V4 med 13"

Forum Övrigt SSR V4 med 13"

Detta ämne innehåller 21 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-12 13:32.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20878

    stefan w
    Deltagare

    Bilstackaren får då stå ut med allt möjligt.
    Senast 13″ hjul.
    En snabb räkning gav att det motsvarar nästan att höja utväxlingen till 7:40
    Ofjädrade vikten minskade med x- antal kilo och stabiliteten förbättrades en hel del.

    Däremot får man hålla i ratten om man inte är vaken och dånar över potthål i +100 kmh

    #146171

    fredrik.a.
    Deltagare

    Visar inte hasstighetsmätaren fel när det blir mindre hjul?

    #146177

    gmc
    Deltagare

    Stefan – Hope you don’t mind English. I have been looking for a way of getting 13×7 wheels for the V4 without having to change the hubs and everything else. Do you know if these are standard V4 wheels with a different rim welded in place. Anyone know who would be able to make 13×7 wheels.

    #146413

    stefan w
    Deltagare

    Hello Gary! Sorry for the late answer.

    I’l try to explain this in english, I don’t think it will be sucessful but I’l try
    The rim is 13″*6″ and welded together with a older Saab standard center that is cut in the holes so it fits well in the rim.

    What I think I’l must do is to change ET to about 30 mm, today it is about 10-15 mm so the trackwidht is to big. There also is problems to mount the wheels on the rearaxle because of a conflict between the tyre and the fender

    #146415

    fuling
    Deltagare

    Spårvidden är INTE för stor utam skrubbraden.

    #146423

    anders jensen
    Deltagare

    @ Stefan: Fräckt! Åkte själv med 13″ rallycrossfälgar på min bruks 96 på sent 70tal.
    Blev tom stoppad av länsman som tyckte det var lite för brett, inga böter dock.
    God acceleration blev et iaf.

    @ Gary: There is a company called Skullman Enterprise. They produced a lot of 13″ Rims for Rally Cross in the 70´s and 80´s. They still exist though I don’t know if they still produce Steel Rims.
    http://www.121.nu/onetoone/foretag/skullman-enterprise-aktiebolag-0EDB

    /Anders

    #146427

    torzan
    Deltagare

    Just dessa fälgar har suttit på en rallycrossbil på 80-talet 🙂

    #146440

    gmc
    Deltagare

    Stefan: Thanks for the information. I will be fitting SS&R fenders to the car, so track width won’t be a problem, steering geometry will need to be looked into. My plan is to create a track replica and I would need to go to 7″ or 8″. Ideally I should be using alloy’s but steel could be a good starting point. One thing I need to do is sort out cooling for the brakes, 13″ rims don’t leave much room for air-flow.

    Anders: Thanks for the information and link, I will make contact with them and see if they still do that type of work.

    #146443

    fuling
    Deltagare

    Bredda INTE bara fjäljen utåt, körbarheten sjunker drastiskt pga ökad skrubb.
    Kan iof kompensersas med annat, vad?
    Men kompensationer är till ondo, gör rätt i stället.

    Stefan W:
    Vad vart det för stårvidd?
    Svara med pm om du vill.

    ps
    spårvidd 1390 fram, någom som slår det?

    #146451

    stefan w
    Deltagare

    På min 2T med 6*15 fälgar så ligger ET på ca 30mm. Det var enda chansen att kunna köra med hjulen utan att de tar i framfjädern, tar i hjulhusen vid fullt styrutslag, eller tar i bakskärmarna med 185/65 däck. Det finns säkert trix för detta också men jag la mig på den nivån. Det är inte alls nån dålig lösning utan fungerar mycket bättre än jag vågat hoppas.

    Johan..Jag ska mäta spårvidden nu i helgen och se, ska även mäta ET.

    Vad händer om man förlänger nedre bärarmen lämpligt mycket och har ett lagom mellanstycke mellan styrarm och spindeln?..

    Tror inte heller på kompensationer, men i mitt fall så tvingas jag alltid av praktiska skäl lägga ribban på en viss nivå oavsett vad jag själv skulle vilja..

    Magnus T, det vore kul med en bild, om du hittar den.

    Bilen fick ett rått utseende med hjulen, det slitna utseendet förstärker känslan. Jag blev tvungen att pressa ut bakskärmarna en del för att få hjulen att gå runt. Den ena skärmen var lätt intryckt efter en voltning i mitten av -90 talet så den var besvärlig att få ut. Intryckningen på framskärmen har inte med hjulen att göra utan kommer av att jag råkade komma åt den med traktorn, jag har haft otur med denna bil.

    Kan konstatera att detta är ett enkelt sätt att labba med utväxlingar, och se vad som händer, med ännu lägre profil så närmar jag mig 6/35

    Dessa fälgar ska jag inte ändra på, jag har lite planer för dessa men det är nog inte så svårt att göra nya med lämpligt ET nu när jag sett dessa. Däremot så ligger det nog mycket sanning i det där med kylningen av bromsarna, man bör nog tänka till lite om detta och inte bara köra.

    #146453

    stefan w
    Deltagare

    Bild på 15″ och 13″

    #146459

    fredrik.a.
    Deltagare

    Ursäckta om jag är frågvis, men jag är lite nyfiken på det där med hastighetsmätaren, får man göra om den eller stämmer den ändå? Ser ju tufft ut!

    #146469

    martin valentin
    Deltagare

    jag har en omgång med cirka 6″ bredd ifall nån vill köpa billigt! däcken är vettiga men de behöver balanseras.
    MV

    #146473

    fuling
    Deltagare

    Fredrik A.
    Vi tar oss en fundrare.
    1 Hur drivs hastighetsmätaren?

    #146478

    Molte
    Deltagare

    Hastighetsmätaren visar för mycket om om man minskar omkretsen på hjulen, eftersom bilen rullar en kortare sträcka på ett hjulvarv.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng