V4 1700 motor & trimning

Forum Övrigt SSR V4 1700 motor & trimning

Detta ämne innehåller 23 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-05 19:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare

stelo
    Deltagare

Hejsan.
    Har en fundering ang. trimning o. behöver lite råd.
    Har idag en standard 1500-motor men skulle vilja ha lite mer pulver för nöjets skull, alltså ingen rally/racing utan lite mer kraft helt enkelt. Har precis köpt en 1700-motor för en billig peng, enl. uppgift från ägaren/demonteraren så kommer den ifrån en Taunus årsm. -65 alltså en silvermotor som har gått ca. 9000 mil (krockad-71 o. sedan legat konserverad). Frågan är: ska jag använda silvermotorn o. bygga på eller ska jag flytta kolv/vev till ett nyare 1500-block? Har tänkt använda en 7.2-kam samt Weber 28/36 förgasare + 2″-system – vad kan kombinationen förväntas ge för antal hästar?
    Tacksam för råd o. tips!

Gurkan wrote:
    Har tänkt använda en 7.2-kam samt Weber 28/36 förgasare + 2″-system – vad kan kombinationen förväntas ge för antal hästar?

ca 90 hk.

Vet ej hur det är att få tag på delar till Silvermotorn, packningar etc, men det borde börja bli lite dåligt med det.
    Vill man vara seriös plockar man ner motorn och kollar om veven behöver slipas om och hur kolvarna ser ut/vilken kompressionshöjd dem har.

walle
    Deltagare

varför inte klämma ner en 99 motor med dubbla förgasare så har du ju 108 hk direckt utan att lätta på lädret för mycket?
    mvh niklas

stelo
    Deltagare

Självklart plockas motorn ned för uppmätning o. kontroll, tanken var väl annars just det – reservdelar till silvermotorn dvs. tillgången, verkar enklare med ett nyare block. En dum fråga bara – vad menas/påverkas med kompressionshöjd?
    Att lyfta ned en 99-motor tilltalar mig inte direkt då ljudet av en trimmad V4 är halva nöjet…

walle
    Deltagare

en 99 motor med dubbla rytande weber 45or finns inget skönare sound

ake svantesson
    Deltagare

har man en gång hört Ljudet av en formel ett bil niklas så är allt annat päronsoda..

var på mantorp för några år sen å såg 3 st..det var en upplevelse..man blir som ett barn som vill ha godis..man fnittrar å får ståpäls..

en trött 99a som utvecklar 200 är kanske ok.men en bda som levererar 100 till låter söt som en belgian blue dopad Pfaff på högvarv..

Bengt Åkesson
    Deltagare
    walle wrote:

En V4 med rytande Webrar är mycket roligare.

/B

walle
    Deltagare
    Bengt Akesson wrote:
    walle wrote:

En V4 med rytande Webrar är mycket roligare.

/B

på vilket sätt är det roligare? mvh niklas

piin
    Deltagare

förmodlingen för att det är lite mer ”anti” att ta en liten motor och trimma upp den, än att ta en orginalmotor och sätta på nya gasare. sen har man ju det särskilda v4 ljudet ”låter som att det går 200 då det i själva verket går 70” som nog många vill åt.

Håller med Bengt, En trimmad V4-motor låter bättre än något annat, man får ståpäls varje gång 😀 brrr

Gurkan: Det finns lite olika sorters kolvar till 1700-motorerna. Lågkomp och högkomp. Man mäter från kolvbultens centrum till toppen på kolven, har för mig att det ska vara lite drygt 40 mm för att vara högkompression. Och det vill man väl ha eller…?

enor
    Deltagare
    walle wrote:
    på vilket sätt är det roligare? mvh niklas

Framför allt är det roligare för att man, när man hör en rytande trimmad V4, kommer att tänka på gamla hederliga rallybilar och tuffa tag i skogen med fullvuxna människor.

När man hör en trimmad 99 ser man något helt annat för sitt inre öga – nämligen en finnig 16-åring på en folkracebana… 😀

gammsaaben
    Deltagare

Var snälla med Gurkans tråd nu! 🙂

För att återgå till ursprungsfrågan, själv skulle jag bygga på ett nyare block och flytta över 1700-veven och kolvarna. En bekant här i stan som har rätt bra motorvana byggde ihop en silvermotor förra året och han hade bland annat problem att få det tätt mellan topp och block. Du får ut mer av 2″-systemet om du tar upp utblåsen lite också.

stelo
    Deltagare

Tack för råd o. tips, det var som jag trodde – bäst att ta ett nyare block. Återigen en fråga – hur mycket ska man ta upp utbåset? Så mycket det går, eller? Har för mig att jag läst att man bör spara 4 mm för packningens skull…
    När jag ändå är igång – är en 7.2-kam det bästa för ändamålet? Är vådligt förtjust i bottendrag så vill gärna optimera för det.
    Och som Rasmus o. Bengt sa – en trimmad V4 låter mums!

mats a
    Deltagare

Någonstans i mina gömmor har jag (ännu ouppackat efter ett halvår) en kopia av en artikel hämtad ur en motortidning någon gång på 70-talet. Den beskriver ganska väl hur man gör åt fra topparna. Jag ska leta så hör jag av mig. Jag behöver artikeln själv för ett 1700-bygge till den Sonett jag snart ska hämta hem.

fuling
    Deltagare

70-tals trimanvisingar skull jag ta mig mig när jag går på ett specielt ställe.
    Gäller bara att de är tryckt på ett skönt papper.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng