V4 1700 motor & trimning
- Detta ämne har 23 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2007-04-05 19:54 av jorn.
-
FörfattareInlägg
-
april 1, 2007 at 17:08 #104779
För ett budgetbygge utan större krav så skulle jag vilja säga att anvisningarna från 70-talet är bättre än att fila i blindo och garanterat bättre än att låta topparna vara original. Som amatör skulle jag gärna läsa dem själv. 🙂
Har man högre krav så har säkert Fuling och andra bättre tips på hur man ska göra.
april 2, 2007 at 18:17 #104811fuling wrote:70-tals trimanvisingar skull jag ta mig mig när jag går på ett specielt ställe.
Gäller bara att de är tryckt på ett skönt papper.Messersmitten Fuling har vaknat till igen!
Med dina inlägg idiotförklarar du alla tidigare trimmare som lyckats få bra snurr på grejorna. Eftersom du inte ger några exempel på vad som skulle varit så dåligt med tidigare trimning så ger jag inte mycket för dina påhopp. Kom inte dragande med chipstrimning och andra moderniteter bara. Motorn vi snackar om har ju några år på nacken.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookapril 2, 2007 at 20:33 #104819Det har varit bra stämning på forumet länge nu, grabbar. Det får gärna hålla i sig ett tag till!
Diskutera gärna sakfrågan, men blir det personligt så ta det via PM istället för i tråden. Eller tänk till en extra gång om det behöver sägas över huvud taget.
Well, kul med intresset på tråden.
Fick äntligen lite tid över och sprang ivrigt ned till verkstan för att riva motorn, efter att ha lyft topparna och mätt slaglängden kom jag fram till den deprimerande slutsatsen att jag fått tag på en 1500 silvermotor… märkningarna på blocket antyder 1700-motor och han jag köpte den av svär på att den kom ur en 65-a 17 Taunus så troligen har man nån gång haft ras i motorn o lyft i 1500 vev o. kolvar… 🙁 inte så roligt – ännu en motor i samlingen. Nåja, vattenpump, oljepump o. allt annat är friskt så lite mer reservdelar har man.
Så nu är det återigen att leta…Nyfiken fråga.
Hur många har byggt en V4a trimspis från grunden under detta sekel???Jag har, någom mer???
Skall kanske förtydliga mitt utalande om att om att tarka sig där bak med 70-tals trimanvisingar.
Porting då gäller det att få så stora hål som möligt i insug och avgaskanaler.
Kolla bara på dubbelblåstopparnas utblås, typ lika stora som en bigblock prostockmotor.
Idag är det inte jättehål som gäller.
Sen är det ingen idiotförklaring av dåtides trimmare utan bara ett konstaterande att så skulle man inte göra i dag.En sak till som är en gåta för mig, är varför byggde man inte ett riktigt grenrör när man införde bubbelblås????
På tal om att inte berätta, så kan man se tex
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/339.html
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/573.html
http://www.saabklubben.com/ubb/ultimatebb.php?/topic/4/305.html#000001
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/532.html
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/466.html
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001704;p=1
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000196#000003
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000272#000000
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/270.html
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/231.html
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/179.html
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/172.html
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/163.html
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/4/120.html
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1892&page=316&fpart=1Bengt Akesson wrote:fuling wrote:70-tals trimanvisingar skull jag ta mig mig när jag går på ett specielt ställe.
Gäller bara att de är tryckt på ett skönt papper.Messersmitten Fuling har vaknat till igen!
Med dina inlägg idiotförklarar du alla tidigare trimmare som lyckats få bra snurr på grejorna. Eftersom du inte ger några exempel på vad som skulle varit så dåligt med tidigare trimning så ger jag inte mycket för dina påhopp. Kom inte dragande med chipstrimning och andra moderniteter bara. Motorn vi snackar om har ju några år på nacken.
/B
Bengt// reta inte upp dig på fuling, för han har en poäng, jag har kört hans beiga rislass till bil och det är bara att konstatera att det går att få bra fart i dom om man trimmar med det “tänket” som är idag… Titta bara på Volvo 240.. En sån värsting i mitten av 80-talet hade 220hk max.. idag så har en del av dom värsta 275 hk och mer därtill, så visst har han en poäng… Skulle gärna bygga en sån motor till rallybilen, tyvärr så blir det inte av förrän jag vunnit på Lotto………
Som Fuling helt riktig påpeker er det i dag mulig å ta ut en mye høyere litereffekt av en motor enn hva man klarte under 1970 åren.
På den andre siden kan man føle at der er “rätt” å følge de gamle anvisningene fra Saab om man skal sette i hop en ny motor.
Uansett om man følger de mest moderne prinsipper eller om man velger å være litt “retro” i måten man utøver sin hobby på så kan ingen si at mitt sätt er det enda riktiga. Var og en får finne sin “grej” å ha det5 kul med den.Glad Påsk til alla på Saab-forumet!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.