kortnos är till salu hos säljaren. Jag skriver mer om detta separat i köp- och säljavdelningen.

    #44749
    filbrun2
    Deltagare

    @Markus A wrote:

    Försök att få tag i en som sitter fast, det brukar vara mycket billigare och jag har hittils inte haft problem att få loss eller igång NÅGON sådan 🙂
    //M

    Hur har du fått loss dina fastsittande motorer? Har du några knep som ”alltid” går hem?

    MVH Filip

    #44751
    markus a
    Deltagare

    Yup.

    Först låter jag dem stå med nån olja i kannorna så länge jag ids.. typ spillolja eller ännu hellre Tri-Flow (sprayburk).

    Sen satte jag upp ett tändstift i svarven och svarvade bort klämningen så jag fick bort porslinet.
    svarvade till en lagom stor järndutt (stack av en M8-skalle) som jag svetsade fast istället, plansvarvade och borrade och gängade så man kunde skruva dit en smörjnippel. Nu börjar det klarna?

    Sen tar man den cylinder som står närmast övre dödpunkt och fyller den med spillolja (lika bra, för oljan rinner ändå ut på backen sen). Så fullt som möjligt, eftersom oljan är billigare än fett, och så pumpa med fettsprutan. Det är ett gammalt knep, som funkar. Det är ett sjuhelsickes tryck i en fettspruta nämligen uppåt 100 bar, och kolvarna brukar sällan sitta särskilt hårt, gjutjärn är ju rosttrögt, och även fjäderstålet i ringarna är ganska obenäget att rosta, så det är oftast ganska lätt att få loss.

    När det väl är loss brukar försiktig rundvevning med olja i räcka för att få dem helt godtagbara igen. När det gäller båtmotorer brukar jag veva runt dem för hand tills det inte känns när kolvarna passerar gamla ”fastläget”, sen startar jag dem och låter dem gå med 3-4x oljeinblandningen i en tunna några timmar.

    Kompressionsprov på det brukar visa helt OK…

    /M

    #42195
    filbrun2
    Deltagare

    Det var en intressant metod som jag ej hört innan! Kan vara värt ett försök.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng