USA-import av 900 1990-1993?

Forum Modellspecifika forum OG900 USA-import av 900 1990-1993?

• Detta ämne har 22 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-30 12:54 av .
Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    emul
    Moderator

EcoPower
    Här finns exempel! Har också för mig att det är LTT från början. Bilen är importerad från Italien iaf. http://www.garaget.org/?car=3581

Färjorna gick väl från Esbjerg (hur stavas det?) och anlände Newcastle om jag inte minns fel. Åkte med en såndär obehaglig sak på skolresa i åttan.. 😉

lovet
    Deltagare

Färjorna gick väl från Esbjerg (hur stavas det?) och anlände Newcastle om jag inte minns fel. Åkte med en såndär obehaglig sak på skolresa i åttan.. 😉

Just så, från Esbjerg var det!
    Känner även igen det där med skolresan, hehe.
    Var 3 dagar i London och rumlade samt bodde på det sämsta hotell jag bott på nån gång, Mount Pleasent Hotel :sick:

kung sudoku
    Deltagare

Vinsten med USA import är väl egentligen inköpspris och utbud. Sen är det ju mer komplicerat att ta hem bilen, än om man hämtar själv. Dock så har folk som importerar en förmåga att ”glömma” omkostnader för egen resa, boende, mat, biljetter, försäkringar, vägtullar osv osv. när de hämtar själv.
    Min kostnad från USA gick på 8000:-, bilen kostade 1200$, ca 7000:- totalt alltså 15000+moms och tull, vilket var ca 33% på det hela. 20000:- parkerad i hamnen i Göteborg.
    Nu var detta ett tag sen och bilarna tingade ett högre värde då än nu, så det var en bra affär.

Kör man en bil från Italien och hem kostar bara bränslet säkert 3000:- samt boende, mat och nerresa säkert 2000:- och så gick det visst åt en semesterdag också……

Skulle jag göra samma sak idag så är det nog England som gäller, men där är bilarna inte så billiga, och det krävs en hel del för att bygga om till vst. En fin bil kan nog vara värt det, men man ska betänka att bilarna finns att köpa från drygt 20000:- här hemma också. Även om de då ofta kräver en del jobb….

För just USA importerade bilar var ombyggnaden minimal. Givetvis mer än från Italien/Tyskland. Jag bytte huvudinstrument till km/h samt framlampor (även om det inte behövdes)

Mvh Linus

jean
    Deltagare

Jag har köpt ett antal bilar i USA via ebay och det har varit ca 60% utdelning, och då menar jag hur många som verkligen var som annonsen antydde. Desvärre var ju 40% rena vraken när de kom hem, amerikanerna har t.ex en frikostig syn på vad rost egentligen är. Många menar att ”icke synlig rost” = ”ingen rost”, och då kan man tagit färg, plast eller vad som helst och lappat ihop det med. Ser man inte rosten, finns den inte.

Bilprovningen i Sverige säger att bilen skall vara nyare än -89 års modell då strängare avgasregler kom och lite annat. Sen tillkommer ombyggnad av diverse lysen, typ blinkers och bromsljus, sen skall sidoblinkers dit på skärmarna, chassinummer stansas i ramen, det skall finnas intyg på motoreffekt och tankrymder, är bilen nyare än -96/10 tillkommer bullerintyg och bromsintyg. De två sistnämnda vet jag att det är få tillverkare som ger ut i Sverige idag. Vet inte hur detär med SAAB faktiskt.

Frakt för en normalbil idag från amerikanska östkusten till Göteborg går på ca 1800$, sen tillkommer tull och moms på allt, dessutom lite ströavgifter såsom hamnavgift i Gbg, avgift till bolag som tullar och momsar, m.m, allt detta brukar handla om ca 3-4000:-. Sen är det viktigt att veta att bilen ifråga inte får köras på svensk mark förrän den är kontrollbesiktigad, dvs man måste ta hem bilen med trailer. Ska man tjäna någonting alls på detta, förstår alla att bilens pris i Sverige måste vara rätt högt. Då kan man tjäna pengar. På en ”dussinbil” som 900 tror jag det är helt omöjligt, ens på cabbarna.

Ett litet exempel:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cars-Trucks___900S-5-SPEED_W0QQitemZ170252139931QQddnZCarsQ20Q26Q20TrucksQQddiZ2282QQcmdZViewItem?hash=item170252139931&_trkparms=39%3A1%7C65%3A10%7C240%3A1318&_trksid=p4506.c0.m245

900 S -97 i Florida, ca 17000 mil, 2800$

Då räknar vi: 2800 + 1800 (frakt) = 4600$
    Tull: 460@
    Moms = 1,25 x (4600 + 460) = 6325$ = 40000 SEK i runda slängar.
    Tillkommer: Diverse typ hamnavgifter, ombyggnad av blinkers m.m. 4000:-
    Buller och bromsintyg (om dessa går att få via SAAB / Bilprovningen) 7000:-
    Regbesiktning och vägning: 1300:-

Summa: 52300:-

Den dyraste 900S -97 jag hittade på Blocket kostade 29500:-

En 900 Aero Cab -91, att betrakta som renoveringsobjekt men ändå skaplig kostar 4000$ och då blir den klar i Sverige för ca (4000 + 1800) * 1,375 + 4000 + 1300 = ca 42000 klar i Sverge, och det är ju förvisso billigare men ändå inte tillräckligt billigt då man har jobb framför sig.

kaparn
    Deltagare
    Lövet wrote:
    Går det ingen färja mellan Danmark och England längre?
    Gjorde ju det förr mellan Århus och ,ja, var det nu var den la till nånstans minns jag inte!

Jo visst går det färjor mellan England och Danmark men det billigaste och snabbaste är att ställa bilen på en tågvagn och ta den genom tunneln alt. ta en båt som lägger till så långt ner i Holland som möjligt. Därifrån sträckkör man hem på under 24 timmar om man nu är road av sådant det blir ju roligare om man kan ta sig lite tid och njuta av resan.

(Det kan ju tänkas att jag är lite färgad av att ha bott nära Kapellskärsterminalen hela mitt liv och därigenom är utless på allt vad långa båtresor heter)

saabaero
    Deltagare

När ni söker kommer ni väl ihåg att og900 cab fanns även 1994

turbocab
    Deltagare

Innan man funderar på detta så skall man se upp litegrand med priser och sånt. Är lite förvånad att det anses att dessa bilar är billigare utomlands, något jag hävdar är fel. Og900 cabbar är billigast i Sverige enligt min uppfattning. Ok, några hyfsade finns i Italien, men då skall man titta på plats innan man tar fram plånkan. Dom lever ett hårt liv! Sol, värme och galna italienare sätter sina spår och dom fina exen kostar inte mindre i Italien än hemma. Tycker tvärtom det vart ett par fina lågmilare (runt 10-15k mil) till salu på Blocket som legat lääääänge. USA: Glöm det om inte bilen är super-special, typ MonteCarlo i superskick, annars för dyrt innan bilen är hemma och det är nog ett tips att be någon kolla på bilen innan man lägger pengar på resa etc.

Tyskland, Belgien och Holland är också bara att glömma, de billiga där är billiga av anledningar och finare finns i Sverige.

Ledsen om jag verkar Neggo, men om det är någon bil som inte verkar vettig att köpa utomlands så är det og900 Cab. Men visst, man får kanske ha lite tålamod här i Sverige innan ”rätt” bil dyker upp. Utbudet är ju mkt större i Utlandet!

kaparn
    Deltagare
Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng