vad är detta för insug

Forum Modellspecifika forum 9000 vad är detta för insug

  • Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-12 07:42 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23660
    opel_linus
    Deltagare

    jo jag undrar vad detta är för insug aldrig sett ett sådant förut. sitter på min turbo!

    http://www.bildelsbasen.se/140-W181201.html

    #170200
    9k94
    Deltagare

    Det där är ett insug som sitter på 2.3 insprutare. Satt även sen på 2.0 insprutare from 1994.

    #170244
    opel_linus
    Deltagare

    aldrig sett tidigare! men det är ju inte det vanliga 2delade insuget till 2,3L motorerna

    jag har bara stött på detta insug tidigare på sug 2,3L eller vad är detta för insug då?

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/10549276vy2.jpg

    #170245
    saabaero
    Deltagare

    Det skiljer väl lite mellan lång och kort -motorinsugen?
    Det översta är ett långmotorinsug och troligen inte från de sista årsmodellerna eftersom det har pulsationsdämparen.

    2,0i -89 hade delat insug men inte 2,0i -90

    Har inget minne av någon turbobil med delat insug.

    Vad är det för bil det sitter på ?

    #170253
    opel_linus
    Deltagare

    det översta insuget är från en cde 93a med andra ord en sen långmotor! vanlig sugmotor.
    det undre kommer från en 91a långmotor.

    och detta är ju det vanliga 2,0i insugget kommer från en 88a

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1112/111217848vy1.jpg

    och detta från en 90a med andra ord en tidig långmotor

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1109/110927563vy1.jpg

    detta är från en 2,0t 97a enligt mig väldigt likt 2,3t insugen.

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/1054229450vy4.jpg

    och detta från en kortmotor 2,0i ser ut som vad jag alltid kallat för 2,3 insug

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1081/1081623437vy2.jpg

    och en 96a 2,3i motor

    http://system.recopart.se/bilder/delart/L/9012484_1_L.jpg

    och min cs 93a har det insuget med gummi slangar på.

    jag blir inte riktigt klok på detta! men man kan säga att vanligast är det med gummi slangar på som även satt på kortmotorn senare och det som är skruvat ihop kan sitta lite på olika årsmodeller

    #170259
    9k94
    Deltagare
    flonkan wrote:
    och detta från en 90a med andra ord en tidig långmotor

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1109/110927563vy1.jpg

    detta är från en 2,0t 97a enligt mig väldigt likt 2,3t insugen.

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/1054229450vy4.jpg

    och detta från en kortmotor 2,0i ser ut som vad jag alltid kallat för 2,3 insug

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1081/1081623437vy2.jpg

    och en 96a 2,3i motor

    http://system.recopart.se/bilder/delart/L/9012484_1_L.jpg

    Alla B234 insprutare har det delade insuget. Dock 1990 så hade det inga gummiskarvar utav var ihop skruvat med bultar i varandra delar av insuget. Samt bara på ett ställe. 1991 så var det delat med slang på samma ställe som 1990 årsmodells insug.
    1992-93 så blev det delat på 2 ställen och skarvade med gummislangar. 1994-98 årsmodell så har det samma utseende som 1992-93 årsmodell fast anpassat till korttopplocket. Sen from 1994 så fick även 2.0i, 2.3i-insuget.

    Till alla turbo motorer 1994-98 så är det samma insug. Kvittar om det är till 2.0l eller 2.3l motor.

    Mvh TD04-15T

    #170268
    opel_linus
    Deltagare

    så om det är som du säger så sitter det skruvade insuget bara på 90 års mod och inga andra?????? och resterande bilar från senare årsmodeller sån är insugen utbytta då eller??? någon som vet om det skiljer något mellan 2,3L insugen i kanaler plenium mm????

    #170292
    9k94
    Deltagare
    flonkan wrote:
    så om det är som du säger så sitter det skruvade insuget bara på 90 års mod och inga andra?????? och resterande bilar från senare årsmodeller sån är insugen utbytta då eller??? någon som vet om det skiljer något mellan 2,3L insugen i kanaler plenium mm????

    Ja det är så om man kollar enligt reservdelskatalogen. Då har bara årsmodell 1990 det skruvade insuget.
    De senare har nog bara fått en annan insugsfläns så att de skall passa mot korttoppens inloppskanaler.

    Men vad är ditt syfte med denna tråden????? Skall du sätta ett insprutar insug på en turbo bil eller skall du ha tag i ett till en insprutare???????

    Mvh 9k94

    #170295
    opel_linus
    Deltagare

    mitt syfte är att fåreda på vad det är för saker som sitter i min 2,3t motor ett trimmat hemmabygge som rör på sig. men det spikar på fult pådrag så nu ska jag få lite ordning på detta och vill veta vad den är uppbygd av derför ville jag veta exakt vad det var för insug då jag inte tidigare sett något sådant! nu har jag fått bra svar från dig att insuget är ett orginal från 90års mod och ska vara samma som dom andra insugen! så jätte tack för detta!

    nu blir det att åka till trollspeed och se om dom kan kolla vad det är för chip och ska kolla upp kammar och spridare här i dagarna. toppen är utbytt från ett dåligt hemmaportat till ett orginal. men ingen skilnad efter detta! även bränsletryck mm skall kollas! får gärna komma med mer ideer om va man måste kolla upp över va det kan vara som påverkar. kör på ett laddtryck av 0,7bar i dagsläget innan 0,6bar då kolvarna smälte!

    #170302
    saabaero
    Deltagare
    flonkan wrote:
    får gärna komma med mer ideer om va man måste kolla upp över va det kan vara som påverkar. kör på ett laddtryck av 0,7bar i dagsläget innan 0,6bar då kolvarna smälte!

    Kolla bränsletrycket under körning.
    Checka även att det är rätt spridare i motorn.

    Kan det vara så enkelt att topp, insug och spridare kommer direkt från en insprutare?
    Är det svarta eller vita spridare?

    #170313
    nst16
    Deltagare

    Insuget som du länkar till är som sagt från en insprutare 2,3i. Används gärna vid trimmning av turbobilarna då dom ger en markant ökning på lågvarv pga av längre ”runners”.
    Kommer använda mig av ett sådant på min 9000 som är portat.

    #170333
    saabaero
    Deltagare
    Nst16 wrote:
    Insuget som du länkar till är som sagt från en insprutare 2,3i. Används gärna vid trimmning av turbobilarna då dom ger en markant ökning på lågvarv pga av längre ”runners”.
    Kommer använda mig av ett sådant på min 9000 som är portat.

    Hur blir karaktären på högre varv ?

    #170338
    opel_linus
    Deltagare

    bilen går jätte fint på låga varv och jag vet va dom längre insugen gör! den varvar helt ok tycker ja. det är 2,3t topp som är orginal nu spridare har jag ej kollat ännu allt detta skall göras såsnart bilen står på min egna parkering.

    det sitter bränsletrycks givare i bilen men jag kommer ej ihåg hur det va nu va några årsedan ja körde den sj.

    #170454
    opel_linus
    Deltagare

    det va orginal spridare till 2,0T och orginal bränsletrycksregulator så dessa ska bytas mot 4st större spridare! men satt ett chip i den som jag ej känner till nått om det ända jag kan få fram att firman heter rymedika ab. någon som känner till nått om dessa?????

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng