Uppstart av motor i okänt skick?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Uppstart av motor i okänt skick?

  • Detta ämne har 24 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-03 12:23 av .
Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #44753
    markus a
    Deltagare

    Antingen lossnar toppen, eller kolven..

    /M

    #44763

    Har hört om metoden med fettprutan tidigare men glömt den de gånger jag hade behövt den… :bh Men om motorn suttit så hårt att fettsprutan behövts skulle jag nog som minst vilja kika in i vevhuset om det är något finare än en skrotmotor. Om det å andra sidan visat sig fungera mer än en gång utan att motorerna sedan skär ihop borde jag knappast ha någon anledning att vara rädd att min nyförvärvade långnosmotor ska skära i veven för att den stått i en källare en massa år. Skär den ihop antar jag det i så fall beror på att den var sopig redan då den ställdes undan. Och eftersom jag inte på långa vägar har råd att lägga en massa tusenlappar på genomgång finns inte mycket att förlora. Men jag tar det nog lite lugnt de första milen och blandar i lite extra olja. Kan knappast skada.

    #44768
    markus a
    Deltagare

    Jag har nog aldrig haft problem med vevarna på de motorer jag gjort sådär med. Det är nog helt enkelt så att det behövs väldigt lite rost för att en kolv skall fastna och lagren är oftast rättså väloljade när man ställer undan motorn. Dessutom finns kanske en liten pöl med bensin som sen dunstar bort och lämnar mer olja, medan i förbränningsrummet är det en annan miljö. Avgaser innehåller ju t.ex. rätt mycket vatten. osv osv.

    Någon motor blir väl den första där även veven är körd, men det är väl ett tiotal motorer så här långt som jag fått loss på olika sätt, och ingen av dem hade lagerfel.

    /M

    #44776
    Dicst
    Deltagare

    Saab TTs svaga länk är storändans vevstakslager. Lagret har en aluminiumkorg som bl a blir spröd och oxiderad om veven är fel förvarad.

    #45186
    marcusekner
    Deltagare

    Jag har inte kommit till skott o pratat med vevmeken ännu. Kan höra med honom nästa gång jag lämnar gokartvevar till honom. Det dyraste i renoveringen måste väl vara att manuellt tillverka passbitarna som krävs för att montera moderna lager på saabveven. Frågan är om det inte går att få tag på något färdigtillverkat, det skulle ju i så fal skära ned kostnaderna avsevärt.

    John, hur har det gått med motorn?

    #45191

    Marcus, motorn står på garagegolvet och jag har inte gjort något med den sedan den hamnade där. Tror jag har allt jag behöver men det dröjer nog åtminstone till höstkanten innan det är dags.
    Först ska jag bygga mig en kortnoskaross… :weld
    (V4-kaross från -74 med väsentliga delar från rutten -64)

    Nästa delmål är att få igång nyköpta svetsen och därefter svetsa ihop fronten. Efter detta är jag nog ivrig nog att ge mig på motorn innan allt annat är färdigt. Till detta behöver jag en växellåda, alltså en fyrväxlad långnoslåda eller den främre delen av en sådan som jag kan para ihop med en V4-låda. Jag tänker åka snålt så den högre utväxlingen är nog ingen nackdel.

    #45298
    anx
    Deltagare

    Jag håller på att renovera en saab motor lämnade veven till en i sandviken som bytte till modernare lager i vevstakens stor ända och bytte 2 vevstakar och nya ramlager det tog han 5000:- för.

    Sen nya överdim kolvar 4500:-

    Borrning och planing 3000:-

    packningar och packboxar och annat små jox 1000:-

    Ungefär där ligger min budget

    Fick pressa ut kolvarna med hydralpress så ena kolven sprack och kolvbults lagren på två stakar var stumma där av stakbytet.

    Som det stod tidigare är svagheten lagerrulls hållaren i aluminium i storändan på vevstakarna det stora problemet, mina var fulla med sprickor när man kollade det så det bär man kontrolera innan man startar!

    Danne

    #45317

    Det där om storändens lagerrullhållare skrämmer mig en smula nu… Å andra sidan, är de dåliga på min motor har jag ändå inte budget att göra något åt problemet så även om det kan konstateras i förväg kan jag nog lika gärna veva igång motorn, köra försiktigt och se vad som händer.

    Så, hur kollar man skicket på rullhållarna? Ser man tillräckligt genom något smörjhål i vevstakarna om man öppnar vevhuset? Är vevhuslocket bara att öppna eller är det något man ska vara försiktig med?

    #45323
    anx
    Deltagare

    Om du öppnar vevhuset kan man skjuta vevstaken åt ena hållet och sen ser man lite av lagerhållaren sen styr du den åt andra hållet svårt att se men det går.

    Tror han tog 3500:- för att renovera veven med orginallager.

    Danne

    #45408

    Läste nyss om fettyp till fördelarväxeln och tänkte att det knappast borde vara fel att pumpa i ordentligt där innan jag startar motorn första gången. Är det bara att trycka i tills det kryper ut någonstans eller finns risk att man knäcker en packbox?

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng