Forum › Modellspecifika forum › 9000 › vad är detta för insug
- Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-12 07:42 av .
- FörfattareInlägg
- 5 mars, 2011 kl. 19:27 #23660
opel_linus
Deltagarejo jag undrar vad detta är för insug aldrig sett ett sådant förut. sitter på min turbo!
6 mars, 2011 kl. 08:28 #1702009k94
DeltagareDet där är ett insug som sitter på 2.3 insprutare. Satt även sen på 2.0 insprutare from 1994.
7 mars, 2011 kl. 11:34 #170244opel_linus
Deltagarealdrig sett tidigare! men det är ju inte det vanliga 2delade insuget till 2,3L motorerna
jag har bara stött på detta insug tidigare på sug 2,3L eller vad är detta för insug då?
7 mars, 2011 kl. 11:44 #170245saabaero
DeltagareDet skiljer väl lite mellan lång och kort -motorinsugen?
Det översta är ett långmotorinsug och troligen inte från de sista årsmodellerna eftersom det har pulsationsdämparen.2,0i -89 hade delat insug men inte 2,0i -90
Har inget minne av någon turbobil med delat insug.
Vad är det för bil det sitter på ?
7 mars, 2011 kl. 16:08 #170253opel_linus
Deltagaredet översta insuget är från en cde 93a med andra ord en sen långmotor! vanlig sugmotor.
det undre kommer från en 91a långmotor.och detta är ju det vanliga 2,0i insugget kommer från en 88a
http://bilder.lagabasen.se/delar/1112/111217848vy1.jpg
och detta från en 90a med andra ord en tidig långmotor
http://bilder.lagabasen.se/delar/1109/110927563vy1.jpg
detta är från en 2,0t 97a enligt mig väldigt likt 2,3t insugen.
http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/1054229450vy4.jpg
och detta från en kortmotor 2,0i ser ut som vad jag alltid kallat för 2,3 insug
http://bilder.lagabasen.se/delar/1081/1081623437vy2.jpg
och en 96a 2,3i motor
http://system.recopart.se/bilder/delart/L/9012484_1_L.jpg
och min cs 93a har det insuget med gummi slangar på.
jag blir inte riktigt klok på detta! men man kan säga att vanligast är det med gummi slangar på som även satt på kortmotorn senare och det som är skruvat ihop kan sitta lite på olika årsmodeller
7 mars, 2011 kl. 17:59 #1702599k94
Deltagareflonkan wrote:och detta från en 90a med andra ord en tidig långmotorhttp://bilder.lagabasen.se/delar/1109/110927563vy1.jpg
detta är från en 2,0t 97a enligt mig väldigt likt 2,3t insugen.
http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/1054229450vy4.jpg
och detta från en kortmotor 2,0i ser ut som vad jag alltid kallat för 2,3 insug
http://bilder.lagabasen.se/delar/1081/1081623437vy2.jpg
och en 96a 2,3i motor
Alla B234 insprutare har det delade insuget. Dock 1990 så hade det inga gummiskarvar utav var ihop skruvat med bultar i varandra delar av insuget. Samt bara på ett ställe. 1991 så var det delat med slang på samma ställe som 1990 årsmodells insug.
1992-93 så blev det delat på 2 ställen och skarvade med gummislangar. 1994-98 årsmodell så har det samma utseende som 1992-93 årsmodell fast anpassat till korttopplocket. Sen from 1994 så fick även 2.0i, 2.3i-insuget.Till alla turbo motorer 1994-98 så är det samma insug. Kvittar om det är till 2.0l eller 2.3l motor.
Mvh TD04-15T
7 mars, 2011 kl. 19:04 #170268opel_linus
Deltagareså om det är som du säger så sitter det skruvade insuget bara på 90 års mod och inga andra?????? och resterande bilar från senare årsmodeller sån är insugen utbytta då eller??? någon som vet om det skiljer något mellan 2,3L insugen i kanaler plenium mm????
8 mars, 2011 kl. 05:00 #1702929k94
Deltagareflonkan wrote:så om det är som du säger så sitter det skruvade insuget bara på 90 års mod och inga andra?????? och resterande bilar från senare årsmodeller sån är insugen utbytta då eller??? någon som vet om det skiljer något mellan 2,3L insugen i kanaler plenium mm????Ja det är så om man kollar enligt reservdelskatalogen. Då har bara årsmodell 1990 det skruvade insuget.
De senare har nog bara fått en annan insugsfläns så att de skall passa mot korttoppens inloppskanaler.Men vad är ditt syfte med denna tråden????? Skall du sätta ett insprutar insug på en turbo bil eller skall du ha tag i ett till en insprutare???????
Mvh 9k94
8 mars, 2011 kl. 06:45 #170295opel_linus
Deltagaremitt syfte är att fåreda på vad det är för saker som sitter i min 2,3t motor ett trimmat hemmabygge som rör på sig. men det spikar på fult pådrag så nu ska jag få lite ordning på detta och vill veta vad den är uppbygd av derför ville jag veta exakt vad det var för insug då jag inte tidigare sett något sådant! nu har jag fått bra svar från dig att insuget är ett orginal från 90års mod och ska vara samma som dom andra insugen! så jätte tack för detta!
nu blir det att åka till trollspeed och se om dom kan kolla vad det är för chip och ska kolla upp kammar och spridare här i dagarna. toppen är utbytt från ett dåligt hemmaportat till ett orginal. men ingen skilnad efter detta! även bränsletryck mm skall kollas! får gärna komma med mer ideer om va man måste kolla upp över va det kan vara som påverkar. kör på ett laddtryck av 0,7bar i dagsläget innan 0,6bar då kolvarna smälte!
8 mars, 2011 kl. 09:46 #170302saabaero
Deltagareflonkan wrote:får gärna komma med mer ideer om va man måste kolla upp över va det kan vara som påverkar. kör på ett laddtryck av 0,7bar i dagsläget innan 0,6bar då kolvarna smälte!Kolla bränsletrycket under körning.
Checka även att det är rätt spridare i motorn.Kan det vara så enkelt att topp, insug och spridare kommer direkt från en insprutare?
Är det svarta eller vita spridare?8 mars, 2011 kl. 14:07 #170313nst16
DeltagareInsuget som du länkar till är som sagt från en insprutare 2,3i. Används gärna vid trimmning av turbobilarna då dom ger en markant ökning på lågvarv pga av längre ”runners”.
Kommer använda mig av ett sådant på min 9000 som är portat.8 mars, 2011 kl. 20:33 #170333saabaero
DeltagareNst16 wrote:Insuget som du länkar till är som sagt från en insprutare 2,3i. Används gärna vid trimmning av turbobilarna då dom ger en markant ökning på lågvarv pga av längre ”runners”.
Kommer använda mig av ett sådant på min 9000 som är portat.Hur blir karaktären på högre varv ?
8 mars, 2011 kl. 21:13 #170338opel_linus
Deltagarebilen går jätte fint på låga varv och jag vet va dom längre insugen gör! den varvar helt ok tycker ja. det är 2,3t topp som är orginal nu spridare har jag ej kollat ännu allt detta skall göras såsnart bilen står på min egna parkering.
det sitter bränsletrycks givare i bilen men jag kommer ej ihåg hur det va nu va några årsedan ja körde den sj.
12 mars, 2011 kl. 07:42 #170454opel_linus
Deltagaredet va orginal spridare till 2,0T och orginal bränsletrycksregulator så dessa ska bytas mot 4st större spridare! men satt ett chip i den som jag ej känner till nått om det ända jag kan få fram att firman heter rymedika ab. någon som känner till nått om dessa?????
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.