Vad heter denna pryl?!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vad heter denna pryl?!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 18, 2010 kl. 17:12 #179937

      Men som plankan säger har man vakuum kvar i bilen dan efter är det nog väldigt tätt 😉
      Har ägd många 900 och aldrig råkat ut för detta så ett vanligt fel vill jag nog påstå är det inte däremot slangar och så självklart att dom blir gamla men det brukar räcka att byta dom 😉

      Mvh Nisse

        november 18, 2010 kl. 17:34 #179939

        @Turbocab wrote:

        Gött! Visst är det bra? Kolla så slangen från motorn till behållaren är ok och inte läcker. Vidare går ju en slang från behållaren till väljaren, den kan ju hoppat av/gått av också. Så länge det är tätt hela vägen och burkens backventil funkar så skall väljaren funka! Lycka till!

        Alla vakuumslangar är bytta, även den ”långa” till burken. Har inget pys eller läckljud inne i bilen. Däremot kluckar det från burken. Innan jag river halva inredningen ska jag byta behållaren. Måste vara den. Tack för tipset!

        http://www.garaget.org/shinyhead
        Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
        I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

          november 18, 2010 kl. 19:42 #179940

          Har problem med att det tar tid när jag väljer fläktläge. Dessutom funkar inte mittenventilerna vid fullt pådrag (-läget) 🙂 Har dessutom skum tomgång. Kan det ha att göra med att denna burk inte sluter tätt?

            november 18, 2010 kl. 20:43 #179941

            @GustavH wrote:

            Har problem med att det tar tid när jag väljer fläktläge. Dessutom funkar inte mittenventilerna vid fullt pådrag (-läget) 🙂 Har dessutom skum tomgång. Kan det ha att göra med att denna burk inte sluter tätt?

            Kan vara burken men såklart även något både före och efter burken

            @shinyhead wrote:

            Däremot kluckar det från burken. Innan jag river halva inredningen ska jag byta behållaren. Måste vara den. Tack för tipset!

            Det ska inte klucka..
            Är den lös eller full med vatten ?

            @longjohn61 wrote:

            Men som plankan säger har man vakuum kvar i bilen dan efter är det nog väldigt tätt 😉

            Som jag skrev tidigare, det beror på vilken sida av ventilen det är tätt.
            Är ventilen och servon täta men ett läckage i behållaren kommer det att pysa ”nästa dag” när du släpper in luft i det aktuella servot.

            Ni som aldrig behövt åtgärda burken och inte tror att den kan gå sönder behöver självklart inte bry er om burken i fråga, gör nått roligare vettja 😀

              november 18, 2010 kl. 20:59 #179943

              Så jag har förstått det rätt: det ska alltså pysa när man vrider på fläktlägesställaren eller vad den kallas? Det gör det iaf inte på min. Inte ett ljud.

                november 19, 2010 kl. 06:25 #179953

                Ja, det ska pysa och med bilen avstängd ska man även höra att spjällen rör sig

                  november 19, 2010 kl. 20:55 #179982

                  @SaabAero wrote:

                  Det ska inte klucka..
                  Är den lös eller full med vatten ?

                  Svårt att beskriva ljud…i ord.. 😉
                  Flämtar är väl mer likt kanske. Den låter kan vi säga..och det ska den inte.

                  http://www.garaget.org/shinyhead
                  Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                  I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                    mars 12, 2011 kl. 12:00 #182749

                    Tjaa, tänkte bara fråga en grej, vart ifrån på motorn kommer vacumslangen till den där lådan ifrån?? har jag fattat rätt att det ska va en backventil på slangen?

                    mvh tobbe

                      mars 12, 2011 kl. 19:22 #181917

                      Backventilen sitter längst upp på burken där man ansluter slangen.

                      På motorn brukar nog den slangen sitta på samma anslutning som grova slangen till bromsservon

                        mars 13, 2011 kl. 18:02 #182770

                        @SaabAero wrote:

                        Backventilen sitter längst upp på burken där man ansluter slangen.

                        På motorn brukar nog den slangen sitta på samma anslutning som grova slangen till bromsservon

                        Aha okej, då vet ja 🙂 tack

                          mars 16, 2011 kl. 11:21 #182436

                          @shinyhead wrote:

                          @SaabAero wrote:

                          Det ska inte klucka..
                          Är den lös eller full med vatten ?

                          Svårt att beskriva ljud…i ord.. 😉
                          Flämtar är väl mer likt kanske. Den låter kan vi säga..och det ska den inte.

                          Så då var den bytt. Flämtljudet försvann, men tyvärr är funktionen på ventilationsvredet som innan, dvs inte alls. Då är det väl bara att ge sig in i bilen och leta 😡
                          Finns det bilder på hur allt ska sitta med vakuumslangar mm får ni gärna posta dem.

                          http://www.garaget.org/shinyhead
                          Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                          I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                            mars 17, 2011 kl. 17:15 #182822

                            @shinyhead wrote:

                            …Finns det bilder på hur allt ska sitta med vakuumslangar mm får ni gärna posta dem.

                            Det är jag också intresserad av då jag står inför samma felsökning om några veckor när bilen åker fram 🙂

                              mars 17, 2011 kl. 20:04 #182825

                              Kan bidra med 2 bilder som Martin skickade mig när jag bökade med mitt system.

                                mars 21, 2011 kl. 17:43 #182906

                                Tackar! Från Haynes?
                                Den har jag ju själv liggandes någonstans. Tänkte inte på det 😛

                                http://www.garaget.org/shinyhead
                                Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                                I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                                  mars 21, 2011 kl. 21:07 #182919

                                  bilder från Saab VHB

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.