V4 med cylinderdiameter 89 mm?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 V4 med cylinderdiameter 89 mm?

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2003-09-26 07:44 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9845
    mats a
    Deltagare

    Jag har en V4 från en taunus stående i garaget. När jag undersökte olika alternativ till en ny rallymotor tittade jag närmare på den här. Döm om min förvåning när jag upptäckte att cylinderdiametern är 89 mm, inte 90. Vanliga kolvar passar inte. Vad är det här för en motor? Är det någon som har lyckats borra motorn till underdimension?

    Utan att ha räknat klart tänker jag så här: 17M-vev och stakar med grannare kolvar ger mindre volym. Är detta en sorts 15M-motor? Jag återkommer när jag mätt och räknat på cylinderns kvadratur. Har du ett snabbare svar på lut är jag som vanligt tacksam.

    #70912
    mats jonsson
    Deltagare

    Det kan vara någon slags ”exportmotor” eller industrimotor som du har fått tag på. Det har förekommit en rad märkliga cylinderdiametrar och kompressionsförhållanden på den sidan. Någon kan ha kommit över en sådan och sedan plockat den i Taunusen. Hur många Kapitän-raggare har inte knyckt motorer från SJ:s dressiner tro?

    Nya 90.0 1700 HC-kolvar kan jag fixa från England till dig. Komphöjden är 40.5 mm.

    #70913
    christer json
    Deltagare

    Kan ju vara en tanus 12M med 1200 cc…
    Man vet aldrig.
    Kolla slaglängden så kan du snart räkna ut vilken motor det är.
    Glidandet in på frågan om i vilka varianter som v4:an finns kan inte undvikas så vi tar den med en gång: I vilka utföranden fanns våran kära ford 4:a i?
    Fram till dax dato har jag hört 1200,1500 och 1700 men fanns det andra storlekar?

    /CJ

    #70914
    Morten S.
    Moderator

    Ford Capri MK I og II ble levert som 1300 og 1600 ccm I tillegg fantes vel 1200, 1500 og 1700

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #70915
    lelle f
    Deltagare

    Fanns inte motorn i två liters oxå,har för mig att gamla transiten va det.
    Men är inte hundra.. :confused:

    #70916
    fuling
    Deltagare

    Hmm 12M är väll en rak-4a maskin???

    Är det inte samma sak med????
    citat:
    Ford Capri MK I og II ble levert som 1300 og 1600 ccm
    De är också raka 4or motorer???
    Men därimot satt det V6or i Capri vad jag vet.

    Mig vetligen har ej gamla transiten samma V4 spis som saaben, olika bild på planet mellan motor och låda. Transiten har en Engelsk V4 om jag mins rätt.

    #70917
    mats jonsson
    Deltagare

    Med 1500-vev blir det 1465cc. Med 1700 blir det 1662cc eller något sådant.

    #70918
    Morten S.
    Moderator

    Motorene på de tyske bilene var V4 på 1300, 1500 og 1700 ccm og V6 på 2000 2300 og 2600 ccm
    De engelske bilene hadde rekkefirer, bortsett fra 2000GT m V4.

    Se http://www.capri-club-norge.com/historie/history.html

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #70919
    christer json
    Deltagare

    Fuling
    Jodå 12M fanns i v4:a utförande, jag har själv sett en…. Jag skall dock låta det vara osagt om volymen är 1200 eller något annat. Jag kan ju alltid fråga min arbetskamtrat om volymen då han har ett renoveringsobjekt i gömmorna, återkommer i ärendet.

    /CJ

    #70920
    fuling
    Deltagare

    Morten Strandmoe:
    Tack för länken.
    hmm då får man läsa lite ford historia också.
    Kan man få eksem då????

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng