v4 i en kortnos saab

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / v4 i en kortnos saab

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / v4 i en kortnos saab

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 6, 2007 at 08:08 #17132

      Är det ingen här på forumet som kanske har lite bilder på en kortnos där man har stoppat in en v4 motor o kanske lite info runt operationen

        december 6, 2007 at 08:54 #115505

        Här i staden har rullat en…Kan kolla lite om jag kan få tag på info.

          december 6, 2007 at 09:51 #115506

          Varför stoppa i en sån, blir mkt tyngre över framaxeln.

            december 6, 2007 at 10:13 #115508

            I det siste nummeret av “frihjulet” medlemsbladet til GSV her i Norga var det en repotasje om en fra Nederland som hadde puttet en V4 motor i en Hvit Saab 93, det ble trangt:) men fungerte visstnok fint, den var på Trollhettan i sommer stod det i artikkelen, har ikke bladet foran meg nå, men kan evnt. se om jeg finner noe navn/kontaktinfo slik at det går an å finne den på nettet.

            Mvh

            Henning.

              december 6, 2007 at 10:22 #115509

              Den här fanns på Gistad Saabmarknad 2006

              Själva anser jag att det är att förstöra en trubbnos, eller ska ja säga “förstöra en tvåtakt”

              Har bilder på bilen i sig, men inget mer på själva installationen

                december 6, 2007 at 11:21 #115517

                Med risk för att bli lynchad, måste jag erkänna att jag föredrar V4:orna framför tvåtaktarna. Samtidigt menar jag att att 96 -64 är den läckraste “vanliga” bil Saab någonsin tillverkat, så en sådan med lagom potent V4:a skulle ju vara perfekt i min värld.

                Tyvärr håller inte VV och SBP med. I SFRO:s bygghandbok (7:e upplagan, 2002) står följande under “Tillåtna ändringar, Saab”:

                “Vid utbyte från 2-taktsmotor till V-4 motor (65 hk DIN) krävs dessutom att bilen är av 1965 eller senare års modell och att kraftigare framfjädrar monteras.”

                Det finns några byggen där man påstår sig ha bytt ut hela fronten på en senare kaross till en kortnosdito (om det verkligen gjorts eller om man bara flyttat över chassinummerplåten låter jag vara osagt) och därmed kommit runt detta, men annars verkar det svårt. Det skulle vara intressant att veta vad som föranlett denna regel, har svårt att tänka mig att kortnosarna inte skulle vara kraftiga nog att klara av en vanlig liten Fordsnurra. Så mycket skiljer väl ändå inte mellan lång- och kortnosarna?

                  december 6, 2007 at 12:02 #115521

                  CITAT

                  “Själva anser jag att det är att förstöra en trubbnos, eller ska ja säga “förstöra en tvåtakt”

                  140 vrålande hästkrafter säger annat 😀 (ännu mer med turbo) mamma mia på en 800 kilos bil

                    december 6, 2007 at 12:45 #115522
                    Kortnos wrote:
                    CITAT

                    140 vrålande hästkrafter säger annat 😀 (ännu mer med turbo) mamma mia på en 800 kilos bil

                    Jag säger att det är som att kyssa sin syster, visst det går men vad fan ska man dit och göra.

                    Det du vinner i hästkrafter förlorar du i körglädje och väghållning.

                      december 6, 2007 at 13:10 #115524

                      Ställ en 900 turbomaskin i baksätet med drivning på bakhjulen, då kan du får 250 sköna saabhästar, bra viktfördelning och inget avgas under bilen som är ivägen när du sänker.

                      Nu blev det ju iof OT men det ber jag om ursäkt för…

                      Pelle

                        december 6, 2007 at 16:42 #115529

                        Har i flera år varit väldigt anti v4 o tyckte det är lite sura, fula motorer som är konstiga och sitter i “gubbilar” men så en dag i höstas så fick jag höra en trimmad v4 med lite tryck i och då var jag såld :cool:, dom låter djävulskt ballt dom med 😮

                        Och när jag insåg hur pass mycket man kan får ur dem så vaknade “hästkraft dåren” i mig 😉

                        Det känns som om jag går en väg många saab dårar har vandrat

                          december 6, 2007 at 16:51 #115530
                          Pelle S wrote:
                          Ställ en 900 turbomaskin i baksätet med drivning på bakhjulen, då kan du får 250 sköna saabhästar, bra viktfördelning och inget avgas under bilen som är ivägen när du sänker.

                          Nu blev det ju iof OT men det ber jag om ursäkt för…

                          Pelle

                          Heja hejja!! :thanks: Detta har jag försökt få in Stefan (“Kortnos”) på oxå.

                            december 6, 2007 at 17:03 #115531
                            Kortnos wrote:
                            Rodder76 wrote:
                            Själva anser jag att det är att förstöra en trubbnos, eller ska ja säga “förstöra en tvåtakt”

                            140 vrålande hästkrafter säger annat 😀 (ännu mer med turbo) mamma mia på en 800 kilos bil

                            ICKE.
                            Hellre tvåtakt “så långt det går i en trubbnos. Ska man trimma “med besked” väljer man väl nåt annat än Ford V4. Saab har förträffliga motorer av senare årgångar som jag hellre petar ner. O den som lyssnat på en og900Turbo med original avgassystem vet att även dessa har ett underbart ljud, om ljudet är viktigt.

                            Hotrodder wrote:
                            Pelle S wrote:
                            Ställ en 900 turbomaskin i baksätet med drivning på bakhjulen, då kan du får 250 sköna saabhästar, bra viktfördelning och inget avgas under bilen som är ivägen när du sänker.

                            Nu blev det ju iof OT men det ber jag om ursäkt för…

                            Pelle

                            Heja hejja!! :thanks: Detta har jag försökt få in Stefan (“Kortnos”) på oxå.

                            Nu börjar vi snacka.
                            Inga halvblessyrer på en tvåtakt! Ska det va ska det va ordentligt!

                              december 6, 2007 at 17:06 #115532
                              Kortnos wrote:
                              Har i flera år varit väldigt anti v4 o tyckte det är lite sura, fula motorer som är konstiga och sitter i “gubbilar” men så en dag i höstas så fick jag höra en trimmad v4 med lite tryck i och då var jag såld :cool:, dom låter djävulskt ballt dom med 😮

                              Och när jag insåg hur pass mycket man kan får ur dem så vaknade “hästkraft dåren” i mig 😉

                              Det känns som om jag går en väg många saab dårar har vandrat

                              Sure
                              men håll då V4an i en V4 :console:
                              Annars kan jag tycka att det är att låsa sig. Har hästkraftsjävulen tagit dig så är det lika bra att spåra ur.

                                december 6, 2007 at 17:49 #115534

                                Om du ska plocka hästkrafter ur en V4:a så måste du vara beredd på att lägga upp rejält med pengar.
                                Ett simpelt vedbodtrimm kostade mig 10 000:- och då köpte jag trimmet, en dubbelportsWeber, insug, trimmkam och portade topplock med BMW ventiler för 500:- spänn. Resten var lager, pacningar, koppling, skruv, slangar och ett avgassystem m. byxrör. Den motorn skar efter två månader.

                                Ska du ha turbo så bör du ha sprut och det insuget får du bygga själv med vattenkanaler o sk*t. Sen så ska du sänka kompet för att det ska hålla, dubbla topplockspackningar är nog inte att rekommendera så det blir smidda specialkolvar och när du ändå är där så är det ju lika bra att ta smidda stakar också och så fina grejor kan du ju inte sätta dit om inte veven är slipad och balanserad och bättre flöde i oljepumpen är ju ett måste om man ska ta ut många hästar ur motorn. Glöm inte att sätta i förstärkningar för vevaxeln.
                                Och sen till toppen inga ventilstyrningar i dom här sorgliga ursäkterna för en bilmotor, fräs ur och sätt i styrningar och riktiga tätningar (jag har alltid undrat vad dom där jäkla gummiparaplyerna som sitter där gör för nytta?) Sen då, köra på blyersättning skulle inte tro det! fram med fräsen igen och sätt i ventilsäten i hårdmetall så kan du köra på vanlig soppa nu är topparna klara så när som på en lämplig kam och en förstärkt vipparmsbrygga större ventiler och hårdare ventilfjädrar. Och då har jag glömt hälften ungefär.
                                Nu borde du vara uppe i ca: sextiotusen och har en motor som du med lite tur kan sälja för tjugo när du har tröttnat. Men förmodligen så rasar balansaxeln eller något annat roligt eftersom dom här motorerna inte klarar särskilt mycket trim.

                                Ja jag har varit där. Nästa gång köper jag en trimmad BMW om jag vill åka fort, jag kommer garanterat inte att bli av med hälften av dom pengarna en trimmad vinkel 4:a skulle kosta.

                                En 900 T16 maskin är något helt annat många hästar billigt och det håller.

                                  december 6, 2007 at 18:05 #115535

                                  Kolla här vad min busiga kusin gjorde med sin 95a.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.