Vad heter denna pryl?!

Forum Modellspecifika forum OG900 Vad heter denna pryl?!

Detta ämne innehåller 37 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-18 10:24.

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183345

    gustavh
    Deltagare

    Kapar tråden och frågar lite på ämnet. Jag fick fram bilen för säsongen till helgen och kollade lite på vacuumharanget. Det jag såg var att ena slangen från vacuumbehållaren inte är kopplad till något. Det är slangen som går från behållaren längs hela botten av vindrutan och slutar ungefär i höjd med bromsservot. Var ska den kopplas in? 🙂

    Antar att den andra slangen från behållaren som försvinner in genom torpedväggen, är den som går till själva fläktställarvredet? Vad som inte är så konstigt är att det överhuvudtaget inte fungerar på min bil.

    #183351

    saabaero
    Deltagare

    slangen längs rutan ska kopplas till insuget.
    brukar sitta på samma anslutning som bromsservon

    #183374

    gustavh
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    slangen längs rutan ska kopplas till insuget.
    brukar sitta på samma anslutning som bromsservon

    Den räcker inte till insuget men det kanske saknas mer.. Har bromsservot vacuumanslutning? 😕

    #183383

    saabaero
    Deltagare

    @gustavh wrote:

    .. Har bromsservot vacuumanslutning? 😕

    joo, nog har den det.. utan vacum – ingen servo 😉
    Det går en grov slang mellan bromsservon och insuget

    #183772

    s900t
    Deltagare

    Var precis ute och checka min ”burk” & den läcker nått grymt vid backventilen. Finns det något man själv kan göra,täta, innan man köper en ny ventil? Skruvas den loss eller bara att rycka av? Så man inte har sönder burken…

    Går det att köpa såna här på tex mekonomen, vet ju inte vad man ska söka på för namn, eller är det skroten som gäller?

    #183773

    saabaero
    Deltagare

    Jag brukar kleta på epoxilim runt ventilen för att få stopp på läckaget.

    Om backventilen har osäker ”backventilfunktion” kan man komplettera vacumslangen med en backventil för vindrutespolning

    #183774

    s900t
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Jag brukar kleta på epoxilim runt ventilen för att få stopp på läckaget.

    Om backventilen har osäker ”backventilfunktion” kan man komplettera vacumslangen med en backventil för vindrutespolning

    Oki, den läcker som bara den, lät som ett helt ormbo med väsande ormar 😉

    Kanske är där jag har min mystiska vacuum-läcka, har letat och bytt varenda slang i systemet tror jag, ändå har laddet bråkat en längre tid. Ska bli kul att se hur det blir efter jag tätat.

    Ska göra som dej,ta epoxy plus en extra backventil för att vara på den säkra sidan. Kollade med ana och man måste köpa hela ”kitet” med behållaren o de, ca 700-800 spänn kostade det, så värt att testa själv att fixa först.

    Föresten, på insidan av backventilen låg en typ söndersmulad gummiring/packning, ska jag kanske dra epoxy även på ”ovansidan” av ventilen, där det är 3 avlånga hål, så den är tät överallt?

    #183775

    saabaero
    Deltagare

    @s900t wrote:

    Föresten, på insidan av backventilen låg en typ söndersmulad gummiring/packning, ska jag kanske dra epoxy även på ”ovansidan” av ventilen, där det är 3 avlånga hål, så den är tät överallt?

    Jag brukar kleta igen även de 3 små hålen. Rätt eller fel? Jag har aldrig märkt något negativt efter denna lagning.

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng