Väcka liv i 99 turbo -79

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Väcka liv i 99 turbo -79

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Väcka liv i 99 turbo -79

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 22, 2013 at 08:15 #7677

      Hej!

      Vem är jag?
      Patrik Nilsson, snart 30-årig värmlänning som vigt fem år av sitt liv till Norrland och studier men nu flyttat tillbaka till Grums. Under senaste två åren har man också hunnit skaffa två(!) barn där en är 2 år och den andre 4 månader. Har tidigare kört folkrace med Saab och haft Saab nästan hela mitt körkortsliv, bland annat 900 Aero -88, 9000 cc Aero -91. Precis som många andra på detta forumet har jag hängt här länge men har aldrig tagit mig för att starta en projekttråd tyvärr även om projekt funnits. Just nu känner jag dock att jag måste visa vad jag håller på med för att hålla motivationen uppe så jag inte tagit mig vatten över huvudet.

      Mitt nyss inhandlade projekt är en Saab 99 turbo från 1979. Bilen har gått ca 20 000 mil med sju ägare, den har dock varit avställd sedan 1997 och har sina defekter. Relativt fri från rost, skaplig invändigt och skick motor växellåda vet jag ännu inte då turbon saknas så den har inte blivit provstartad än. Tyvärr verkar bilen blivit omlackad och den är riktigt repig och ful, positivt dock att det ligger mycket rostskydd på den.

      Planen under vinterhalvåret är att se över bilen och komplettera den inför besiktning mot våren och om allt faller väl ut få bilen lackad inom en treårsperiod.
      En bild på 99an:

      Några av mina tidigare Saabar:
      9000 Aero -91

      Denna ägde jag mellan 2005-2009, köpte den med trasig TCS med mera men efter mycket felsökning (9 felkoder) och hjälp från detta forumet gick den. Såldes 2009 till en yngre person i Luleå och finns nu i en projekttråd som renoveringsobjekt.

      900 Aero -88A

      Ägdes från sent 2003 till 2005 och exporterades då till Danmark, något jag ångrat sen jag sålde den. En otroligt rolig bil.

      9-5 Aero SC -07

      Detta är vår nuvarande familjeräcer, otroligt trevlig bil med rätt utrustning enligt mig. Svart bil med svart skinn, manuell, navi m.m.

      Ska försöka uppdatera tråden kontinuerligt.. har ni eller vet om saker jag kommer behöva så var inte sena att informera, främst då till 99 turbon.

      “Småsaker” som jag behöver till 99 turbon än så länge:
      *Turbo inkl rör mellan turbo och insug
      *Grenrör
      *ev nytt tändningslås
      * Rör mellan kylare och termostathus
      * Innertak
      * klädsel c-stolpe
      * Gummit under passagerarstolen har gått av så stolen har säckat

      Mvh
      Patrik

        augusti 27, 2013 at 03:44 #58876

        Hej och välkommen Patrik, ska bli kul att följa tråden – kom ihåg att ta många bilder 🙂

          augusti 27, 2013 at 20:40 #58897

          Tack för feedback, här kommer lite fler bilder!
          Liten update 27/8:

          Idag var bara planen att få in bilen i garaget inför vintern och det lyckades, då det var typ punka på tre hjul plockade jag av dessa och for till macken och fyllde lite luft. I samma veva inspekterade jag hjulhus och upphängningar lite mer och blev väl inte särskilt förvånad. Främre undre länkarmsinfästning är riktigt dålig på höger sidan medan vänstra ser bra ut. Bak har den klarat sig bra med vissa tidigare lagningar, dock behöver den mycket ny underredsmassa.


          Innan den åker in..


          Hjulhus höger bak, är det gamla Bilstein som sitter där kanske? :rolleyes:


          Kex, kex, kex… Finns ekonomiplåt fortfarande att uppbringa?


          Motorn i dagsläget, någon vänlig själ som har något av det som saknas? Turbo, grenrör, batterihylla, diverse rör?


          Någon som vet vad detta är? Låg lös på motorn då jag hämtade bilen.


          För skojs skull plockade jag ur stiften för att kolla dem, såg relativt okej ut bortsett från ett av dessa. Det såg dock hyffsat ut efter lite rengöring så det var iaf inte smält. Kan det var den insugsventilen som stått öppen måntro i 20 år och därav sunkat/rostat ner stiftet?


          Som avslut på denna update – någon vänlig själ som har denna gummiupphängning till passagerarstol? Detta har brustit med “säckad” stol som följd.

          Mvh
          Patrik

            augusti 27, 2013 at 22:05 #57111

            Kör hårt! Blir kul att följa detta!

            99 -77 luftfjädring och förgasare
            900i 8v -88 finbil
            9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

              augusti 30, 2013 at 13:55 #58960

              Har för mig att reparationsplåt skall finnas. En rekomendation är att ta en titt på webshopen för reservdelar klubben har.

              Vad gäller stolen finns reparationssatser för dessa, och dem är väldigt lätta att montera, bara man vet hur man skall göra.

              Ser ut som om du har din fritid under vintern säkrad i alla fall :wrench :weld :CH

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                september 1, 2013 at 18:57 #59020

                Jag har kollat runt lite efter prylar till stolen men inte hittat nåt än. Idag åkte iaf innertaket ut för att kläs om framöver, blir nog skapligt lyft.

                Jag har dock ett problem jag inte begriper, motorn går ett halvt varv så fastnar den, verkar vara något som händer när cyl 2 o 3 når ö.d. Detta gäller alltså oavsett om man drar den fram eller baklänges. Jag lyfte ur kammen o provade utan med alla ventiler stängda och stiften bortplockade men problemet kvarstod. Någon som har några bra idéer? Nästa steg blir väl annars o lyfta toppen alt plocka ur motorn för o kolla kedjan.

                Mvh
                Patrik

                  september 1, 2013 at 19:16 #59021

                  Står dom länge kan sotflagor “ramla ner” från toppen och hindra kolven att nå ändläge och vända neråt igen…
                  Kan kanske gå att blåsa bort via tändstiftshålet.

                    september 1, 2013 at 19:31 #59023

                    @Andreas Hermansson wrote:

                    Står dom länge kan sotflagor “ramla ner” från toppen och hindra kolven att nå ändläge och vända neråt igen…
                    Kan kanske gå att blåsa bort via tändstiftshålet.

                    Tack för tipset, ska prova detta! Bilen har ju stått 20 år men med tanke på hur stum den blir ska det vara rejäla flagor. Fler ideér?

                      september 2, 2013 at 04:33 #59026

                      Jag har inga fler idéer, det blir tvärstopp när detta händer. Det finns kanske någon annan som har någon annan idé.

                        september 2, 2013 at 06:28 #57272

                        Rost i cylindern

                        /Fredrik

                          september 2, 2013 at 07:53 #57273

                          Kanske en ventil som är av/skadat

                          Skruva bort insuget,så kanske man kan se bättre

                            september 3, 2013 at 22:00 #59077

                            Tack för era tankar, jag kommer så snart som möjligt börja med insuget för att sedan lyfta toppen. Jag tror mest på rost i cylindern men jag föredrar att veta i detta fallet.

                            Övrigt kan nämnas att turbogrenrör är inhandlat och lite annat är på G!

                              september 4, 2013 at 20:04 #59100

                              Gjorde ett miniryck ikväll med bilen och efter några dagar med 5-56 i cylindrarna går den nu runt. Fick också liv i startmotorn så efter att kört runt motorn på starten verkar det mesta ha släppt. Frågan nu är om man först ska försöka starta upp den och utvärdera eller om man innan det ska lyfta toppen för att byta toppackning.

                              Hur hade ni andra gjort? Visst känns den mest troliga orsaken till rost i cylindern som ett tidigare packningsstrul?

                              Mvh
                              Patrik

                                september 5, 2013 at 04:20 #59101

                                Ja, det är nog sant. Sedan hade väl bilen stått länge utan “grenrör” och det gör ju inte saken bättre. Jag vet inte hur lämpligt det är att låta kolvringarna skrapa bort den misstänkta rosten, borde ju vara bättre att ta det manuellt när toppen är av. Då kan du dessutom undersöka hur den och loppen är i skick.

                                  september 5, 2013 at 07:41 #59105

                                  Ekonomiplåt finns på Mekonomen.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.