v4turbo

Forum Övrigt SSR v4turbo

  • Detta ämne har 30 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-11 20:37 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18483
    jowi
    Deltagare

    Jag tänkte att visa ett par bilder om mitt bygge.Hela teknik från gamla vit 96 har jag monterad till nya brun bil.Har också putsat alla prylar.Kommentera gärna,ni kan också fråga,men kom i håg att jag är från Finland,och klarar svenska inte så bra..
    Alla (gamla) bilder finns: evolution 4
    Film Film2

    #125866
    fuling
    Deltagare

    Hur du du några tider på 201m eller 402m???

    #125868
    jowi
    Deltagare

    Förra år med gamla motor 10.6@116km/h 201m 15.5@155 1/4mile
    Detta år 10.1@128km/h 1/8mile(med 155/15 däck) 16.1@150 1/4mile,med topplocks packning som hade gått sönder,och motor gick med 3 cylinder.Utväxlingar i standard lådan är inte så gott med den här motorn,som ger sin bästa hk cirka 6500rpm,4:an är för lång.
    På vintern det kommer special 2 växellåda.

    #125881
    fuling
    Deltagare

    Ok, kul.
    Jag har åkt med min 95a
    201m 10,16s 113,8km/h
    402m 15,67s 144,3km/h

    EDIT:
    Rättat skrivfel(siffror)

    #125885
    Lustgasen
    Moderator

    Shit va snabb du måste varit på 402 meter fuling ½sekunden sekigare än 200 meters loppet :duck: :racesmile:

    Grymt bygge där med turbo, alltid kul se hur folk gjort sina lösningar på ”problemen”
    är det en vanlig v4 motor i övrigt? Storlek på turbon förretsen? GT 40 ? 😎

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #125899
    jowi
    Deltagare
    Lustgasen wrote:
    Shit va snabb du måste varit på 402 meter fuling ½sekunden sekigare än 200 meters loppet :duck: :racesmile:

    Grymt bygge där med turbo, alltid kul se hur folk gjort sina lösningar på ”problemen”
    är det en vanlig v4 motor i övrigt? Storlek på turbon förretsen? GT 40 ? 😎

    Jo,det är en ”vanlig” v4 1500cc.Original bottendel,ARP bultar,lättad svänghjul,Saab 900 turbo pressureplate(på svenska?),hembyggd 3puck sinterlamell 215mm,7.9 kamaxel,lätt portat toppar,vw bubbla ventilfjädrar,ca 60cm lång grenrör,Gt32 turbo pulssplit,MsNs,edis tändning.Compression ca 8,0:1.Jag har varvat 8000rpm.
    Jag tänker att den här motor har potential till högä 13sek eller låga 14sek och 160++slutfart.Vi får se.

    #126569
    lovet
    Deltagare

    Vad är det för intercooler du använder?
    Tror att en sådan hade passat bra på min 99:a.
    Mvh

    #134581
    jowi
    Deltagare

    Ny motorn ska startas i måndag,om allting går ok.

    #134582
    2takt_nicke
    Deltagare

    Vad är gjort på den motorn då?:)

    #134583
    jowi
    Deltagare

    Varför bilden saknas?
    bild

    #134584
    jowi
    Deltagare

    Nu fungerar bilden..Kommentera gärna. :sad2:

    Motorn är simulerad med datorn,den här bromskurvan är med den ”stora” turbon,därför att program klarar inte tvåstegs laddning.=kommer att ha mera hk och vridmoment med låga rpm.

    #134586
    jowi
    Deltagare
    2takt_nicke wrote:
    Vad är gjort på den motorn då?:)

    Målat.. 😀

    #134587
    Per-Erik
    Deltagare

    grymt – skulle vara kul att bygga turbo på V4:a, men tyvärr känns det som att man brister något i kunskaperna – imponerande, snyggt bygge, grattis!

    #134588
    jowi
    Deltagare

    Jo,det är inte enkelt att bygga effektiv och fungerande v4 turbo..Delar finns inte,allt måste bygg själv.

    #134590
    truls herland
    Deltagare

    Kul med 2-stegs turbo!

    Men hur ser du till att lillturbon inte övervarvas?

    mvh
    Truls

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng