V4 korsinsug "LS"?

Forum / Övrigt / SSR / V4 korsinsug "LS"?

  • Författare
    Inlägg
    • december 16, 2003 kl. 18:09 #11672

      Är det någon som känner till ett korsinsug till V4 enligt bild?
      [image]http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/image/saab25s.jpg[/image]
      Större bild: http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/image/saab25.jpg

      Det är utfört med plåtrör som är skruvade i ett nedfräst(?) aluminium-insug.
      Insugsrörets längd är lika som för SAAB’s korsinsug.
      Det är tydligt märkt med ”LS”.
      Från vilken Ford(?) kommer insugsplattan?
      Detta insug lär visst ha ”serietillverkats”.
      Vem gjorde dessa insug?
      Någon som har ett till salu?

        december 16, 2003 kl. 19:04 #81733

        Nu jag nu kommer ihåg rätt är detta insug ett hemmasnickrat av någon, hmm kommer inte ihåg var jag läste detta, ungefär precis innan saab kom med koreset.
        Jag har hitils sätt 5st varianter på kors
        1. Åvanstående
        2. Saabs
        3. CT (England)
        4. BN (Växsjö bildelar)
        5. 90grd-krökar på ett insug för 2st stående.

          december 16, 2003 kl. 19:10 #81734

          Hej David.
          Ser även att termostathuset ser lite ”udda” ut.
          Har ej sett något liknande insug med försök med någon fordklubb.
          Där finns säker något snille som känner igen det.
          Hälsn
          Anders

            december 16, 2003 kl. 19:25 #81735

            Hej Anders.

            Jag hittade ett bättre foto av samma insug, på din hemsida:
            http://biphome.spray.se/kristina.just/mixed/70_MatsWassberg_Engine.jpg
            (Detta är samma exemplar.)

              december 16, 2003 kl. 21:11 #81736

              Jag träffade på en kille på en marknad där ett likadant insug var till salu & han berättade att det var en kille i Gävle som gjutit dessa insug på eget bevåg.
              Skulle vara minst lika bra som Saabs eget insug enligt honom.
              Tror att han på något sett var relaterad till LS.

              /Fredrik

                december 20, 2003 kl. 16:31 #81737

                Tack för ditt svar, Fredrik.
                LS är alltså tillverkarens initialer?
                Någon från Gävle-trakten som vet mer?

                  december 21, 2003 kl. 09:51 #81738

                  Just det!

                  /Fredrik

                    augusti 27, 2008 kl. 12:38 #126182

                    LS står för Lennart Söderberg och alldeles riktigt så härstammar han och insuget från Gävle. Ett tiotal gjordes och det skedde med gjutformar i trä, som sedan frästes upp för kanaler och dylikt. Formarna finns ej kvar, som så mycket annat så försvann dom på 80-talet. Han driver idag en verkstad inriktad på Honda, har ingenting kvar av delar, ritningar eller något som har med saab att göra.

                      september 1, 2008 kl. 20:28 #126416

                      Hej.

                      Tyvärr finns inte heller BN insugen kvar. Vi (Växjö Bildelar) tog fram dom i början av 1970 talet tillsammans med en kille i Malmö vid namn Bosse Nilsson- därav initialerna BN.
                      Jag träffade Bosse för några år sedan men han hade varken gjutformar eller nåt annat kvar.

                      C/T insugen var total katastrof. Vi väntade på dessa från importröen av CT i många månader. När de väl kom var det århundradets fiasko med förträngningar på 2 rör och S- krökar så man mådde illa. Dessutom var gjutningen under all kritik. Vi monterade några rör (vi hade inte mycket val) och då läckte de som såll. När man fyllde på vatten i kylaren hörde man hur det rann ner i motorn. Några tätades med kylarcement under tryck med en specialgjord ”ekplatta” (som tätning) för att slippa få in geggan i kylsystemet. De blev täta men slängdes snart på soptippen. Vi tog tag i saken och tog fram BN rören tillsammans med Bosse.

                      Så egentligen finns nog bara gamla Saab rören som fungerar(men där är väl brist också antar jag).

                      Rolf Linde /tid Växjö Bildelar – numera BSR

                        september 6, 2008 kl. 16:02 #126793

                        Åkte själv Midnattsolsrallyt med BN insug + enkelblås fungerade alldeles utmärkt, var ju ingen annan före med Saabs korsinsug så de går nog inte så dåligt!!

                        Träffade förövrigt Bengt Nilsson som tillverkat dessa åt Växjö Bildelar, berättade många intressanta saker om dessa insug, tyvärr som du säger Rolf så finns nog inte gjuformarna kvar längre.

                        Christer Steen

                          september 6, 2008 kl. 16:15 #126794

                          Prydligt maskinrum Christer 🙂

                            september 6, 2008 kl. 16:58 #126796

                            Ja, det var nog bland det snyggaste och ”cleanaste” jag sett på läänge!

                            Mvh

                            CCH

                              september 7, 2008 kl. 16:46 #126824

                              Christer! Jag tror att det beror mycke på vad som finns mellan ryggstöd o ratt + att man har ordning på grejerna :thumbup:

                                september 8, 2008 kl. 16:46 #126886

                                Misstar jag mig eller är BN insugen något kortare än Saabs? Betyder det isåfall avstämning vid ett högre varvatal?

                                Nu beror det ju också på längden på förgasartrattarna, men om det är så, är det nån sådan tanke bakom eller är det en slump?

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.