V4’an käkar avgasventil

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4’an käkar avgasventil

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4’an käkar avgasventil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 26, 2011 at 15:37 #4547

      Hej!

      Jag har ett litet problem med min V4.
      I samband med service och växellådsbyte i april justerade jag även ventilerna till rätt ventilspel. Då var avgasventilerna för spända medan insug låg bra, och motorn gick väsentligt bättre efter det. Sedan dess har bilen rullat ca 350-450 mil (varav en hel del motorvägskörning i ca 120kmh) och jag har mot slutet märkt de typiska tecknen på att det blivit dags att justera igen. Dvs sämre starter, “tyngre” andning, sämre ork osv.
      Efter att jag idag justerat igen går bilen som jag vill igen, och återigen var avgassidan för spänd medan insug låg bra.
      Jag använder blyersättning, Statoils enda märke. Kan det vara så att avgassidan som som går varmare(antar jag) tar stryk pga av ersättningen inte gör sitt jobb fullt ut?

      Jag är fullt medveten om att toppar med hårda säten skulle lösa problemet, men det borde fungera ändå om blyersättningen gör sitt jobb.
      En annan orsak kanske kan vara sliten kamaxel(antar jag), men motorn är fräsch för övrigt och varför skulle inte insugssidan påverkas?

      Nu undrar jag om andra har samma erfarenhet och hur ni kommit till rätta med det. Alltså, ni som var med på tiden när bensinen var blyad, har ni märkt ökat slitage sedan vi börja använda ersättning? Finns det andra märken ersättning någon kan rekommendera.

      Dessutom, om någon har bra erfarenhet av verkstad i Göteborgsområdet som fräser i hårda säten så tar jag gärna emot detta med! =)

      Tack på förhand!
      //Tobias

        juli 27, 2011 at 06:13 #30241

        det låter ju inte direkt som att du åtgärdat problemet nångång utan bara ställer ventilerna? Om ventilerna är fula från start så äter det ganska snabbt och du åtgärdar det bara temporärt genom att ställa spelet så de får sjunka vidare.
        Troligen är det så att även om du har spel på dem så läcker det förbi gaser som gör att de förstörs.
        Det är nog bara att rikta in sig på att reparera och man ska komm aihåg att slipar du säten och ventiler eller byter ventiler så har du nog en motor som går en försvarlig mängd mil även om du inte konverterar för hårda säten.

          juli 27, 2011 at 10:04 #30190

          Tack för bra svar!

          Jag ska ta av topparna, slipa in och byta ventilerna om det behövs.

          //Tobias

            september 3, 2011 at 19:29 #31742

            Är inte sjunkande (egentligen stigande…) avgasventiler en verklig V4-klassiker? Under min förra 96-period för 15-20 år sedan minns jag en tråkig följetång av nedslitna ventilsäten och brända avgasventiler. Jag plockade toppar från skrotmotorer och körde en stund tills det var dags igen.

            Tidigt i våras skaffade jag 96:a igen och nu ett par 100 mil senare började motorn gå på tre burkar och jag konstaterade nästan obefintlig kompression på en av cylindrarna och noll ventilspel på tillhörande avgasventil. Justering av spelet hjälpte inte så ventilen har säkerligen gått och bränt sig i kanten. I samband med att jag bytte koppling direkt efter bilköpet ställde jag också ventilerna med marginellt större spel än handbokens. Jag misstänker att skadan var på gång redan innan jag blev ägare till bilen.

            Då jag är bekväm av mig och har dåliga verkstadsresurser plockade jag topparna av reservdelsmotorn med rasad balansaxel. Verkade vara en rätt hyfsad motor i övrigt med fyra snygga jämna och inte allt för sotiga förbränningsrum. Ena toppen hade dock nedsjunkna avgasventiler medan den andra verkar schysst.

            Jag antar att man ganska säkert kan klassa ett ventilsäte som nedgånget då ventilen ligger en halv millimeter eller mindre ovanför omgivande gods. På den bättre sidans topp tycks ventilen ligga mer än en millimeter över förbränningsrummet.

            Jag har hört av mer V4-erfaren än jag att godset i V4-topparna är mjukare än hos Volvos B18/B20 och därför känsligare för kvaliteten på blyersättningsmedlet. Jag har fått rådet att bara använda Carix blyersättning, vilket jag också gjort.

            Nu får jag skaka omkring i 60-km/h med hela familjen i volvovalpen tills vardagssaaben är fixad…

            Frågan är då på vilken nivå jag ska lägga reparationen? Det är förstås frestande att bara flytta över den finare av topparna från skrotmotorn, men det kan ju vara en klok investering i arbetstid att åtminstone plocka av andra toppen också, ta ur ventilerna ur alla fyra topparna, välja ut det bästa och handslipa ventilerna. Det är förstås frestande att lämna in två toppar till proffs och få hårdmetallsäten inmonterade. Tror jag lade över 4000:- för mer än 15 år sedan på förra saabens toppar trots att det var en skitbil med ganska sliten motor i övrigt. Då hade jag ingen familj (=fetare bilkonto), körde många mil om dagen, och var skitless på de brända ventilerna.

            Min nuvarande saab är ful i karossen med en hel del kexiga hål, men jag hade ändå tänkt att behålla bilen i några år. Det känns liksom skönt att “vara hemma igen” efter åratal på irrfärder med några modernare plastbilar som är jobbiga och dyrare att meka.

            Är det värt att kosta på hårda säten hos proffsen?
            Räcker det då med att sätta i hårda säten på avgassidan för att kunna köra blyfritt?
            Står valet mellan fulmek (enbart toppbyte) och helrenovering eller finns något bra alternativ mellan?
            Kan en egenhändigt utförd inslipning av ventilerna göra mer skada än nytta?

            Var köper man sotningssats/packningar till bäst pris?

              september 3, 2011 at 19:33 #31743

              Om man ändå gör lite större arbeten på sina topplock, kan det finnas någon modifiering utöver ventilsätena som kan vara lönande att göra? Jag tänker då närmast på att justera formen i kanalerna så topparna flödar snyggare med lägre bränsleförbrukning som resultat. Någon effekthöjning är jag inte speciellt intresserad av då det bara lockar mig att plåga grejorna onödigt mycket.

                september 5, 2011 at 11:16 #31807

                @JohnA wrote:

                … Var köper man sotningssats/packningar till bäst pris?

                Tips: Den här tyska firman kan vara värd att kolla när det gäller packningar och delar till V4-motorn. Jag beställde packningar till insugsröret och de kom med posten två dagar senare. 🙂

                  september 6, 2011 at 04:28 #31847

                  Annars kan jag rekomendera “Stefan” här på forumet om du behöver packningar mm.

                    september 27, 2011 at 15:31 #32989

                    Lite feedback efter mekandet: Det hann gå ganska illa innan bytet av topplock för min del. Att ventilerna äter gjutgods minns jag sedan förra gången jag hade V4 för kanske 17 år sedan, men inte anade jag att det kunde vara så här illa! Jag har nu hört om folk som justerar ventiler med intervall på bara några 100-tals mil och jag såg härom veckan en hel skock nedkörda V4-toppar på rad i garaget hos en av våra större entusiaster…

                    Den sämre av mina toppar hade ena avgasventilen i nivå med förbränningsrummet och den andra hade grävt ned sig säkert 2mm och fått en klart icke-rund form. Den andra toppen hade ena ventilen
                    i nivå med förbränningsrummet medan den andra stack upp en smula. Reservdelsmotorns toppar var i betydligt bättre skick, men också där kunde man ana begynnande förfall…

                    Jag gjorde gammal vana trogen ett ful-meck och nu går bilen som en klocka igen. Frågan är bara hur länge… Då detta är familjens vardagsbil och endast en volvovalp finns som backup håller jag nu tummarna att det dröjer länge innan en topp havererar igen.

                    Vad jag hört är Motul det bästa blyersättningsmedlet till saabarna men att inte ens detta kommer i närheten av blyad bensin. Var får man tag på Motul och finns det något mer man ska tänka på än att ofta kolla ventilspelet och vara noga med blyersättningen? Hjälper ett extra försiktigt körsätt t.ex. ? Kan man få bättre skydd genom att hälla i mer blyersättning än det rekommenderade? Kan man hälla i någon annan kemikalie?

                    Är det endast avgasventilerna som gnager sig ner och räcker det i så fall att sätta i härdade säten på avgassidan? Har för mig jag hört att montering av säten kan kosta omkring 6000:- och för det priset sätter jag mycket hellre i en modernare motor,för saab 96 vill jag baske mig åka, även om den låter fel!

                      oktober 18, 2011 at 14:04 #33986

                      Vad kostar det egentligen att låta proffsen sätta i hårdare säten? Har någon erfarenheter som räcker för att beskriva jobbet så att en hyfsat händig kille med tillgång till slip-, fräsmaskin och hydraulpress kan klara det själv?

                      Sedan min bränsleförbrukning gått ner till drygt 0,7 har idéerna om motorbyte bleknat något medan jag inväntar nästa ventilhaveri. Det är onekligen en del jobb och kostnader med att adaptera och besiktiga in en annan motor. Tar jag då betalt för min egen arbetstid kanske en blyfri-konvertering ändå inte är så dyr… Ibland lyckas jag faktiskt hyfsat med att vara realistisk. 😆 Motorn verkar rätt fräsch i övrigt.

                        oktober 2, 2012 at 21:44 #48225

                        *återanvänder gammal tråd*

                        Topparna som jag bytte till på förra motorn verkade förvånansvärt stabila i materialet. I stort sett ingen sätesavverkning på flera tusen mil. Motorn jag sedan satte i efter balansaxelras har det däremot gått utför med fortare, aningen fortare än jag kom ihåg att justera för… -Nu är det kört.

                        Jag kör enbart på blyersättning från Redline efter rekommendation av erfaren klubbmedlem och det blir minst 3000 mil om året eftersom bilen är familjens brukis. Jag är trött på att byta topplock och de är rimligen en sakta sinande vara. Alternativen tycks vara byte till en modernare motor eller uppgradering av topparna. Motorbyte är pyssligt och topprenovering är dyrt.

                        1: Är det skillnader i godskvalitet eller har ventilernas skick och/eller körsättet stor betydelse för livslängden? Jag får i alla fall känslan av att vissa toppar är bättre än andra.

                        2: Kan man som hyfsat händig och maskinvan amatör med tillgång till fina fräsmaskiner, slipmaskiner och hydraulpress själv montera hårda säten? Kan någon beskriva arbetsgången, nödvändiga mått och toleranser samt tipsa om vad för material som behövs?

                          oktober 3, 2012 at 05:19 #48230

                          Skulle det fungera med saltkylda avgasventiler till en turbomotor?
                          Det måste bli mycket billigare!
                          Det är ju värmen som bildas då avgaserna blåser förbi avgasventilerna som jag tror
                          är största problemet.

                          Jag satte redan på 80-talet in saltkylda avgasventiler för test i en v4-motor.
                          hade inget problem med topplocken. Senare gav balansaxellagren upp så motorn står
                          undanstoppad i garaget. Den är för bra för att skicka till skrot.

                          Sabbe

                            oktober 4, 2012 at 11:44 #48265

                            @Sabbe: På 80-talet var väl bensinen fortfarande ordentligt blyad? Vad jag förstått är det blyfri bensin ihop med V4-topparnas mjuka gjutgods som innebär haverirecept. Blyersättningsmedel hjälper, men inte hela vägen tyvärr. Och som sagt tycker jag det verkar som att olika topplock avverkas olika snabbt men om det beror på individuella skillnader hos gjutgodset eller ventilernas och sätenas skick vågar jag inte uttala mig om. Trots bästa (?) blyersättningsmedlet kan det tydligen gå fort ibland även när man kör väldigt försiktigt och mjukt.

                            Volvo B18/B20 har samma konstruktion med säten frästa direkt i gjutjärnet men här verkar materialet vara hårdare. Jag har hört om motorer som gått tusentalsmil utan vare sig blyersättning eller ventiljustering. Min volvovalp med B20 har jag kört över 3000 mil utan justering, dock med blyersättning (troligen av sämre kvalitet).

                            Jag upprepar min viktigaste fråga för att den inte ska försvinna i tråden:
                            Hur går man tillväga för att själv sätta i hårda säten i V4-topparna? Var får man tag på sätena? Jag har tillgång till fräsmaskiner av bättre kvalitet och har hyfsad “maskinkänsla”.

                              oktober 4, 2012 at 11:57 #48267

                              http://www.topplocksverkstan.se/

                                oktober 6, 2012 at 16:48 #48332

                                Det var nog i början på 90-talet jag körde med saltkylda avgasventiler.
                                I en vanlig motor skall ca 75% av ventilens värme kylas bort i sätet.
                                Det är den överhettningen som för delar av sätet att släppa när det smörjande blyet saknas.

                                Med saltkylda ventiler flyttas en del av värmen upp i skaftet så styrningen tar han om
                                en större del av kylningen.
                                Mina saltkylda ventiler har 9 mms skaft och 35 mm tallrik så det är bara att brotscha även
                                ganska slitna toppar.

                                Sabbe

                                  oktober 6, 2012 at 16:57 #48333

                                  Om jag fattar Sabbe rätt skulle man kunna byta till saltkylda (brukar det inte vara natrium?) ventiler som då är aningen större i både skaft och tallrik? Att man då kan utgå från en nedkörd topp och ändå få det bra?

                                  Insugsventilen brukar väl klara sig rätt bra i originaltopparna och det skulle kunna tala för att det är temperaturen som är boven i dramat. Å andra sidan borde insugsventilen få någon slags smörjning av den fuktiga bensindimman medan avgasventilen får käka slipande sot och då är kanske inte temperaturen hela sanningen?

                                  Hur länge en V4-topp klarar sig om den inte får en enda gnutta blyersättningsmedel vore intressant att veta, och i synnerhet då om insugsventilerna fortfarande klarar sig helt opåverkade. Det skulle i så fall tala för att ventiler med kyl-klägg är en lika effektiv BF-konvertering som att montera i hårdare säten. För visst är det väl sätena man i första hand brukar ge sig på när man BF-konverterar via en motorfirma? Åtminstone var detta vad man gjorde på mina V4-toppar för 20 år sedan då jag till slut tröttnade på brända ventiler. Tror jag betalade över 4000:- då, har fortfarande kvar kvittot någonstans. I det priset ingick total översyn/renovering av topparna utöver de hårda sätena. Däremot minns jag inte om även insugsventilerna fick hårda säten.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.