Vad heter denna pryl?!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vad heter denna pryl?!

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 4, 2011 kl. 15:11 #183345

      Kapar tråden och frågar lite på ämnet. Jag fick fram bilen för säsongen till helgen och kollade lite på vacuumharanget. Det jag såg var att ena slangen från vacuumbehållaren inte är kopplad till något. Det är slangen som går från behållaren längs hela botten av vindrutan och slutar ungefär i höjd med bromsservot. Var ska den kopplas in? 🙂

      Antar att den andra slangen från behållaren som försvinner in genom torpedväggen, är den som går till själva fläktställarvredet? Vad som inte är så konstigt är att det överhuvudtaget inte fungerar på min bil.

        april 4, 2011 kl. 16:42 #183351

        slangen längs rutan ska kopplas till insuget.
        brukar sitta på samma anslutning som bromsservon

          april 4, 2011 kl. 20:20 #183374

          @SaabAero wrote:

          slangen längs rutan ska kopplas till insuget.
          brukar sitta på samma anslutning som bromsservon

          Den räcker inte till insuget men det kanske saknas mer.. Har bromsservot vacuumanslutning? 😕

            april 5, 2011 kl. 05:24 #183383

            @GustavH wrote:

            .. Har bromsservot vacuumanslutning? 😕

            joo, nog har den det.. utan vacum – ingen servo 😉
            Det går en grov slang mellan bromsservon och insuget

              april 18, 2011 kl. 07:40 #183772

              Var precis ute och checka min ”burk” & den läcker nått grymt vid backventilen. Finns det något man själv kan göra,täta, innan man köper en ny ventil? Skruvas den loss eller bara att rycka av? Så man inte har sönder burken…

              Går det att köpa såna här på tex mekonomen, vet ju inte vad man ska söka på för namn, eller är det skroten som gäller?

                april 18, 2011 kl. 08:49 #183773

                Jag brukar kleta på epoxilim runt ventilen för att få stopp på läckaget.

                Om backventilen har osäker ”backventilfunktion” kan man komplettera vacumslangen med en backventil för vindrutespolning

                  april 18, 2011 kl. 09:49 #183774

                  @SaabAero wrote:

                  Jag brukar kleta på epoxilim runt ventilen för att få stopp på läckaget.

                  Om backventilen har osäker ”backventilfunktion” kan man komplettera vacumslangen med en backventil för vindrutespolning

                  Oki, den läcker som bara den, lät som ett helt ormbo med väsande ormar 😉

                  Kanske är där jag har min mystiska vacuum-läcka, har letat och bytt varenda slang i systemet tror jag, ändå har laddet bråkat en längre tid. Ska bli kul att se hur det blir efter jag tätat.

                  Ska göra som dej,ta epoxy plus en extra backventil för att vara på den säkra sidan. Kollade med ana och man måste köpa hela ”kitet” med behållaren o de, ca 700-800 spänn kostade det, så värt att testa själv att fixa först.

                  Föresten, på insidan av backventilen låg en typ söndersmulad gummiring/packning, ska jag kanske dra epoxy även på ”ovansidan” av ventilen, där det är 3 avlånga hål, så den är tät överallt?

                    april 18, 2011 kl. 10:24 #183775

                    @S900T wrote:

                    Föresten, på insidan av backventilen låg en typ söndersmulad gummiring/packning, ska jag kanske dra epoxy även på ”ovansidan” av ventilen, där det är 3 avlånga hål, så den är tät överallt?

                    Jag brukar kleta igen även de 3 små hålen. Rätt eller fel? Jag har aldrig märkt något negativt efter denna lagning.

                  Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.