Vad heter denna pryl?!

Forum Modellspecifika forum OG900 Vad heter denna pryl?!

Detta ämne innehåller 37 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-18 10:24.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25016

    top
    Deltagare

    Halloj,

    vad kallas denna prylen för något samt vad den har för funktion?
    försökt hitta en ny på laga- & bildelsbasen men lyckas inte finna någon.

    Är den vita burken nere i högra framskärmen.

    #179905

    saabaero
    Deltagare

    Det är en vacumbehållare.
    Kan möjligen kallas vacumaccumulator.

    Den lagrar alltså vacum som i sin tur används för att styra ventilationsspjällen.
    Ett mycket vanligt fel på dessa burkar är att backventilen i toppen läcker så att det pyser ut laddtryck den vägen och att motorn drar tjuvluft

    #179906

    turbocab
    Deltagare

    Jag kan bara rekommendera skroten, man brukar kunna hitta hyfsade där, ju lägre mil desto bättre. Sen går det förbättra med en separat backventil också. Satt det inte en extra backventil på vissa modeller, tex Grålle hade/har en tror jag som satt där från början.

    #179908

    saabaero
    Deltagare

    Jag brukar täta backventilen med epoxi så den omöjligt kan läcka utåt och sedan montera en vanlig backventil för spolarsystem på slangen.

    #179911

    plankan
    Deltagare

    Har aldrig haft problem med den 😯

    Men det skall finnas en backventilsats (86 05 107)
    Hör med saab om den kanske fortfarande finns på lager 🙄

    #179915

    saabaero
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Har aldrig haft problem med den 😯

    Har du någonsin provtryckt behållaren ?

    #179916

    turbocab
    Deltagare

    Ett läckagetecken är reglagen i instrumentet. Tom på bilar på skroten så är ibland vakumet kvar, man vrid på väljaren och hör det pysa. Är det helt tyst, så har vacumet läckt ut. På min Gula så läckte luften ut, efter nån minut så var väljaren utan funktion, man hörde pyset. Så jag fick byta behållaren! Min svarta hade lite småstrul också, men jag tror monterade en extra backventil så har jag för mig det var fixat. Plankan, du har väl haft tur då! 😛

    #179918

    exlssn
    Deltagare

    Grejt! Nu vet jag varför mitt ventilationsvred inte fungerar. Jag har även ett bubblande kluckande ljud från vacuumbehållaren, så den kan inte vara frisk. Mot skroten!

    Forum är för jävla bra ibland 😀

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #179920

    turbocab
    Deltagare

    Gött! Visst är det bra? Kolla så slangen från motorn till behållaren är ok och inte läcker. Vidare går ju en slang från behållaren till väljaren, den kan ju hoppat av/gått av också. Så länge det är tätt hela vägen och burkens backventil funkar så skall väljaren funka! Lycka till!

    #179921

    top
    Deltagare

    Min pyser något hemsk så jag är nästan hundra på att de läcker.
    Har ingen tomgång på bilen och letar vart den drar tjuvluft.

    Får höra med skroten i Karlstad, närmast mig.

    #179923

    saabaero
    Deltagare

    Någon som kan tipsa om felsökning under instrumentpanelen ?
    På min kärra pyser det nånstans under instrumentpanelen. Tror det är bara i ”vent” läget som det inte pyser.
    Har försökt hitta någon instruktion/bild på hur slangar och kablar ska vara kopplade men inte lyckats hitta nått vettigt 🙁

    #179928

    plankan
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    @plankan wrote:

    Har aldrig haft problem med den 😯

    Har du någonsin provtryckt behållaren ?

    Varför skulle jag behöva göra det 🙄

    Så länge bilen har fungerande tomgång samt fungerande funktion i värmereglaget med motorn avstängd –
    så fungera det jo som det skall 😉

    #179930

    saabaero
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Varför skulle jag behöva göra det 🙄

    Så länge bilen har fungerande tomgång samt fungerande funktion i värmereglaget med motorn avstängd –
    så fungera det jo som det skall 😉

    Drar den tjuvluft kommer bilen att gå magert vid undertryck och fett vid laddtryck och det gör såklart att lambdaregleringen får problem. Tjuvluft påverkar även ”körbarheten” på en bil med luftmassemätare. Nu blir det ju inte riktigt som när membranet i bypassen går sönder men lite åt det hållet kan det bli.
    Beroende på hur vacumslangarna är kopplade kan det även påverka andra vacumstyrda funktioner som t.ex. btr, tändning, bypassventil, EGR, bromsservo på ett eller annat sätt 😉

    Om det pyser ut laddtryck innebär det att man tappar lite spool up tid och att turbon får jobba hårdare för att nå önskat laddtryck vilket i sin tur gör att det skapas mer värme som i slutändan leder till lägre effekt och ökat slitage.

    Även om läckan är liten, så ”många bäckar små” , det blir knappast sämre av att täta en läcka 😉
    Det är knappast jobbigt att tryckprova heller. På gamla turbobilar är det nog lämpligt att provtrycka vid varje service, brukar ju alltid vara något som läcker 🙁

    Jag brukar göra såhär
    Ansluter en slang från kompressorn med drygt 1bar till tryckslangen ut från turbon (alt till kompressorinloppet) och lyssnar efter läckor.

    På misstänkta ställen sprutar man såpvatten
    Här ser man t.ex. att min nya siliconslang är trasig och att jag missat dra fast skruvarna till spjällhuset…

    #179932

    plankan
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    @plankan wrote:

    Varför skulle jag behöva göra det 🙄

    Så länge bilen har fungerande tomgång samt fungerande funktion i värmereglaget med motorn avstängd –
    så fungera det jo som det skall 😉

    Drar den tjuvluft kommer bilen att gå magert vid undertryck och fett vid laddtryck och det gör såklart att lambdaregleringen får problem. Tjuvluft påverkar även ”körbarheten” på en bil med luftmassemätare. Nu blir det ju inte riktigt som när membranet i bypassen går sönder men lite åt det hållet kan det bli.
    Beroende på hur vacumslangarna är kopplade kan det även påverka andra vacumstyrda funktioner som t.ex. btr, tändning, bypassventil, EGR, bromsservo på ett eller annat sätt 😉

    Om det pyser ut laddtryck innebär det att man tappar lite spool up tid och att turbon får jobba hårdare för att nå önskat laddtryck vilket i sin tur gör att det skapas mer värme som i slutändan leder till lägre effekt och ökat slitage.

    Även om läckan är liten, så ”många bäckar små” , det blir knappast sämre av att täta en läcka 😉
    Det är knappast jobbigt att tryckprova heller. På gamla turbobilar är det nog lämpligt att provtrycka vid varje service, brukar ju alltid vara något som läcker 🙁

    Jag brukar göra såhär
    Ansluter en slang från kompressorn med drygt 1bar till tryckslangen ut från turbon (alt till kompressorinloppet) och lyssnar efter läckor.

    På misstänkta ställen sprutar man såpvatten
    Här ser man t.ex. att min nya siliconslang är trasig och att jag missat dra fast skruvarna till spjällhuset…

    Förstår mig inte på varför du skall göra en höna av en fjäder 🙄
    fungerande funktion i vent. reglaget med motorn avstängd är jo bevis nog för den är tät –
    och speciellt om det även fungerar dagen efter etc etc

    Sedan är vi flera som har kört OG 900 över 20 år och som sagt innan –
    utan problem med ”burken”,så sådär jättevanligt problem har jag aldrig hört det är/har varit

    #179936

    saabaero
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Förstår mig inte på varför du skall göra en höna av en fjäder 🙄
    fungerande funktion i vent. reglaget med motorn avstängd är jo bevis nog för den är tät –
    och speciellt om det även fungerar dagen efter etc etc

    Höna av en fjäder?
    Har du aldrig provtryckt en gammal turbobil vet du nog inte hur många läckor man brukar hitta 😉
    En vanlig felkälla är just backventilen på vacumburken och i min värld ska alla sånna läckor tätas för att bilen ska gå som den ska.
    Jag har inte provtryckt någon bil där denna ventil varit tät..
    Backventilen kan fungera som backventil och behålla vacumet i burken men ändå läcka utåt 😉

    Att det pyser på morgonen när man rör vredet är ju ingen garanti för att burken är tät. Det pyser ju även av vacumet som är instängt mellan ventil och servo när det släpps ut och samtidigt rör sig spjället.

    @plankan wrote:

    Sedan är vi flera som har kört OG 900 över 20 år och som sagt innan –
    utan problem med ”burken”,så sådär jättevanligt problem har jag aldrig hört det är/har varit

    Provtryck gärna burken på din bil och kolla om den är tät 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng