V4 med 13"

Forum Övrigt SSR V4 med 13"

  • Detta ämne har 21 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-12 13:32 av .
Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #146486
    William
    Deltagare

    vad snackar vi för däckdimensioner på en sån fälg?

    #146499
    stefan w
    Deltagare

    185/65 -13
    Rullomkrets ca 1680 mm, mätt och fastslaget.

    Alltså snabbt räknat 100 kmh på hastighetsmätaren motsvarar ca 88 kmh med dessa däck.
    Blanda nu inte ihop detta med verklig fart, jag menar bara skillnaden.

    Jaha Johan, nu har jag slagit fast att jag har TW (spårvidd) 1335 mm, jag slog alltså inte 1390..

    ET på fälgarna är -8 mm …

    Johan har alltså moddat sina länkarmar..

    ps.. i fysikalisk mening så är definitionen att ”Fart” talar om hur fort man rör sig relativt någon referens,
    ”Hastighet” talar om hur fort man rör sig relativt någon referens… och dessutom i vilken riktning man färdas.

    Alla bilar har alltså inte hastighetsmätare, utan de har fartmätare… sug på den…

    #146500
    soulmannen
    Deltagare

    nu blev det nästan lite djupt här haha 🙂

    #146502
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Johan har alltså moddat sina länkarmar..

    Eller ett grymt negatift ET .-)
    Svar ja, mina bärarmar är förlängda.

    Hmm hehe gillar fart/hasighet defenitionen

    #146503
    stefan w
    Deltagare

    :hype: Definitionen är nog knappast ordagrann men jag tror man inser betydelsen ändå. Det var bara en parantes som kom ur ett glas whiskey :whistle:

    Hmm.. min bil är osänkt.. om jag sänker bilen så att man kan dra en rak linje genom nedre bärarmarna, och sen ställer negativ camber så bör spårvidden öka lite till… men jag kommer ändå inte att nå 1390 så Johan vinner duellen. 😀

    Sen gäller detta bara framänden förstås, bak är det ju som det är. Om jag riktar om bakaxeln så att camber blir negativ så blir det väldigt konstigt, vid in och utfjädring så får man då tendens till toein/toeout om jag tänker rätt här.. teoretiskt.

    Kruxet i detta är att om jag modifierar framvagnen till att passa mina 13″ hjul så kan jag inte bara byta till 15″ med samma ET sedan, då måste jag minska ET ännu mer på dessa hjul eftersom bilen blir högre och en tänkt linje genom kulbultarna hamnar i värsta fall på utkant eller utanför däckets anliggningsyta, och då ändras spårvidden..

    Här finns fina möjligheter att måla in sig i hörn eller också tänker jag bakfram

    Nu när jag börjar fundera på det så… bakaxeln.. ju mer jag börjar grunna på den och dess infästningar och rörelser vid krängning t.e.x. Då börjar jag fatta att bakaxelsystemet är nog ingen enkel historia heller.

    #146511
    fuling
    Deltagare

    Skrubbradie skilnden mellan 13″ och 15″ är inte så stor med samma ET.
    Tumme pekfinger så ökar skrubben med 0,15mm per mm mindre rullingsradie.
    Inte så mycket, eller?

    Ja, man får tå ut/in vid fjäder om man ställer camber bak.

    #146564
    anders jensen
    Deltagare
    GMC wrote:
    I will be fitting SS&R fenders to the car, so track width won’t be a problem.

    En granne har ett nytt omonterat set (4st) breddade skärmar från Jockes Plast till salu för 2000:-.
    Kan det vara av intresse?

    /Anders

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng