V4 in da house!

Forum Övrigt Projekt / Min bil V4 in da house!

  • Detta ämne har 62 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-25 22:04 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 63 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5342
    skomakarn
    Deltagare

    Hej!
    Var uppe hos bror i Värmland förra söndagen och hämtade en V4 -77. Köpte den och en -69:a av honom.
    Fick bara med mej en åt gången så jag började med den som var minst jobb med.

    Lite bakgrund.
    Började på nytt jobb för drygt ett år sen. Trivs bra då det finns ett par ”gammelSaabfreaks” där.
    Vi började prata om att skaffa oss var sin V4 för att öka den almänna trivseln. Vi exade varann och rätt som det var hade Olof köpt en -76:a som gått 9300 mil. Fin.
    Själv hade jag pratat ett tag om att brorsan hade V4:or. Fick förstås panik när han handlat och bestämde m bror att jag kommer o hämtar till helgen.

    Resan.
    Sagt o gjort. Det var ingen motor i 77:an men den hade min ädle broder lagt i innan jag kom. Sen körde vi lite almännt tjöt o småmek o plötsligt fanns det lite livsgnista i skräpet. :AP
    Avsaknad av främre rör och ingen soppa fram till pumpen gjorde dock att vi fick nöja oss med att den tände på det vi hällde direkt i förgasaren.
    på vägen hem tankade vi och jag fick den lysande idén att jag även skulle tanka några liter (15-17 L) i GammelSaaben.
    Tanken var att det skulle rinna fram bränsle under de dryga 20 mil som återstod av hemfärden. Kollade under så inte soppan rann rakt ut. Det verkade bra.
    Efter ca 10 mil var det dags att tömma blåsan så vi ställde oss vid vägrenen. Det visade sej att det inte bara var oss det skvalade om. Det fullkomligt pissade ut soppa från bilen.
    Fram m lampor o kolla var det kom från.
    Motorrum? Nja.
    Bagage/tank. Nej.
    Öppnar dörren och hela golvet är täckt m bensin! 😮 Uttrycket ”fill her up” får en helt ny innebörd. 😳
    Det visade sej att bränsleledningen inte satt ihop m bränsleröret under baksätet. :ID
    Dumt o dyrt att lägga bensinen i kupén på släpet och i vägrenen. Fick dock reda på varför soppan inte ville komma fram till pumpen. 😀
    På m slang, ner m rutorna och iväg igen.

    Hemma.
    Väl hemma (se bilder) Blev det lite nattmek. Men vid 2-tiden var det dags att tänka på att det var jobb dan efter. 🙁

    Nu har det gått nästan en vecka och jag har hunnit fullacka de två skärmar som inte var cardinalröda. Köpte färg på mekonomen som inte stämde så bra. 😕
    Vidare har det ordnats m nummerskylt, baklampa, grill, luftrenare, klädsel (stolarna var fula o sönder), ratt, spolarv.behållare + lite annat.

    OCH…….IDAG har det provkörts! :CE

    Jag behöver få på min Weber + 2″ avg. Bromsar behöver ses över efter ett par års stillastående

    #36093
    Per-Erik
    Deltagare

    Grattis – cardinalröd är en grymt snygg färg!

    #36097
    skomakarn
    Deltagare

    @Per-Erik wrote:

    Grattis – cardinalröd är en grymt snygg färg!

    Ja, Jag börjar gilla den faktiskt. Nu ska jag i ärlighetens namn säga att lacken är , hur ska jag säga………………..ja, dålig helt enkelt. Men när det är besiktigat å lite mer iordning så vet man aldrig. Tyckte inte det skulle vara metalliclack på en V4 men jag kan tänka mej en cardinalröd m två silverstripes rätt över karossen…………………mmmmmmmmmmm, mumma!
    Breddade plåtfälgar åxå ska det vara.
    Ja som sagt, vi får se. First things first.

    Ställde på den för 1 timme sen. Ska ta den till i byn idag. Sen blir det nog ”närmsta väg till verkstad” imorgon. (Jobbar på Saabverkstad).

    Är lite fundersam på luftrenaren bara. Glömde originalet i Värmland så nu har jag ett tillbehörsfilter a la 60-tal på, eller ”snarkfilter” som en på jobbet sa. 🙂
    Inte optimalt.

    #36106
    Per-Erik
    Deltagare

    Jo, när den är fin är den riktigt fin, även om den kan kännas lite ”modern”. Det var inte en alldeles vanlig färg på 96:or… Här är en bild på min gamla:
    http://www.garaget.org/?car=73210&image=662603

    🙂

    #36127
    skomakarn
    Deltagare

    @Per-Erik wrote:

    Jo, när den är fin är den riktigt fin, även om den kan kännas lite ”modern”. Det var inte en alldeles vanlig färg på 96:or… Här är en bild på min gamla:
    http://www.garaget.org/?car=73210&image=662603

    🙂

    Fint m lite bilder. Trevligt takräcke!

    Var inne i byn men den gick bara på full choke. Stannade några gånger å skruvade lite på blandskruven. Tyckte den gick bättre ett tag men sen blev det skit igen.
    Väl hemma tog jag isär och gjorde rent förgasaren. That did the trick!
    Så nu går den som en klocka! Typ.

    Nu när man kan köra som vanligt dyker det upp en del ljud=jobb.
    # urtrampningslager
    # drivknut
    # hjullager
    # BROMSAR

    Ja, ni förstår.
    Vi tar en sak i taget.
    Tar pärlan till jobbet imorgon. Lär ju få en del ”komplimanger” men det är lika bra att ta tjuren vid hornen.
    Ska bli intressant att ta upp den på en lyft å titta under. Får väl byta olja och filter (nån som kan rekommendera en olja?)
    å ställa tändningen. Lite mysmek 🙂

    Bilder på min V4 ”junk edition”:

    #36129
    skomakarn
    Deltagare

    Fler bilder:

    #36182
    skomakarn
    Deltagare

    Körde till jobbet idag. Den går bara bättre å bättre!
    Fick upp bilen på en lyft och det var helt ok. Inga sura överraskningar. 🙂

    Bytte olja o filter + satte dit en ny o-ring till motorvärmarkroppen.

    På vägen hem i regnet märkte jag att det läckte in vid vindrutan. Skiiiit!
    Ur m mattorna när jag kom hem.
    Sen luktar det ju bensin i kupén sen min episod m första tankningen (se första inlägget).
    Fick bort några fler dämpmattor under baksätet som luktade en del.
    Nån som har en bra idé om hur man får bort bensinlukt annars?

    #36261
    skomakarn
    Deltagare

    Dagens uppdate.

    Min 17-årige son undrade om inte vi kunde ta V4:an idag igen till jobbet/skolan. Hur skulle jag kunna neka mitt eget kött o blod en sådan djup helhetsupplevelse? Nä, just det, det kunde jag inte.
    Så Vinkelfyran fick snällt rulla till stan idag åxå.

    Väl på jobbet tog jag lunchen och kafferasten till lite småmek.
    Försökte justera bromsbackarna men på vä sida hade gängorna gått åt skogen i bromsskölden. 🙁
    Hö sida verkade bättre.
    Tätade läcket i rutan (hoppas jag) samt gjorde ljusinställning.
    Fixade besiktningstid till på torsd. Får se vad domen blir.
    Då får man iaf. en lista på vad som ska fixas.

    Nån som har idéer på hur man får bort bensinlukten?
    Tips mottages tacksamt.

    Over and out.

    #36338
    skomakarn
    Deltagare

    Uppdate.

    Har idag fixat:

    # Gummiupph. till bakre ljudd.
    # Läckage vid främre ljudd.
    # Fastsättn. av batteri.
    # Slang till vevhusvent.
    # Satt på nya skyltar.
    # Ställt co-halten (finns det nåt gränsvärde på hc-värdet?)
    # Städat/putsat lite invändigt
    # Tvättat bakre textilmatta (den som badade i bensin)
    # Hängt i en Wunderbaum (mot bensinlukten)

    Imorgon e de besiktning Kl. 14.20 😕

    Återkommer m rapport.

    #36345
    Per-Erik
    Deltagare

    Har läst någonstans att ställa in ett fat, eller en skål med ättika i bilen över natten, helst ska bilen tydligen vara varm också, för att det ska funka bäst… Jag har aldrig provat detta mot bensinlukt, men mot annat, med goda resultat… värt att testa?!

    #36358
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ozonluftrenare?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #36361

    Hejsan!
    Bästa sättet att få bort lukt är att tsa bort det som luktar dvs bensinen!
    Ta ur allt som är ”löst” och tvätta först med vanlig kallavfettning och sedan med vanligt grov/allrent typ gör sedan samma sak med golvet i bilen, trycker man ur någon gummiplugg är det smidigt med slang och borste. Masonit skivorna som väl finns i 96or får man nog inte bort lukten ur…
    Sen kan man suga upp vatten där det inte rinner undan med en grovdamsugare.
    mvh

    #33839
    skomakarn
    Deltagare

    Tack för tips!
    Ska prova fast nu luktar det inte så mycket längre.

    Idag var det besiktningsdag.

    Åkte upp för att få en ”to do”-lista.
    Döm om min förvåning när den gick igenom m blankt papper!!!! :AP :CH :CE

    BRA SKIT!!!!

    Innan jag åkte upp fixade jag lite på lunchen.Flygande Jacob smakar aldrig så bra som från huven på en V4. :mrgreen:
    Bytte stift, kollade nivån på växellådsoljan, tejpade baklyktglaset (behöver nya glas. de gamla har spruckit)

    Kamrat Olof var åxå inne i verkstan. Monterade nyinköpt takräcke.

    Å här kommer bilder:

    #36379
    skomakarn
    Deltagare

    Fler bilder.

    Nya skyltar är hon ju värd.

    Olofs helt orörda originalverktygssats!

    Olofs -76:a

    Mitt bes.papper!

    #36381
    Per-Erik
    Deltagare

    Grattis till blankt papper, aldrig fel ju – bra bilar de gamla V4:orna!! 😉 Blir lite återförälskad i färgen nu när jag ser bilder på din… undrar om inte mitt specialprojekt ändå kommer bli cardinalrött innan det är klart… Gott att se fliten!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 63 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng