- Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-07-26 23:56 av .
- FörfattareInlägg
- 29 juni, 2006 kl. 19:25 #14444
kortnos
DeltagareHello
Går i tankarna att byta ut min TT låda till en V4 låda för att kunna klämma på skivbromsar och få njuta lite av V4 fjärde växel som tydligen gör att bilen går 10 kilomer fortare i toppfart.Måste få fråga er på forumet hur jag ska göra. Ska jag stoppa i en orginal V4 låda i bilen? eller ska jag ta spåret ut och fixa in special 1 sats med????. Och i såfall kan man stoppa i den satsen men behålla fjärde växeln så jag får en glidar växel. För om jag inte helt fattat fel så sänker special 1 fjärde växeln och skjuter upp dom andra växlarna. För en glidar växel vill jag ha för motorvägen
Nåja jag är helt novis på detta som ni märker och vill bara ha ett rakt svar hur ska jag göra om jag vill ha en skön gatbil med kräm och pigghet??? Min bil har en 60 hk motor o jag vill optimera den på alla sätt o vis
Bomba mig med goda råd=)
29 juni, 2006 kl. 19:36 #96168kaparn
DeltagareVad jag förstått så gör specialsatserna föga eller inget för toppfarten, Men jag håller själv på att montera fyrvxlad V4:a låda på min -63:a det bör göra att man kan hålla en dryga 100 knyck i marschfart enligt mina beräkningar som inte är särskilt vetenskapliga.
(Fuling kan säkert hålla föredrag i en vecka om specialsatsernas fördelar och nackdelar)
Men gör inte samma misstag som jag gjorde och försök skruva ihop en v4:a vxl.låda med en tre vxllad TT-låda det går nämligen inte, det måste vara delar från två fyrvxlade lådor en V4:a bakdel och en 4 växlad TT-sprängkåpa.29 juni, 2006 kl. 21:07 #96169fuling
DeltagareTar men en V4låda och spikar in en sp1 sats så kommer 4an ca bli lika som 2T 4an.
Men mycket trevliga i stegen mellan växlarna, allså rappare.Vad sp1 drevsatens gör är att höja(går fortare) 1an och 2an genom mellan växen.
Det ger att steget till 3an inte blir lika påfallande.
Sen har man sänkt 4an(går längsammare) så steget mellan 3an och 4an blir drägligt.
Är pest std.Gör man som Kortnos och ger fa… i att växla mer 4an så kommer man få en rätt just låda på 1,2 och 3an.
Och 4an blir seg.Jag har åka med denna konfegration i 95an men med en HÖGRE(snabbare) slutväxel,9:38.
1,2 och 3an är helt ok, 4an suger hästba… på bana. Men BRA på landsväg.Vad gäller 2T tror jag inte man skall gå så mycket högre än std V4(8:39).
Har byggt en 8:39 sp1 låda med hög 4a(std) till en 2Ts mupp.
Han var nöjd.ps
en 8:39 sp1 är nästan lika som en 6:35 sp2 på 1an och 2an.29 juni, 2006 kl. 21:55 #96170kortnos
DeltagareAha
Tack fuling för ett komplet svar, nu ska jag rota lite i min plånbok=)Vågar jag fråga dig på forumet vad det kostar och få lådan fixad av dig med en 8:39 sp1 låda med hög 4a
Om du har tid och så?mvh en 2Ts mupp
30 juni, 2006 kl. 07:28 #96171stefan w
DeltagareHär är en 2T-mupp ytterligare, som nu blev intresserad. Vad skiljer mellan sprängkåporna som gör att det inte går att ta den 3-vxlade och montera på en 4vxlad V4 låda??
Jag lurar på att göra just detta men nu
känner jag stor oro
30 juni, 2006 kl. 07:30 #96172kaparn
Deltagaredels stämmer inte skruvarna sen så är det något som tar i på insidan så att det låter väldigt konstigt och går trögt..
30 juni, 2006 kl. 08:06 #96173stefan w
DeltagareDå blir det till att lägga ner den iden och istället jaga upp en annan sprängkåpa.
Tack för varningen, nu slapp jag extrajobb tack vare att jag fick veta detta i tid30 juni, 2006 kl. 13:34 #96174pelle s
DeltagareHur har ni som bytt från 3 till 4-växlat löst länkageproblematiken? Alla har ju knappast 95:a stång… Använder ni -65 och nyare eller kör ni med 3-växlad stång? Hur fungerar det med stången till den 3-växlade ihop med 4-växlad låda? Växlarna hamnar bak och fram samt utan tydliga lägen sägs det. Kan ni som har erfarenheter upplysa mig?
Kram
Pelle30 juni, 2006 kl. 15:14 #96175enor
DeltagareJag körde med 4-vx låda och 3-vx rattstång i min 62:a nu alldeles innan jag sålde den. Bak och fram blir det ja, 1:an och 2:an hamnar mot panelen och 3+4 mot ratten. Det som kräver lite träning är att växla ner från 3:an till 2:an utan att träffa backen av misstag… men annars är det lugna puckar kan man säga, det tar inte mer än en halvtimme att vänja sig vid spegelvända lägen. Först jagade jag efter en modernare rattstång men sedan när jag hade vant mig så brydde jag mej inte om det – det kändes inte som att det var nödvändigt!
30 juni, 2006 kl. 15:23 #96176stefan w
DeltagareJag satte in rattstång o spakställ med spak och allt från en 69:a V4 i min -64
Inte korrekt kanske men det fungerar. Backen känns lite grumlig men det är nog en justeringssak.1 juli, 2006 kl. 15:57 #96177kortnos
DeltagareJag letade tag i en vrak 95 från tidigt 60 tal som låg i skogen bakom min föräldrars hus, tog växelstången och sen hittade jag ett annat vrak från en 95 från 77 skulle jag tro och så tog jag själva växelförare från den och körde ihop dem, passa fint och bra. Så slapp jag ha den där stången med tändningslåset i…dumt då jag har tändningslåset på panelen
1 juli, 2006 kl. 16:12 #96178sten-arvid larsson
DeltagareMin 93:a med 4-växlad låda har spakställ från en tidig 95:a kompletterat med hopskjutbar rattstång fråv V4.
2 juli, 2006 kl. 17:58 #96179stefan w
DeltagareFel av mig, mitt spakställ kommer från en 72:a. Jag kom på för sent att jag har ju en sån där kollappsrattstång.
23 juli, 2006 kl. 20:04 #96180kaparn
DeltagareNu har jag äntligen fått ihop min 4växlade TT-låda med V4:a utväxling. men det jag inte tänkt på den här gången det var att det skiljer i kopplingen oxå, sena TT har ju hudraulisk koppling (sån där som alltid går sönder, läcker och inte går att lufta)
Så det blev att flytta över kopplingsarmen från TT-lådan, det gick med lite nya spännstift, men det jag vill säga med detta är att en sån här låda snyter man inte ur näsan. Det var ett riktigt pickel för att få ihop det.
En eloge till Fuling som roar sig med sånt här varje dag.23 juli, 2006 kl. 20:35 #96181kortnos
DeltagareMen du Kaparn
Nu när du har en TT låda med V4:a utväxling. kan du berätta vad skillnaden blir? bilen går fortare på fjärde växeln! men vad blir det av med själva ”knuffet”?? Som min TT låda är nu så behöver jag inte växla ned för köra om, tappar man mycket knuff så man blir tvungen att växla ned varge gång man ska om, vill hellre undvika de. Är det bara postiv att ha v4 låda, vill inte byta o sen bli besviken. Vill gärna ha en bil med riktigt knuff på alla växlarUtvärdera gärna v4 lådans fördelar o eventuella nackdelar
(Jag lär behöva byta endå för få skivbromsar)
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.