- Detta ämne har 21 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-12 13:32 av .
- FörfattareInlägg
- 10 oktober, 2009 kl. 15:59 #146486
William
Deltagarevad snackar vi för däckdimensioner på en sån fälg?
10 oktober, 2009 kl. 21:25 #146499stefan w
Deltagare185/65 -13
Rullomkrets ca 1680 mm, mätt och fastslaget.Alltså snabbt räknat 100 kmh på hastighetsmätaren motsvarar ca 88 kmh med dessa däck.
Blanda nu inte ihop detta med verklig fart, jag menar bara skillnaden.Jaha Johan, nu har jag slagit fast att jag har TW (spårvidd) 1335 mm, jag slog alltså inte 1390..
ET på fälgarna är -8 mm …
Johan har alltså moddat sina länkarmar..
ps.. i fysikalisk mening så är definitionen att ”Fart” talar om hur fort man rör sig relativt någon referens,
”Hastighet” talar om hur fort man rör sig relativt någon referens… och dessutom i vilken riktning man färdas.Alla bilar har alltså inte hastighetsmätare, utan de har fartmätare… sug på den…
10 oktober, 2009 kl. 22:18 #146500soulmannen
Deltagarenu blev det nästan lite djupt här haha 🙂
10 oktober, 2009 kl. 22:33 #146502fuling
Deltagarecitat:
Johan har alltså moddat sina länkarmar..Eller ett grymt negatift ET .-)
Svar ja, mina bärarmar är förlängda.Hmm hehe gillar fart/hasighet defenitionen
11 oktober, 2009 kl. 06:37 #146503stefan w
Deltagare:hype: Definitionen är nog knappast ordagrann men jag tror man inser betydelsen ändå. Det var bara en parantes som kom ur ett glas whiskey :whistle:
Hmm.. min bil är osänkt.. om jag sänker bilen så att man kan dra en rak linje genom nedre bärarmarna, och sen ställer negativ camber så bör spårvidden öka lite till… men jag kommer ändå inte att nå 1390 så Johan vinner duellen. 😀
Sen gäller detta bara framänden förstås, bak är det ju som det är. Om jag riktar om bakaxeln så att camber blir negativ så blir det väldigt konstigt, vid in och utfjädring så får man då tendens till toein/toeout om jag tänker rätt här.. teoretiskt.
Kruxet i detta är att om jag modifierar framvagnen till att passa mina 13″ hjul så kan jag inte bara byta till 15″ med samma ET sedan, då måste jag minska ET ännu mer på dessa hjul eftersom bilen blir högre och en tänkt linje genom kulbultarna hamnar i värsta fall på utkant eller utanför däckets anliggningsyta, och då ändras spårvidden..
Här finns fina möjligheter att måla in sig i hörn eller också tänker jag bakfram
Nu när jag börjar fundera på det så… bakaxeln.. ju mer jag börjar grunna på den och dess infästningar och rörelser vid krängning t.e.x. Då börjar jag fatta att bakaxelsystemet är nog ingen enkel historia heller.
11 oktober, 2009 kl. 11:26 #146511fuling
DeltagareSkrubbradie skilnden mellan 13″ och 15″ är inte så stor med samma ET.
Tumme pekfinger så ökar skrubben med 0,15mm per mm mindre rullingsradie.
Inte så mycket, eller?Ja, man får tå ut/in vid fjäder om man ställer camber bak.
12 oktober, 2009 kl. 13:32 #146564anders jensen
DeltagareGMC wrote:I will be fitting SS&R fenders to the car, so track width won’t be a problem.En granne har ett nytt omonterat set (4st) breddade skärmar från Jockes Plast till salu för 2000:-.
Kan det vara av intresse?/Anders
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.