V4 sp3 låda

Forum Övrigt SSR V4 sp3 låda

  • Detta ämne har 25 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2001-04-19 10:08 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11278
    fuling
    Deltagare

    Hur är denna låda växlad?
    Den ska ha lång etta har jag hört.
    Är det någon som har mer data?

    #79026
    fuling
    Deltagare

    Ingen som har en aning?

    #79027
    jakob a
    Deltagare

    Den frågan har vart uppe på maillistan.
    Jag har för mig att sp3 är en ombyggd sp2, som sagt med längre etta.
    Någon tipsade att det var någon rallyåkare som tog fram den i början av -80talet, men nu kommer jag inte ihåg vem.
    Leta i arkivet till maillistan så hittar du nog.

    #79028
    uffepuffe
    Deltagare

    vi som åkte std B fick inte ha sp:3 för utväxlingen på 4:an var högre än orginal

    #79029
    fuling
    Deltagare

    Man tackar Jakob A
    Nu kaske jag hittat någon som vet.

    #79030
    jakob a
    Deltagare

    Det var så lite
    Får du reda på nåra data kanske du har lust att skriva en rad här?

    #79031
    saab skruvarn
    Deltagare

    Hej!
    Tillägger litet fakta om special 3 drevsatsen.
    Uppfanns i början av 80 talet av Christer Steen (känd rallykusk bland annat i brittiska serien med Skoda) och hans pappa.
    Skulle ha för mig att det var endast en sats om 60 stycken som tillverkades.
    Denna special drevsats med lägre etta var främst tillverkad för lilla grupp a V4:or men kördes nog antagligen även i andra rally V4:or.
    Har själv aldrig haft sådan drevsats och känner inte till någon annan som äger en sådan.
    Skulle vara intressant att veta hur många fungerande special 3:or som finns i bruk?

    Saabhälsningar från Finland

    #79032
    fuling
    Deltagare

    Har tagit kontakt med Christer Steen,
    han hadde diverse anteckningar om sp3 som
    han skulle leta rätt på och återkomma till mig.
    Så jag kommer med en rapport så snart jag har mer info.

    #79033
    roger
    Deltagare

    Gustav Juslin.

    Lägre??? Längre 1:a menar du väl? För den jag körde i mitten av 80-talet med sp3 gjorde nog över 80km/h på 1:an..

    #79034
    saab skruvarn
    Deltagare

    Tack för rättelsen, Roger!
    Låter häftigt att komma åkandes 80 på ettan….

    #79035
    fuling
    Deltagare

    Ett par nyfikna frågor om 80km/h på ettan.
    1. Utväxling 6:35 e 7:38 e ?????
    2. Varvtal vid 80km/h?
    3. 80km/h enligt hastighetsmätaren?

    [This message has been edited by fuling (edited 11 April 2001).]

    #79036
    fuling
    Deltagare

    Har hittat en sp3 i delar & räknat kuggar.
    Om jag nu har rätt så på ettan
    vid 8000r/min
    6:35=ca 75km/h
    7:38=ca 80km/h
    8:38=ca 89km/h
    2,3,4 är lika som sp2

    #79037
    roger
    Deltagare

    Hej fuling..
    Dom sista V4:orna i Lilla grupp A varvade dom till 9000rpm, vad blir det med 6:35?? Det va en sån jag körde.

    Samma 2-3-4? Nja, det vill jag minnas att det inte var, det var mer än ettan som skilde, men jag har bestämt för mig det var svårt redan då med reservdelar, så det kan ju vara en växel utbytt efteråt mot sp2.
    Mvh R

    #79038
    fuling
    Deltagare

    Hej Roger
    Det skulle förvåna mig om det är mer som är ändrat i lådan än ettens drev.
    Med byte av ettan drev blir stegen mellen 1:an till 2:an , 2:an till 3:an, 3:an till 4:an nästan lika. Om det skulle vara mer som är ändrat, vad skulle syftet vara?
    Få bilen att gå fortare på 4:an?
    Ännu tätare mellen växlarna?
    Fart vid 9000, dela 75km/h med 8, ta svaret gånger 9 så får du se. :-))))

    #79039
    roger
    Deltagare

    Hej..
    Jag har bara för mig att det var mer än dreven till 1:ans vxl som skilde, jag ska kolla det…

    ok..84km/h är ju inte såååååå illa… *S*

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng