v4 1700cc motordata?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / v4 1700cc motordata?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / v4 1700cc motordata?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 3, 2009 at 15:42 #21042

      Har sökt så jag blir tokig på detta forum för när man ska läsa svaren i trådarna så står det alltid du har PM. Verkar som folk inte vill utge grundläggande motordata?

      Har inte öppnat min motor ännu men smider planer. 😉

      Därför behöver jag ha reda på lite mått så jag kan tänka rätt.

      Slaglängden på 1700 veven är den 66,8?

      Borret är 90mm? Nästan säker 😉

      Är den totala längden på v4 blocket 174.2mm?

      Vad är diametern på storändan på orignalstaken? Lite nervös att dett inte stämnmer med og900 staken :crazy:

      Kolvbulten är den 24mm som nyare saabar? Spelar egentligen ingen roll om mitt tankestätt stämmer för då använder jag og900 grejer…

      Vet inte exakt vad för squish ni kör med i dessa motorer?

      Går nämligen och filurar på om man kan använda og900 vevstakar för isf skulle mina uträkningar stämma så skulle man kunna använda en kolv med komphöjden 40.2 eftersom vevstakarna från og900 är 134mm långa. Originalkolvarna på og900 har komphöjden 40,6mm. Så det skulle räcka att slicka av dem 0.4mm med svarv.

      Detta skulle på ett enkelt sätt ge smidda grejjer.

      Sen vet jag inte hur starkt vevpartiets infästning i blocket är, men man kanske får förstärka med en plåt.

      Hoppas på svar :thanks:

        november 3, 2009 at 16:31 #147496

        Borr på 1500cc och 1700cc är 90mm
        Slaglängden på 1500cc är 58,86mm och 66,80mm på 1700cc

        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

          november 3, 2009 at 17:38 #147498

          Måtten på staken är: Diam i storändan är 57mm och lilländan 24mm.

          Totallängden är 18,6cm.

          Centrummåttet, alltså centrum på lilla hålet till centrum på stora hålet är 131mm.

          Bredden i storändan är 20,65mm.

          Och Blocket är 32,5cm långt.

            november 3, 2009 at 18:35 #147500
            Rallysaaben wrote:
            Måtten på staken är: Diam i storändan är 57mm och lilländan 24mm.

            Totallängden är 18,6cm.

            Centrummåttet, alltså centrum på lilla hålet till centrum på stora hålet är 131mm.

            Bredden i storändan är 20,65mm.

            Och Blocket är 32,5cm långt.

            Sorry men c-c på stakarna är 130,55mm
            Block hjöden–från vev till blocket top ‘deck’ är 205.33mm
            komp hjåden på kolven från centrum på kolv bult till block ‘deck’ är 41,5mm för 1700 vev även om Ford levererade kolvar betydligt kortare att sätta komp.

            Skulle man bygga en bra motor, det gäller att få koven plan med block ytan och inte under, så den lilla 0,45mm år av betydelse inte bara för komp som man kan kompensera med planing av topparna men oxo för motverka tendensen för spikningen.

            Här borta fick vi 1700 motorn f.om. 1971 modeller, dom var 8:1 i komp med kolvarna ner loppet med ca 2mm och dom spikade som fan gentemot 1500 motorn som hade kolvarna ‘zero deck’ och 9:1 och som spikade aldrig även med mer ‘aggressiv’ tändningkurva i fördelaran

            Från 1987 byggde jag all V4or med kolvarna jämt med ‘deck’ och satte komp från 10,6 till 10,8 och även på egna motorer 11,3 och spikningen försvan.
            Byggde dussintals 1730, 1740, 1815 osv V4or och alla kunder var överraskade att den lilla V4 hade så mycket vrid och tålade våran skit soppa.

            Med ‘block hjöden’, stakans c-c och halva slag längden man kan ‘leka’ med på papper stakans länged och se direkt vad man behöver för komp hjöden. DVS gå med stakan från 130.55 till 137,1mm vi vet vi måsta har kolven kortare till 34.95mm.
            Och det finns båda stakar o smidda kolvar som gör det enkelt!

              november 3, 2009 at 18:48 #147503

              Larzzon vad håller du på med, vad är planerna.
              900 stakar är hemskt tungt, och äjag vet Saab hade dom i en del av deras rallycross motorer men det var med stål vev som är bara lite starkare än gjutjärn V4 vev.

              det finns bättre stakar och bättra kolvar se oven och titta på länken till min foto album under ‘Westwick Saab’ och titta på desa
              [image]http://www.rallyrace.net/jvab/spgm/gal/Westwick_Saab/WestwickSaabPistonsInstalled01.JPG[/image]

              Men säga lite av vad ändemålet är.

              Och du har rätt, ett lista över dom kritiska dimensioner är guld värt.
              Fråga, det är mitt jobb iallafal, jag även har enga stakar i egna längd till Volvo motorer
              [image]http://www.rallyrace.net/jvab/spgm/gal/Volvo/volvoB230(2)-_US(B).jpg[/image]

                november 3, 2009 at 18:58 #147509

                Tack för svaren nu vet jag lite mera. Tror nog inte og900 staken funkar ändå eftersom den har en storända som är 56mm tyvärr. Hade nog räknat fel lite där i hastigheten :doh:

                Får gå till garaget och mäta på en og900 vev och jämföra.

                Ja mina planer är Turbo på v4a 😉 Vet bara att og900 stakar funkar otorligt bra i b202, sen har jag lite delar i garaget så jag tänkte att jag eventuellt kunde använda lite som jag hade liggandes…

                  november 3, 2009 at 20:09 #147520
                  Larzzon wrote:
                  Tack för svaren nu vet jag lite mera. Tror nog inte og900 staken funkar ändå eftersom den har en storända som är 56mm tyvärr. Hade nog räknat fel lite där i hastigheten :doh:

                  Får gå till garaget och mäta på en og900 vev och jämföra.

                  Ja mina planer är Turbo på v4a 😉 Vet bara att og900 stakar funkar otorligt bra i b202, sen har jag lite delar i garaget så jag tänkte att jag eventuellt kunde använda lite som jag hade liggandes…

                  Man kan slipa vev tap ner till 52mm och bredda ut det lite till ungefär 22mm, och man kan fräsa sidorna på stakarna ner till 21,75mm sen gör en fixtur av en död (hugga av stakan och behål stora ändan) stake för att svarna ner lagerna. Sen med enlilla såg, fräsa nya spår för tangen på lagarnas baksida, MEN! om man kan inte göra alla dessa operation själv och måste lägga ut valuta OCH med tänke på vikt ökningen på stakarna o kolvarna, tänken på at slänga dessa skräp runt en gjutjärn vev skrämmar mig.
                  Jag har haft en vev gå av utan warning o haft en tokig kund som oxo hade haveri, igen utan tecken bara PANG!

                  Idé! Ford cosworth är 90,8mm och 160g lättare och är smidda.
                  24mm bult, 40,6 comp hjöd.
                  Gör en brons bussning 0,5mm offset använd Cossie V6 stakar som är dimensionerade samma men heftigare, lite tjockare men INGEN efterfrågan i UK.
                  Bara en bussning och du är fit for fight.

                    november 3, 2009 at 20:17 #147521

                    Räknar man lite på det så om vi säger att vi använder og900 kolvar:
                    205.33-130.55-33.4 = 41.38 original komphöjd

                    Saab og900 kolv komphöjd 40.6

                    Tar man då 41.38-40.6= 0.78mm blir förhållandet om man använder orignal stakar.

                    Är orignalstakarna driftsäkra för säg sådär en 0.5 bars övertryck?

                    Man får väl helt enkelt plana blocket litegrann så man tar bort så mycket det går av de där 0.78mm.

                      november 3, 2009 at 20:24 #147524

                      Ja jag kan göra det mesta själv…skulle nog bli ruinerad om jag inte gjorde det mesta själv…

                      Ja cossie stakar låter ju som en bra idé och og900 turbokolvar sen är man hemma då menar du 😉

                        november 3, 2009 at 20:52 #147529
                        Larzzon wrote:
                        Ja jag kan göra det mesta själv…skulle nog bli ruinerad om jag inte gjorde det mesta själv…

                        Ja cossie stakar låter ju som en bra idé och og900 turbokolvar sen är man hemma då menar du 😉

                        Nej jag menar YBB Cosworth, faktisk dom där som sitter flear sats på hyllan kvar från motorer jag har byggt som blev uppborrat till 0,5mm eller 91,3mm

                        Jag har byggt både 8v o 16v 900 turbo med YB kolvar.

                          november 3, 2009 at 22:39 #147540
                          Jan van Vurpa wrote:
                          Larzzon wrote:
                          Ja jag kan göra det mesta själv…skulle nog bli ruinerad om jag inte gjorde det mesta själv…

                          Ja cossie stakar låter ju som en bra idé och og900 turbokolvar sen är man hemma då menar du 😉

                          Nej jag menar YBB Cosworth, faktisk dom där som sitter flear sats på hyllan kvar från motorer jag har byggt som blev uppborrat till 0,5mm eller 91,3mm

                          Jag har byggt både 8v o 16v 900 turbo med YB kolvar.

                          Ursäkta men YBB Cosworth vilken modell är det?

                          Har du kvar kolvar på hyllan från motorer du byggt? Du menar över som bara ligger och skräpar 😉
                          Om du vill sälja så tar vi det via PM.

                          Annars är det i cosse kretsar jag ska leta förstår jag 😉

                          Kanske skulle slå ihop denna tråden med den samlade trimkunskapstråden, så har vi allt på samma ställe.

                            november 4, 2009 at 11:13 #147547

                            Hej när det gäller frågan om att använda standardstakarna, ja det går. Jag har åkt med kulpenade std-stakar (med ARP skruvar) till min turboladdade V4 sedan 2004 och det funkar. Effektuttaget är måttligt 155hk vid 5400rpm, maxmoment 230Nm vid 2300rpm laddtryck 0.75bar. Bra körbarhet dock, det finns ingen som hinner med…. då bilen väger 785kg (Sonett).

                              november 4, 2009 at 12:38 #147548

                              Det är sällan effekten som har sönder stakarna utan varvet.

                                november 4, 2009 at 12:53 #147551

                                Misstänker att det är varvet som dödar…Eftersom min plan är att bygga en motor med relativt liten turbo så vid högt varv kommer den inte hänga med ändå. Jag vill ha fullt laddtryck tidigt…så det blir bra körbarhet.

                                  november 4, 2009 at 14:02 #147552

                                  Men tänk på att lådan är en svag länk, tål inte så mycket vrid.
                                  + att effekten är det som ser till att bilen axelerarera och vridmonetet har bara sönder saker.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.