Forum › Modellspecifika forum › OG900 › USA-import av 900 1990-1993?
- Detta ämne har 22 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-30 12:54 av .
- FörfattareInlägg
- 14 augusti, 2008 kl. 17:00 #18440
mats jonsson
DeltagareNågon som har erfarenhet av att importera Saab 900 eller 9000 1990-1993 från USA. Alltså som ”för eget bruk”, ej flyttgods. Funderar på att importera en… Ja nånting..
14 augusti, 2008 kl. 18:48 #125470kung sudoku
DeltagareHej Mats!
Jag har tagit hem en 900 T16 Cab -88. Vad funderar du på?
Mvh Linus
14 augusti, 2008 kl. 18:50 #125471lovet
DeltagareVarför?
Är de billiga där eller?
Jag menar, frakten hem blir väl rätt så dyr?
Jag har själv suttit och tittat lite på Ebay efter en 900Cab men dragit mig för köp.14 augusti, 2008 kl. 20:24 #125483mats jonsson
DeltagareJag funderar på en 900 cab. Helst en Monte Carlo-gul och de är inte så vanliga. Nej jag har inte provat med E-bay. Har lite kontakter i Kalifornien och Arizona. Jag kan inte importreglerna för dessa men det kan säkert vara skillnader mellan en 88:a och en 93:a.
15 augusti, 2008 kl. 22:53 #125543kaparn
DeltagareKolla eBay.co.uk Saabcabbarna är sjukt billiga i England du får ge mellan 12 och 18 000 för en hyfsad bil, visserligen så sitter ratten på fel sida men det går ju att åtgärda med lite normal händighet och en reservdelsbil. Resultatet blir ju säkra pengar på banken efter en ombyggnad om man nu inte som jag tycker att det skulle vara udda och kul att köra högerstyrt.
Och det bästa av allt är att England är ett EU-land så det är i stort sett bara att byta skyltar på den så är importen klar och en resa med Ryan Air för att hämta hem den blir garanterat billigare än en transport från USA.
(Jag har sett två gula cabbar till salu där sedan i våras när jag började kika)
pundet står fn. i 1 GBP = 12:10 SEK
Den andra stora bilsajten i England heter http://www.autotrader.co.uk/ där måste man ha ett postnummer för att kunna söka använd SW19 3RQ det är beläget ungefär mitt i London.
15 augusti, 2008 kl. 22:55 #125544emul
ModeratorMan slipper ju tulla från England, det ska inte direkt underskattas.. Vet också några som tagit hem bilar från Italien med VÄLDIGT gott resultat!
16 augusti, 2008 kl. 15:19 #125557mats jonsson
DeltagareHej
Att bygga om till vänsterstyrt? Min första reflektion var att du skojade. Men vid närmare eftertanke så är det inte speciellt märkvärdigt att utföra. Hålet i torpeden finns väl redan? Jag tackar för tipset. Sedan lär det vara så, enligt engelsmännen i alla fall, att sportbilar ska vara högerstyrda…. De väntar just nu på att övriga EU ska gå över till vänstertrafik.
Italien har jag också förstått kan vara intressant. Men är det någon som har någon webadress? Jag kan inget mer om Italien än Spagetti, pizza och vinotinto..
Ursäkta en sista fråga: Hur är det med rostproblem i England?
Jag tackar för tipsen…
16 augusti, 2008 kl. 16:16 #125558kaparn
DeltagareBlocket Italien = http://www.subito.it även http://www.mobile.de har länkar till bilar i Italien.
Vad gäller hål i torpeden så finns alla redan på plats bakom gummipluggar och täckbrickor, det enda jag inte är hundra säker på är elhärvan till instrumentpanelen dvs. om den räcker till? Går att vända på? Eller måste kapas från en Vänsterstyrd bil och skarvas i.
Vad gäller rostproblem och England så är det nog ungefär som här förutom att det inte saltas så mycket men däremot så är det ju alltid blött.
16 augusti, 2008 kl. 18:21 #125564kaparn
DeltagareHa! jag hittade denna risiga cabbe i Italien för bara 10 000:-
16 augusti, 2008 kl. 20:23 #125571kg70
DeltagareEn dammig -91a för EUR 3500:
http://www.subito.it/vi/3016738.htm?ca=4_s&c=2
Eco Power?
Ryan Air flyger till Milano också. Italienska bilar är väl generellt mindre rostiga (och vänsterstyrda) än engelska men brukar vara nerlusade med småbucklor. Har man sett hur de parkerar i en större italiensk stad så förstår man varför.
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 197216 augusti, 2008 kl. 20:54 #125573mats jonsson
DeltagareOj vad ni hittar länkar! Nej kabelhärvan passar nog inte. Säkringslådan sitter väl på samma ställe oavsett höger eller vänsterstyrt.
17 augusti, 2008 kl. 10:24 #125587mats jonsson
DeltagareLTT? Var det inte dessa som var på ca 140 hk? Och hade insprutningssystem med styrbox från Lucas. Det gick till och med ut info centralt från Saab att man inte fick nämna ordet Lucas i kundens närvaro. Det var stora problem med styrboxarna. Min far hade en 900S och jag har för mig att styrboxen byttes 3 eller fyra gånger på hans bil. Under två år.
Hur gör man när man köper bil i Italien och England. Ska man ta hem den till Sverige så lär det väl vara smidigast att köra hem den och då måste man väl registrera den på sig själv på något vis. (jmf med de tyska tillfälliga skyltarna) Går det överhuvudtaget några passagerarfärjor till England från Sverige. Jag har för mig att jag läste i någon motortidning att det inte gjorde det längre. Fast man kan ju ta sig över mellan andra länder.
17 augusti, 2008 kl. 11:06 #125593lovet
DeltagareHar en kompis vars kompis jag vet har importerat bilar från Spagettiland, bla Saabar.
Jag skall höra med honom hur smidigt det är och vad en transport brukar gå loss på.
Fan, en 900og Cab för 1000Euro är ju klart lockande.17 augusti, 2008 kl. 11:45 #125594kaparn
DeltagareMan ska köra hem den reggad på gamla ägaren men med en egen försäkring och sedan skickar man in skyltarna när man kommer hem har jag för mig http://www.vv.se har informationen (den datorn går jag och vaktar på nätterna).
Färjan går mellan England och Holland, man ska INTE ta färjan över Norge eftersom det inte är ett EU-land man kan få problem med tullen om man tar bilen den vägen, färjan mellan England och Göteborg las ned för flera år sedan pga. bristande lönsamhet.
17 augusti, 2008 kl. 12:18 #125595lovet
DeltagareGår det ingen färja mellan Danmark och England längre?
Gjorde ju det förr mellan Århus och ,ja, var det nu var den la till nånstans minns jag inte! - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.