V4 saknar ork på högre varv (kopplingen?)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 saknar ork på högre varv (kopplingen?)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 saknar ork på högre varv (kopplingen?)

  • Författare
    Inlägg
    • januari 11, 2013 at 12:33 #7016

      Min röda skönhet, en Saab 96 V4 från -72, är ohälsosamt trött. När jag växlar upp henne så tar det ovanligt lång tid för den högre växeln att “sätta sig”, som om hon saknar ork. Ibland går det inte alls, utan jag måste växla ner. Hon varvar och varvar men väldigt lite händer.

      Är det kopplingen som är slut tror ni (som farsan min misstänker)? Eller finns det något annat, enklare, att testa innan vi river ut motorn?

        januari 11, 2013 at 13:00 #51092

        Låter som ett slirande frihjul också. Kan åtgärdas genom att tvätta ur lådan innuti med diesel alt fotogen.

          januari 11, 2013 at 13:31 #51094

          Prova med att låsa frihjulet. Ifall du får bra drivning då kan felet finnas i frihjulet.

          Generellt sett så brukar ett dåligt frihjul märkas mest innan växellådan blivit varm då den vill tappa greppet och speciellt på de högre växlarna.

            januari 11, 2013 at 19:28 #51107

            Tog en sväng här i kväll, med låst frihjul. Det hjälpte tyvärr inte. Är det en idé att tvätta växellådan ändå?

            Det är särskilt på de höga växlarna som hon inte orkar med. 1-2 funkar, 3 är svår och 4 smått omöjlig nu.

              januari 11, 2013 at 19:56 #51108

              För att rengöra växellådan, det är bara att tömma den, hälla i fotogen (hur mycket?), köra lite (hur mycket? Ska man växla?), tömma fotogenet och fylla på med ny växellådsolja (vilken rekommenderas)?

              Lagom frågvist va? 🙂

                januari 11, 2013 at 23:10 #51117

                Låter koppling i mina öron, prova att spraya på ättika på lammellen genom hålet uppe på lådan. Brukar funka ett tag då. Blir det bättre så sitter ju felet där.

                  januari 13, 2013 at 08:41 #49102

                  @Sulo wrote:

                  För att rengöra växellådan, det är bara att tömma den, hälla i fotogen (hur mycket?), köra lite (hur mycket? Ska man växla?), tömma fotogenet och fylla på med ny växellådsolja (vilken rekommenderas)?

                  Lagom frågvist va? 🙂

                  Börjar nog också tro att det är kopplingen. Du kan ju dels följa Lollos tips och också rengöra lådan.

                  När jag rengjorde min växellåda (jag hade fördelen att jag hade just bytt koppling och lamell, så det uteslöt iaf jag) så tömde jag den på olja och fyllde med samma mängd diesel. Jag hissade upp framvagnen på pallbockar, startade bilen och körde försiktigt med hjulen fritt vispande på alla växlar. Stängde av, lät lådan gotta till sig, och gjorde om samma sak en timme senare. Tömde sen ur, fyllde i biltemas växellådsolja, och körde i ett par veckor, sen bytte till Quaker State Quadralube 75W. Frihjulet greppade väldigt bra efter detta.

                    januari 15, 2013 at 10:59 #51216

                    Tack för alla tips! Har skaffat ny olja och fotogen. Så snart jag fått av den där j-a påfyllningspluggen så ska lådan få sig en omgång.

                    Och ja, det är förmodligen kopplingen. Men det skadar inte att fixa växellådan. Det var ruggigt mycket metallflis i oljan som jag tappade ur den. Vette tusan när/om den har fått ett oljebyte tidigare.

                      januari 15, 2013 at 13:32 #51218

                      Ptja, vet du inte det så är det minst sagt dags! :wrench

                        januari 15, 2013 at 14:36 #51221

                        Om det inte funkar med låst frihjul måste det vara kopplingen, såvida inte låsningsmekanismen till frihjulet är paj. Växellådan ger ju problem som oljud, hugg, svårt att växla, men inte slirning.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          januari 16, 2013 at 08:04 #51251

                          skulle det vara kopplingen så borde det ju rimligtvis märkas………..en koppling som slirar för fullt med lite varv på sig brukar avge en odör som inte är att ta miste på och livslängden på en koppling som börjat slira rejält brukar röra sig om extremt korta sträckor så jag tror knappast man kan köra omkring med likartat problem nå länge innan den slutar driva helt.

                            januari 18, 2013 at 08:26 #51263

                            Minnet sviktar, men sitter inte växellådsdreven för de högre växlarna med enbart presspassning? När jag körde V4 “första omgången” för 20 år sedan gjorde jag av med växellådor och har för mig att jag tappade drivningen på trean eller fyran till följd av att drevet släppte från axeln så det bara slirade. Jag blev mycket förvånad över fenomenet så jag rev lådan i ren nyfikenhet innan jag dumpade den på skroten. Om detta fel uppstår antar jag att drivningen försvinner ganska fullständigt på ett litet ögonblick och inte som med en slirande koppling att man kan undvika slirning genom att gasa försiktigt.

                            Är det kopplingen som slirar märks det så klart tydligare ju högre växel man kör på. Om pedalspelet aldrig justerats är det förmodligen noll och i så fall snurrar urtrampningslagret konstant (och ohälsosamt). Det brukar lätt kunna avslöjas genom att köra försiktigt på hög växel så kopplingen INTE slirar och sedan försiktigt trycka på kopplingspedalen utan att lätta på gasen. Går motorvarvet upp utan att man behöver trampa ner mer än någon centimeter eller två är kommlingslamellen troligen ganska “rökt”.

                            Ibland kan man förlänga livet på en sliten lamell (och på urtrampningslagret) genom att justera pedalspelet. På saabarna lossar man låsmuttern runt den lilla skruven med fyrkantig skalle på höger sida av kopplingskåpan, skruvar ut denna tills man har lagom spel och drar sedan åt låsmuttern igen. Spelet kan man känna med hävarmen eller se genom inspektionsluckan.

                            I flera trådar har jag läst att det verkar vara problem med en del nytillverkade kopplingssatser. Jag monterade Sachs, som ju borde vara pålitliga grejor, och har sedan dess problem med att det inte kopplar ur ordentligt. Jag måste slå i växlarna och bilen kryper sakta framåt på riktigt slät mark trots att pedalen är i botten. Det blev aningen bättre med shimsbrickor mellan växelhuset och slavcylindern men nu är det så tajt justerat att jag kan höra kopplingshävarmen snudda vid tryckplattan ibland när jag trycker pedalen hårt i botten. Om jag förstått rätt beror felet på att lamellen är aningen för tjock och då hamnar tryckplattans nav för djupt när man monterar ihop kopplingen. Någonstans har jag läst att man kan justera detta med shimsbrickor mellan tryckplatta och svänghjul.

                            Byter man koppling på en V4 ska man alltså kolla noga att den kopplar ur fullständigt innan man skruvar ihop rubbet och kör ut ur garaget! -Dra ihop motor och låda med två skruvar, lyft upp ett hjul, lägg i fyran, låt någon trampa ner pedalen och känn efter innan fler prylar skruvas ihop och kylvattnet fylls på!

                            Kan det förresten gå att pilla in shimsbrickor under tryckplattan genom kopplingskåpans inspektionslucka om man har en stor portion tålamod? Eller kanske limma en uppslitsad shimsbricka direkt på urtrampningslagret eller kopplingsnavet? Jag är otroligt trött på att det inte går att koppla ur ordentligt!

                              januari 20, 2013 at 09:51 #51377

                              Att shimsa kopplingen via inspektionshålet har diskuterats i min kopplingstråd i sonettforumet. Och ja, det ska gå, men som sagt tålamodet får nog sig en match!

                              Jag har en v4 med bra koppling just nu, så för mig blir det aktuellt först till sommaren då sonetten ska fram, men om ingen annan hinner före så kan jag skriva en liten rapport när/om jag provar detta. Det finns ju förresten erfarenhet av detta på forumet om någon vill dela med sig? Fast det kanske är “bara att göra”?

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.