Vad bör Spyker göra?

Forum Övrigt Allmänt Vad bör Spyker göra?

  • Detta ämne har 33 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-10 13:05 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #152093
    anders
    Deltagare

    Retrobil? Njaa, kanske inte helt fel, iallafall snickra ihop en som publikmagnet till bilsalonger.

    Men det som måste hända för att det ska funka är att nya bilar måste ut på marknaden SNABBT. Nya 9-5:an ser riktigt fin ut tycker jag, tyvärr fel storlek och karossform för mig och många andra. Men nu är den som den är, ut i butik fort som tusan och fler karossvarianter på samma grund så fort det bara går.

    Min käpphäst är att Saab behöver något liknande Audis A3 Sportback (En kompis har en sådan, trevlig vagn) storleksmässigt. En sådan borde passa ypperligt för att låna lite linjer från Saab 95 till bakpartiet. Låt jänkarna bygga pråmar åt sig själva och fokusera på att bygga bilar i europeisk smak för hemmakontinenten i första hand.

    Ny 9-3:a i alla karossvarianter inklusive halvkombi. Bråttom!

    Absolut viktigast, KVALITÉN, alla Saabar från och med NU måste ha Toyotakvalité.

    Spyker har väl övertagit Koenigseggs plan i stora delar, således ska väl Saab krypa uppåt i pris/värdeskalan. Behövs något liknande BMWs M eller Audis S eller MBs AMG, antingen skall Aeron få bli ännu värre och något annat ersätta Aeron i dess nuvarande klass, eller så ska en ny modell introduceras ”ovanför” Aeron.

    Skicka gärna detta till herr Spyker 🙂

    #152099
    bladde
    Deltagare
    Anders wrote:
    Retrobil? Njaa, kanske inte helt fel, iallafall snickra ihop en som publikmagnet till bilsalonger.

    Men det som måste hända för att det ska funka är att nya bilar måste ut på marknaden SNABBT. Nya 9-5:an ser riktigt fin ut tycker jag, tyvärr fel storlek och karossform för mig och många andra. Men nu är den som den är, ut i butik fort som tusan och fler karossvarianter på samma grund så fort det bara går.

    Min käpphäst är att Saab behöver något liknande Audis A3 Sportback (En kompis har en sådan, trevlig vagn) storleksmässigt. En sådan borde passa ypperligt för att låna lite linjer från Saab 95 till bakpartiet. Låt jänkarna bygga pråmar åt sig själva och fokusera på att bygga bilar i europeisk smak för hemmakontinenten i första hand.

    Ny 9-3:a i alla karossvarianter inklusive halvkombi. Bråttom!

    Absolut viktigast, KVALITÉN, alla Saabar från och med NU måste ha Toyotakvalité.

    Spyker har väl övertagit Koenigseggs plan i stora delar, således ska väl Saab krypa uppåt i pris/värdeskalan. Behövs något liknande BMWs M eller Audis S eller MBs AMG, antingen skall Aeron få bli ännu värre och något annat ersätta Aeron i dess nuvarande klass, eller så ska en ny modell introduceras ”ovanför” Aeron.

    Skicka gärna detta till herr Spyker 🙂

    Ja varför inte damma av ”viggen”-modellen 🙂

    #152104
    vee-eight
    Deltagare

    Tror det är dags att göra framtida konceptbilar köpbara och körbara, dvs låt bygga 100-200 exemplar för hand, utpris ca 1 mille. På så vis fångar man in de värsta knashattarna bland saabentusiasterna och låter de göra reklamen. Mitt förslag för AeroX ovan var fullt allvarligt menat.

    #152111
    stjartmotor
    Deltagare

    Bygger dom en bil i golfklassen eller snäppet under i stil med 9-X BioHybrid så har dom en kund hos mig! Kanske inte nödvändigtvis med hybrid då jag inte är helt övertygad om nyttan med det men gärna med nåt annat innovativt. Det var länge sedan jag fick sånt habegär som när 9-X:en kom. Möjligen förutom AeroX men den är lite utom räckhåll om dom skulle bygga den. Och det får dom gärna göra. Reklamvärdet kommer ju bli enormt!

    Retrospåret ska dom hålla sig borta ifrån tycker jag. V4:or och tvåtaktare finns ju redan och jag tror inte dom kan göra en modern tolkning som blir lika körglad och bäng som dom.

    När det gäller tävlande så är Le Mans en ypperlig plats att visa upp sig på. Framför allt tack vare att man tillåter alternativa drivmedel såsom diesel, etanol och hybridteknik. Med lite övertalning så skulle säkert ACO gå med på nån variant av SVC-motorn också då de ibland är flexiblare än man kan tro. Annars är ju rally den självklara vägen att gå men då krävs ju en bil i rätt storlek.

    För övrigt så hade jag inte haft sån koll på Spyker som jag haft innan Saab-köpet om det inte varit för deras tävlande på Le Mans så reklamvärdet i motorsport är enormt stort. Åtminstone om det är i rätt sammanhang.

    F1 ska Saab hålla sig borta ifrån då det bara är tokdyrt och svårt att nå framgångar, se bara på Toyota. Spykers F1-sväng var ju allt annat än lyckad och det har Muller varit den förste att påpeka. Nåja, tävlande lär väl ligga rätt långt fram i tiden.

    Jag hoppas innerligt att allt går bra nu! 🙂

    //Johan

    96 V4 -69

    #152114

    En flygplanssiluett a gammal modell i grillen vore gött!

    #152123
    vee-eight
    Deltagare
    Christian Haugsöen wrote:
    En flygplanssiluett a gammal modell i grillen vore gött!

    Det är jag den förste att hålla med om!

    #152467
    staffanv
    Deltagare

    Någon retro-96:a tror jag inte på. Dels för att man i nuläget inte har någon lämplig plattform att bygga den på. De andra använde redan utvecklade plattformar som t.ex. New Beetle som var baserad på Golf. Dels blir det nog svårt att få till 96:ans grill i samma stil som SAABs moderna grillar.

    #152468
    William
    Deltagare

    en Saab i Golfklassen hade däremot varit bra, tycker jag!

    #152469
    enor
    Deltagare
    Staffan Vilcans wrote:
    Dels blir det nog svårt att få till 96:ans grill i samma stil som SAABs moderna grillar.

    Inte då! Tag en ny 9-5 – byt ut huvudlyktorna mot galler, vänd hela bilden uppochner och betrakta dimljusen som huvudstrålkastare… hey presto. Trubbnosfront!

    #152476
    enor wrote:
    Staffan Vilcans wrote:
    Dels blir det nog svårt att få till 96:ans grill i samma stil som SAABs moderna grillar.

    Inte då! Tag en ny 9-5 – byt ut huvudlyktorna mot galler, vänd hela bilden uppochner och betrakta dimljusen som huvudstrålkastare… hey presto. Trubbnosfront!

    Hahahaha, :applause: Nu fick jag mig ett gott skratt här på morgonkvisten! Tack!

    #152479
    henning
    Deltagare

    Men det er vanskelig å bygge fin retrobil…. Bobla var ingen suksess. Fiat 500 og Mini har vært store suksess biler.

    Håper nå uansett at det ikke ville sett slik ut…

    http://www.saabsunited.com/2009/11/saab-96-retro-rally-project-wants-your-input.html

    Da håper jeg de hører på enor istedet 😀

    Henning

    #152500
    stjartmotor
    Deltagare

    Kolla fronten på Bugatti Veyron annars. Den är ju som tagen rakt av från en kortnos.

    96 V4 -69

    #152504
    rickard
    Deltagare

    vad dom ska göra tycker jag .
    bygg en typ golf/fiesta/ corolla klass så det blir en ” volkavagn” igen som alla saabar var till 9000 kom då gick spåret till ”lux”
    bygga en ny 9-5:a stor VD bil är kanske ointeresant, men kan vara med i programmet.
    små / mellan klass i sedan , kombi ( riktig) , och en värsting
    volvo har blivet stort med 145/245:a på 70 talet där missade saab spåret oavsett jag älskar combi coupe har dom missat massa kunder.
    t.ex topp of the line een spyker som lexus är till toyota , och GM forsökte med SAAB. :thumbup:

    rickard

    #152505
    henning
    Deltagare

    Volvo har c30
    Audi har a3
    vw har lupo og polo og golf
    Citroen har c1 og c2 og c3
    Mercedes har A klasse
    BMW har 1 serie
    Fiat har punto og 500
    Ford har fiesta og focus
    Mitsubishi har colt
    Honda har civic
    Mazda har 2 og 3 serie
    og slik fortsetter det….

    ….. Nye Saab har 9-5. En 5 meter bil med 2 liter motor som minste alternativet! Og etter det jeg har lest vil neste slipp være en SUV!!! kanskje en 9-3 i 2012!!

    Unnskyld meg men jeg fatter ikke hva Saab har tenkt på de siste 10 årene – det kommer vel ikke som et sjokk at bilen forurenser, folk ser etter bilen med mindre utslipp. Bybilene blir mer populære.

    Lag en 9-1 fortest mulig – glem artige retrobiler, det lager man når alt annet går på skinner.

    Henning.

    #152508
    hotrodder
    Deltagare
    Henning wrote:
    Lag en 9-1 fortest mulig – glem artige retrobiler, det lager man når alt annet går på skinner.

    Henning.

    PREXIS!!! har inte kunnat sagt det bättre själv på Svenska 😉
    Dessutom… gör även en fränprestanda verson av denna 9-1 med balla Saabfeatures och som lockar folk som vill sticka ut men definitiv INTE vill köpa en snordyr BMW/ AUDI.
    Spyker sitter egentligen i en guldsits idag med tanke på vilket intresse det är worldwide över om dom kommer ro skeppet i hamn eller inte. Inte någon reklamfirma har ens möjligheten av en möjlighet att skapa samma fokus som det är just nu och finns bara stålars. Så ut med en liten och framförallt körglad, kvick och miljöänlig bil så snabbt det bara är möjligt.
    Nya 9-5, SUV´ar och andra stordrakbilar tror jag personligen är helt dömda på marknaden här i Sverige och europa. Bage engineering eller ej? kineserna sitter med en tickande bomb i fråga om biltillverkning och om bara något år så kommer det finnas masor av billiga småbilar med intresant teknik till verkligt rätt pengar.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng