v4 1700cc motordata?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / v4 1700cc motordata?

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare

Men Vänta nu menar du att man inte behöver vrid utan bara effekt.Så om jag bygger en motor som har 200hkr och 150nm i vrid så är den snabbare än en motor på 200hkr och 300nm i vrid ???

november 4, 2009 kl. 14:46 #147554

Tror nog fuling menar att jag ska hålla ner laddtrycket på låga varv. 😉

En bra artikel i änmet: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/article46332.ece

november 4, 2009 kl. 17:36 #147560
          fuling wrote:
          Men tänk på att lådan är en svag länk, tål inte så mycket vrid.
          + att effekten är det som ser till att bilen axelerarera och vridmonetet har bara sönder saker.

Ibland måste man bromsa in lite och förklara vad vi—eller man—menar med lite oklart fraser, eller fraser som folk använder och andra tror att alla fattar och är gemensamt med meningen.

Och eftersom jag är ganska rostig med svenkan–fan det är över 30 år sen jag bodde där och ett par andra språk blev instoppat i stackars skallen min efter svenska, ibland det sviakr mig.

Grund lära—lika mycket för mig…
          VRID aka VRIDMOMENT jag antar motsvarar Engleskij ’TORQUE’.

Hästkrafter är helt enkelt TORQUE x TIME (en tidsenhet, vi brujar ’minuter’ eller 1 min.

Torque oder schwedishe ’vrid’ båda betyder ’twist’ som är vad som händer till veven när koven tryker stakan neråt.

Torque har ingen tidsenhet, jag brukar säga till pojkarna ’it simply IS. Think of the force imparted onto your nose if I punch you really hard ONE TIME!’ Torque is the measure of ONE POP! (eller PANG!)

(Nu eftersom jag älska 2 takare för deras pris-effect-kostnad kurva jag alltid skojar med 4 taktarna ’som brukar att avfyra då o då ibland när dom vill)

Hästkrafer är ’the total force on your nose of me punching you repeatedly for ONE MINUTE’

en snabb glans på den underliggade matmatiken visar i 1 sekund that ökar man ’torque’, ökar man därmed HK.
          Ökar man varv, ökar man HK.

TORQUE är vad motorbyggare snaka om, men ’injur-nears’ snacka om BMEP Brake Mean EFFECTIVE PRESSURE

Och effective pressure är bunden med kompression motorn har med noga uppmärksamhet till den punkt insug ventilen stänger efter ’BOTTOM DEAD CENTER’

Nästan oavsett från hur mycket luft (inom ’real world’ gränser) motor dra in eller pumpas in, hur mycket det trycks ihop är väsentiligt på hur mycket PANGen ska vara.

Det är andra gången i bara ett par veckor jag har see folk säga på svensk motor forum detta konstiga ide med nästan samma ord val ’vrid är ointeresant, ’effekt’ är det ….’

Kanske det är bara orderna som är problemet, men det är till mig, som har bara bygtte tävlings motor sedan ungefar 1970, helt galen.

november 4, 2009 kl. 17:56 #147562
            Larzzon wrote:
            Misstänker att det är varvet som dödar…Eftersom min plan är att bygga en motor med relativt liten turbo så vid högt varv kommer den inte hänga med ändå. Jag vill ha fullt laddtryck tidigt…så det blir bra körbarhet.

Efersom V4 är en 4 taktare den har en kamaxel och det är kamaxels form som skapar effectkurvan.
            Och turbobilars kamaxlar behöver inte radikalt öppning tider, lyft, eller nånting.

Till dom killar jad levera mina Volvo 160mm vevstakar och CP smidda kolv satser jag säger ’Det är en 2,3 liter motor nu, ger den 1 bar boost, det är då en 4,6l och ger den en bar boost till det är en 6,9liter i en lätt bil. Med en 6,9l motor behöver vi radikalt kam? Ejjjj perkele vi behöver milda kamar för bra, snäll effektkurva’.

Ocj att få turbo att funka tidig, vi måste har gashastigheter uppe att spinna turbinen pga tubin sidan är ’motorn’ i turbon, compressor sida är pumpan.

Själva lådan borde inte vara ett problem men det jag oror mig över är altid kronhjulet. Och om turbon ’spoolar upp’ hårt jag skulle vara mycket noga med spelet mellan kronhjulet o pingonen, och sätta den lite smalare än verkstads bokens 0,15mm glapp, säg 0,1.

november 4, 2009 kl. 18:51 #147564

Ja, det är klart med mera avgasmassa och fart brukar ju göra nytta med spoolup. Därför är ju e85 trevligt, det ger bättre respons.

Sen är det väl aldrig fel med kamaxel med högre lyft.

Är de 6.7 original och vad jag kan förstå så är en 7.2 kamaxel vanligt att kasta på.

Har planer på att fila lite i toppen efter bästa förmåga. Men om jag kör med en garretsnurra från og900 så är de inte så svåra att spoola upp.

november 5, 2009 kl. 06:00 #147577

Hmm ok effekt är en funtion av varvtal och vridmomnet.

P=effekt
                M=vridmomnet
                n=vartal
                förenklat skrivet
                P=M*n

P är det som axar bilen. M och n är motsägelsefulla.
                Vi vill ha lågt varv för det sliter mindre på grejorna i motorn, men då behöver vi mycket vridmomnet för att få någon effekt.
                Mycket vridmomnet skickar lådan över Styx.
                Mycket varv dödar motorn.
                Mycket effekt ger hög accerartion.

Vad ger detta i slutändan?
                Jo ett så högt vridmomnent, lådan styr, som möligt vid ett givet vartal och så högt vartaltals område som möligt utan att motor dör.
                Sen det viktigaste, största möliga aria under effektkurvan i det varvtalsområde man använder ger högst accereration. I detta fall är max effekt och max vrid onitresnakt.
                Klarare?

november 5, 2009 kl. 09:41 #147581

Detta med effekt etc blir ofta svåra saker att prata om då de flesta har olika definitioner på betydelsen av de olika begreppen.
                  För den som önskar fördjupa sig ytterligare i BMEP, effekt och vridmoment vs. varvtal, så finns det en längre och alternativt förklarande text med lite bilder under kapitel 2 i mitt kompendium (se länk nedan). Välkommen att ladda ner!

november 5, 2009 kl. 19:13 #147601

Ett sånt oväntat trevligt sätt denna tråden utvecklade sig.

Ja men sen har ju lådan precis som ni skriver en stor inverkan på hur bilen beter sig.

Bytte på låda på min 9000 till rakskuren 6 växlad quife låda med helt annan utväxling…fast med samma motorspec och jädrar i min lilla låda vilken skillnad det blev på accet. Sen blir det kanske istället på v4 lådan att den hamnar i omloppsbana om man vrider på för hårt 😉

november 5, 2009 kl. 21:00 #147615

En annan lite fråga i sammanhanget.
                      Vad är det för skilnd mellan arbete/energi och ett vridmomnet?

december 5, 2009 kl. 19:57 #149127

jeg bygger også v4 turbo
                        jeg anvender starkar fra en ford 2,8 v6 og OG900T kolvar på en 1700 vev
                        det gir et comp forhold på 8,1:1

kim

december 5, 2009 kl. 22:51 #149143

Formler:

Energi (Arbete)
                          E = Fs X S
                          E = energi,arbete (även W)
                          S = förflyttningen (sträckan)
                          Fs = kraftkomposanten i förflyttningens riktning

(Kraftkompensanten är t.ex. en stålkula som ligger på golvet och du lyfter upp den till bordet behöver du en kraft UPPÅT. Om stålkulan ligger på bordet och du ska lyfta ner den till golvet så behöver du ingen kraft NERÅT varpå formeln stämmer sträckan är ju konstant)

Kraftmoment/Vridmoment
                          M = F · r
                          M = kraftmoment
                          F = kraft
                          r = det vinkelräta (kortaste) avståndet från
                          vridningsaxeln till kraftens riktningslinje

Alltså r avståndet till den fastrostade hjulbulten, säg att det krävs en vridmoment på 100Nm för att lossa den: har du bara ett fälgkors är det tungt som fasiken, sätter du dit ett järnrör på fälgkorset så är det inte lika tungt men det kommer ändock att behövas 100Nm för att lossa bulten.

Man kan kort säga att vridmomentet är just nu, och nu och nu och NU, medans arbetet eller energin just nu är noll eftersom man måste sätta den i samband med en sträcka (och riktning). säger man nu och nu och nu när det gäller arbete så menar man en kraft

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.