V4 sp3 låda

Forum / Övrigt / SSR / V4 sp3 låda

Forum / Övrigt / SSR / V4 sp3 låda

  • Detta ämne har 25 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2001-04-19 10:08 av Anonym.
Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 12, 2001 at 13:22 #79040

      Det stämmer Roger ! Enligt de uppgifter jag har angående spec 3 så är 1:an högre, 2:an och 3:an lika och 4:an lägre än spec 2

      L-E

        april 12, 2001 at 16:49 #79041

        Hej..
        hade för mig att 4:an skilde, men vågade inte skriva det innan jag var säker.. [image]http://www.saabregistret.se/ubb/smile.gif[/image]
        R

          april 12, 2001 at 20:22 #79042

          Burjar man ändar på 4:an så ändras även 2:an,
          med andra ord. Säker man 4:an så skunker även
          2:an. Skall detta göras så att inte 2:an ändras så får 3st drev göras nya.
          Detta tror jag inte är gjort utan att det är bara 1:an som är ändrad.
          Skulle vara kul med lite fakta om 4:an skulle
          var ändrad. Hur många kuggar dessa drev har.

          Enligt Christer Steen så var sp3 framtagen till std B, han måste väll veta eller?

          [This message has been edited by fuling (edited 12 April 2001).]

            april 13, 2001 at 09:13 #79043

            Hej..
            Antar att han vet om han var inblandad i framtagandet av sp3, men jag är likafullt rätt säker att mer än 1:ans vxl skiljer.

              april 13, 2001 at 15:38 #79044

              Har pratat med en kompis som gjorde några spec3-satser på 80-talet, han var också ganska säker på att 4:an var lägre och att minst 3 drev ändrades. Han ska kolla om han har sina anteckningar kvar. Återkommer isåfall.

              L-E

                april 13, 2001 at 17:17 #79045

                Kör man ut pipen värkera det som det händer grejer :-))))))).
                Vad var syftet med att sänka 4:an?

                Ett litet förtydligande:
                Christer Steen skrev till mig att sp3 var framtagen till std B, men ej hur den var växlad,det skulle han återkomma med.

                  april 14, 2001 at 20:26 #79046

                  Om jag minns rätt så var aldrig spec3 godkänd i stdB utan den användes senare i lilla grpA

                  L-E

                    april 14, 2001 at 21:07 #79047

                    Kom inte sp3 precis då när det blev lilla grupp a?? tillsammans med en del annat, dubbelblås plåtbiten bl.a .

                      april 16, 2001 at 17:22 #79048

                      Ungefär vilket år blev std B lilla grupp A?

                        april 18, 2001 at 22:35 #79049

                        Jag har fått svar från om sp3.

                        Totalt gjordes 60 st. drevsatser + några för test
                        (1983-1985)
                        Special 3 utväxlingen utvecklades för st.b /lilla Gr.a. då den begränsade motoreffekten bättre kunde utnyttjas. Problemet med 6:35 sp.2 för st.b i rally var att vid vinklar och tvära vägbyten blev 1:an för låg och 2:an för hög. Steget mellan 3:an och 4:an var för stort vilket gjorde att man fick dra för länge på 3:an för att nå ett varvtal som gjorde fartökning vid växling till 4:an.

                        Bytta drev
                        1:an på mellamaxeln
                        1/3:an(dubbel) på huvudaxeln
                        4:an på huvudaxeln
                        resten av dreven är sp2.
                        sp2 Sp3
                        1:an 7,3 9,3 km/h på 1000r/min
                        2:an 12,1 12,1
                        3:an 16,2 16,2
                        4:an 21,0 20,4

                        Är alla nöjda och glada nu? :-))))))

                        [This message has been edited by fuling (edited 18 April 2001).]

                        [This message has been edited by fuling (edited 19 April 2001).]

                          Anonym
                          april 19, 2001 at 10:08 #79050

                          Jag förstår att det är svårt att säga eftersom de är så ovanliga, men ungefär hur mycket tror ni att man skulle få ge för en sp 3 drevsats i anständigt skick (om man fick tag på en)?

                          Tack för hjälpen,
                          Emil Åberg

                        Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.