Vad är fel när stiften ser ut såhär?

Forum / Övrigt / Allmänt / Vad är fel när stiften ser ut såhär?

Forum / Övrigt / Allmänt / Vad är fel när stiften ser ut såhär?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 20, 2006 at 19:46 #14550

      Hej Alla,

      jag kämpar vidare med mina förgasarsmällar.

      Såhär ser stiften ut efter några kilometers körning Stiften är nästan nya, har gått max 10-20 mil. NKG A-7.

      Det är 1, 2, 3 från vänster till höger.

      Någonsom vill kommentera detta?

      Taxam för alla tips!

      MO

        juli 20, 2006 at 20:26 #96722

        Hmm, vid en snabb titt så ser det ju ut som om motorn går fetare ju längre till höger i bild man kommer. Är det oljeblött det högra stiftet, eller luras kameran med ögat mitt?
        Det vänstra ser ju bäst ut tycker jag. Det i mitten kan kanske bli väl sotigt om du fortsätter köra länge, hur såg de förra stiften ut? Har du kollat att toppen mår bra i alla cylindrar, så du inte har problem med en “knackad” topp? Långskott kanske, men om du vill gå till djupet… Jag menar, den kan ju vara “fixad” i ett tidigare liv och nu ha olika squish och kompvolym mellan cylindrarna. Vad är det för motor? det har du sagt tidigare, men jag och hjärnan är på semester!

        Mer att läsa om dina stift finns här:

        http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=177

        http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=185

          juli 20, 2006 at 20:41 #96723

          Hej. Jag skall försöka komma med ett tips, det är utifrån en egen upplevelse och det kan vara ett helt annat fel på din bil och jag kommer att framstå som om jag druckit T-sprit eller nåt men så här var det.

          När man försökte ställa tändningen så small det i förgasarna (trippel) Motorn gick inte bra alls. Stroboskop användes och efter många försök så noterade jag att “bilden” av remskivans märkning och även själva remskivan var diffus, märkningen (jacket) kunde ses men man såg även sen släta kanten utan jack samtidigt. Jacket blev som en fantombild. Till slut insåg jag att det blev dubbla signaler till induktiva givaren på tändspolen = dubbla gnistor/vevaxelvarv.

          Efter mycket kollande efter felet, felvänt fördelarlock, sprickor m.m. så byttes den mycket kraftiga högeffektständspolen mot en mindre kraftig sådan och symptomet försvann.

          Det jag TROR hände var att den kraftiga tändspolen tillsammans med std-rotorn som ju är väldigt bred så tilläts gnistan att hoppa både till det i tändordningen “rätta” stiftet samt det i tändordningen nästkommande stiftet. I den cylindern så är isåfall spolkanalerna fortfarande öppna något och gasblandningen som brinner långsamt i den låga vevhuskompressionen brinner ner i vevhuset, spolkanalen stänger och trycket stiger, insugsporten öppnar och släpper ut trycket med en smäll.

          Nu har jag hängt ut mig totalt men jag tar den risken, ifall någon med liknande problem blir hjälpt av min berättelse så må det vara hänt isåfall.

            juli 20, 2006 at 20:46 #96724

            Stiften i tvåtaktssaabarnas motorer ska vid koll vara ljust bruna, det indikerar att inställningen är OK, och i alla fall inte för mager. Vita stift indikerar det senare, och då är det rasrisk. Tycker 1:ans stift ser ut som det ska,
            men sedan blir det som Dick säger, spår efter sämre förbränning på de andra burkarna. Vad har du för tändläge?
            Avgassystem? Kollat att det inte är igentäppt någonstans?

              juli 20, 2006 at 20:52 #96725

              Nu har jag hängt ut mig totalt men jag tar den risken, ifall någon med liknande problem blir hjälpt av min berättelse så må det vara hänt isåfall.

              Jag skall inte kommentera i sak, annat än att scenariot inte är otänkbart. Jag vill dock kommentera principen, och säga bra inställning!

                juli 20, 2006 at 21:28 #96726

                Tack Martin! Ärligt så hade inlägget kanske inte så mycket att göra med ursprungsfrågan-stiften men det enda jag kan tänka ut utifrån fotot på dessa är att det är nåt inre läckage mellan 2:ans och 3:ans vevhus…kanske??? Blir förbränningen dålig p.g.a. detta, vilket den borde bli så blir stiften kanske inte nog varma för att självrena sig och blir då svarta och oljiga.

                Det är ju bara gissningar från min sida förstås

                  juli 21, 2006 at 00:31 #96727

                  antar att du bytt lock och rotor också

                    juli 21, 2006 at 05:31 #96728

                    Hej vad har du för motor och är den trimmad och hur många förgasare har du?

                    Nu kliver jag ut på en liten tun tråds. Men jag tycker att två av tre stift det ok ut det är bara 3:an som är lite blöt.

                    Det som står med att stiften skall vara gylen bruna är svåret att få på en tvåtaktare som inte har oljepump utan bränsle och olja blandas i tanken.

                    Så om du skriver vad du kör för maskin och hur den är bestykad så kan det var lättare att skriva vad det troliga felet ligger.

                    Det felet som jag ser på stiften på bilden är att du kan ha för mycket olja i bränslet. Motorn orkar inte förbräna oljan utan sätter sig på stiften.

                    Sedan var det där som Stefan W skrev:

                    Tycker att det låter rimligt det som du skrev att den kunde dubbel tända.
                    I de trim anvisningar som Saab gjorde på 60-talet rekome kapade av en bit på rotorskoppar så inte den kunde bara ge gnista på en liten del, med detta så minskar man risken för dubbel tändning.

                      juli 21, 2006 at 07:56 #96729

                      det är ingen felande toppackning då så kompressionstryck pyser över i cylindern bredvid? Är trycket mätt överhuvudtaget?

                        juli 21, 2006 at 08:01 #96730

                        Dubbeltändning borde man kunna konstatera eller utesluta om man gör ett märke med färg eller tippex på svängningsdämparen och kollar med stroboskop genom att köra motorn och i tur och ordning sätta den induktiva givaren på samtliga tändkablar. Belyser man då svängningsdämparen så ska man då alltså se ett enda märke oavsett vilken tändkabel man testar.

                        Vill man så kan man ju även testa tändkabeln mellan tändspole och fördelare och då skall man se tre märken.

                        Allt annat borde indikera på fel.

                        Detta vet alla hur det funkar så jag knackade bara ner några rader ifall nån har synpunkter eller förslag på bättre sätt.

                        Kalle P. Finns det nån skiss på rekomendationen att modifiera rotorn så jag får se hur man bäst gör detta??

                          juli 21, 2006 at 09:23 #96731

                          Vicken respons!! Tack för alla svar!!

                          Motorn är en 841 cc med 1 förgasare, otrimmad.

                          Har bytt följande delar utan förbättring:

                          tändstift, brytare, tändspole, kondensator.

                          Rotor EJ bytt (vad kan vara fel på en rotor?) Tändkablarna har kopparledare, jag har skippat hattarna och skruvat koppartråden direkt på stiftet (hade en gång för länge sedan dålig gång pga dåliga (avstörda?) “tändhattar”).

                          Har även satt i en ny 1 mm koppar/mässingtoppackning från XP. Kompression 8,0 – 8,0 – 8,0. Toppen ser helt OK ut tycker jag

                          Häromdagen tänkte jag att det kanske drog tjuvluft genom spjällaxeln. Kollade och fann stort glapp pga slitage. Hurra tänkte lättlurade jag. Bytte till en fräsch spjälldel, i stort sett glappfri. Men, ingen skillnad!

                          Igår natt kom jag att tänka på att eftersom jag hade målat topplocksbultarna och brickorna + lagt silikon på båda sidor av packningen, så kanske jag har har dålig jordning av toppen. Skruvade en jordfläta mellan toppen och generatorstaget, men ingen skillnad.

                          Jag har noterat att det smäller lite mindre om jag chokar, men jag lyckas inte få den att gå stadigt då heller.

                          Efter extra jordning av toppen igår tyckte jag att den smällde mindre direkt efter start, men när jag hade provkört 1-2 km blev det värre än någonsin. Egentligen gjorde jordningen av toppen nog varken till eller ifrån, men jag tror man kan notera att smällarna blir tätare med varm motor.

                          Det jag inte har kollat är om det är förstoppning i avgassystemet. Ska ta loss bakre burken idag och se (höra!) hur det blir då. Grannarna blir väl galna, men lite får de väl stå ut med för kulturarvets skull

                          Vad gäller fotot på stiften: det är så blött som det ser ut på 1:a och 3:an. De gamla stiften finns tyvärr inte kvar. Dessa stift har som sagt bara gått några få mil, och endast några km sedan föregående rengöring. Motorn har bara nätt och jämt kommit upp i temperatur under den körning som orsakat nuvarande utseende.

                          Tändläget är c:a 10 mm för öd på remskivan (bytt), som jag har ställt in mot kolven på ettans cylinder (läste sedan attt det ska vara på tvåans cylinder, men det kan ju knappast göra någon skillnad).

                          Hoppas ovanstående kan kasta lite mer ljus över saken. Fler kommentarer är mycket välkomna. I en gammal tråd föreslog någon att vevaxelns främre packboxar kunde vara otäta, men då borde väl treans stift vara det som går magrast? Det verkar ju snarast tvärtom. Eller?

                          Mitt stroboskop verkar just ha dött, men jag hoppas det bara är lampan. Ska sedan testa det där med gnista på flera av stiften. Jag tycker Stefan Ws teori låter helt möjlig även om jag inte la märke till några sådana tendenser medan blixten levde.

                          Ja det blev en hel liten uppsats. Väntar ivrigt på Era svar.

                          MO

                            juli 21, 2006 at 09:57 #96732

                            rotorn är minsta problemet men fördelarlocket är en vanlig orsak till att bilen misstäder och skjuter.Fick byta två förra året kollade noga såg inget fel första gångerna men sprickorna syns inte alltid för blotta ögat

                              juli 21, 2006 at 11:27 #96733

                              Nu har jag startat utan främre ljuddämpare: grenröret rakt ut. Kunde inte konstatera förgasarsmällar, men det misständer å det fruktansvärdaste. Det hör man tydligt

                              Ska nu undersöka fördelarlocket med mikroskop.

                              A propos stroboskoplampan. Hur kan man se om det är blixtröret eller givaren som har gett upp?

                              MO

                                juli 21, 2006 at 11:36 #96734

                                ställ tändningen på tvåans cylinder mät mot kolven.

                                  juli 21, 2006 at 11:57 #96735

                                  ställ tändningen på tvåans cylinder mät mot kolven.

                                  Vad gör det för skillnad?
                                  MO

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.