V4 sp3 låda
- Detta ämne har 25 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2001-04-19 10:08 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Burjar man ändar på 4:an så ändras även 2:an,
med andra ord. Säker man 4:an så skunker även
2:an. Skall detta göras så att inte 2:an ändras så får 3st drev göras nya.
Detta tror jag inte är gjort utan att det är bara 1:an som är ändrad.
Skulle vara kul med lite fakta om 4:an skulle
var ändrad. Hur många kuggar dessa drev har.Enligt Christer Steen så var sp3 framtagen till std B, han måste väll veta eller?
[This message has been edited by fuling (edited 12 April 2001).]
Jag har fått svar från om sp3.
Totalt gjordes 60 st. drevsatser + några för test
(1983-1985)
Special 3 utväxlingen utvecklades för st.b /lilla Gr.a. då den begränsade motoreffekten bättre kunde utnyttjas. Problemet med 6:35 sp.2 för st.b i rally var att vid vinklar och tvära vägbyten blev 1:an för låg och 2:an för hög. Steget mellan 3:an och 4:an var för stort vilket gjorde att man fick dra för länge på 3:an för att nå ett varvtal som gjorde fartökning vid växling till 4:an.Bytta drev
1:an på mellamaxeln
1/3:an(dubbel) på huvudaxeln
4:an på huvudaxeln
resten av dreven är sp2.
sp2 Sp3
1:an 7,3 9,3 km/h på 1000r/min
2:an 12,1 12,1
3:an 16,2 16,2
4:an 21,0 20,4Är alla nöjda och glada nu? :-))))))
[This message has been edited by fuling (edited 18 April 2001).]
[This message has been edited by fuling (edited 19 April 2001).]
Anonymapril 19, 2001 at 10:08 #79050Jag förstår att det är svårt att säga eftersom de är så ovanliga, men ungefär hur mycket tror ni att man skulle få ge för en sp 3 drevsats i anständigt skick (om man fick tag på en)?
Tack för hjälpen,
Emil Åberg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.