Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t??

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t??

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t??

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 11, 2010 at 13:39 #153010

      Grattis till ett trevligt bilval, och förhoppningsvis kommer du bli lika nöjd som många av oss andra.
      Eftersom vi pratar rost så tänkte jag komma med några tänkvärda detajer.
      Framskärmarna har en förmåga att rosta kl.12 precis ovanför hjulhusöppningen. Det börjar att se ut som ett oskyldigt stenskott, men kommer i själv verket innifrån. Innan du hinner reagera så har du ett knytnävsstort hål mitt på skärmen. Tråkigt och fult, men bara kosmetiskt.
      Dörrar rostar de med, men även här handlar det om kosmetika. Dörrar finns det gott om och går att hitta relativt billigt. Framskärmar är det sämre med. Skroten vet om problemen och tar bra betalt för dessa.
      Värre är det med delar som inte kan bytas med skruv och mutter.
      Ett inte sällsynt problem är rost i vindruteramen. Detta uppkommer framförallt på bilar där vindrutan någon gång blivit bytt. På STCS finns det till och med en glasmästare som “erkänt” glasmästarnas slarv som medför gravrost för 9000-ägare. Många 9000 har skrotats när det rostat för mycket runt vindrutan. Så håll koll och försök åtgärda problem innan de blir för stora.
      En punkt att kolla lite extra på: Plåtfalsen som skapas av golv samt tröskellåda. Precis vid främre domkraftsfästet. Om det rostat här så att två av de punktsvetsar som är precis vid domkraftsfästet, rostat sönder/av. Då kan golvet vika upp sig när man ska höja bilen. Relativt lätt fixat, och det är faktiskt rätt lätt (med en svets) att förstärka upp så att detta inte ska inträffa. Tyvärr upptäckte jag detta “för sent”.
      Bakre hjulhus. Här kan det rosta “lite överallt”. Dels längs skärmkantslisten. Dels kan man få hål från hjulhuset in i tröskellådan, samt att man bakåt till kan få rost i bakre nedre plåten, bakom själva hjulhuset.

      Nu låter detta rätt skräckinjagande med all rost. Men överlag så anser jag att 9000 håller sig rätt bar rostmässigt, och framförallt är det sällan som de rostar alvarligt i bärande delar. Det handlar mest om kosmetisk rost.

        februari 11, 2010 at 17:19 #153017

        Hej! Detta är min 19 de Saab 9000 så en viss förkärlek till modellen finns! :cheer:

          februari 12, 2010 at 05:46 #153049

          Rosten kl 12 i framskärmarna beror på att på dess insida sitter en liten bit skumplast för ljudisolering vilken ligger direkt mot skärmen.

            februari 12, 2010 at 09:18 #153055
            Magnus T wrote:
            Håller med Jonatan P, går knappast att få en bättre bil för pengarna. Prestanda, säkerhet, komfort, lågt pris i inköp och underhåll….oxå sugen på en CDE…

            De är mycket billiga, och som tur är tycker oftast “bruksbilägaren” att det är smidigare med en cse p.g.a. lastutrymmet. Vi entusiaster ser fördelen i det låga vägljudet, djupa stereoljudet från bakhögtalarna och de mycket vackra linjerna.

            Lägger in en liten bild på min gamla bil som tyvärr blev krockad, tog några år innan jag hittade något liknande igen, här vid sommarstugan 2006, tyvärr med fel fälgar, ska ju vara super aero…

            Så köp på er 9000 nu och sköt om dem så de finns några kvar när väl dessa bilar även blir accepterade som entusiastbilar om ett 10tal år.

              februari 12, 2010 at 09:37 #153056
              Jesper Yvell wrote:
              Rosten kl 12 i framskärmarna beror på att på dess insida sitter en liten bit skumplast för ljudisolering vilken ligger direkt mot skärmen.

              Jo, det är högst sannolikt attd et är denna som är boven i dramat. MEN det förklarar tyvärr inte varför skärmarna verkar bli sämre dessto nyare bilen är.
              Detta rostproblem verkar vara minimalt på CC och CD, och även tidiga CS verkar lida mindre av sjukdommen……

                februari 17, 2010 at 14:42 #153362

                Så där ja, då var felet åtgärdat med vinandet…skööönt.
                Fast det gick på 1900:-
                Det var spännrullarna som var dåliga, och ny rem vart det med.

                Känns skönt att det är fixat.

                  februari 17, 2010 at 14:49 #153363

                  Skönt att det ordna sig! Lycka till i fortsättningen.

                  Mvh Melwin.

                    februari 17, 2010 at 21:36 #153397

                    Tack ska du ha, melwin. Ja, nu är det bara att vänta på nästa strul;/

                    Jaja, tänkte på om saab har galvat nån modell och i så fall var?
                    Volvo har ju galvat från slutet av 80-talet. Har haft en del volvos och alla har varit 90-talare och rostfria. Hade en 740 87:a för några år sen och den var också rostfri, lite lacksläpp iofs men inge rost.

                    Men jag får säga att saab är roligare bil, både att köra och utseendet på inredningen.

                      februari 18, 2010 at 11:07 #153418

                      Tänkte på en annan sak också, som kanske inte går att göra nått åt, men kan ju alltid fråga.
                      Man kan ju ändra ratten i höjdled, närmare eller längre ifrån sej, men det är så att spärren är lite dålig, så att man kan ändra ratten utan att lossa spärren, vilket iofs inte gör så mycket, om man nu vill ha ratten längst ner, men vill man, som jag, ha den lite högre upp så glider den sakta ner till botten efter ett tags körning, vilket är lite irriterande.
                      Kan man på nått sätt spänna spärren på nått sätt eller???

                      Ja, ett litet i-landsproblem kanske, men eftersom många av er kan typ allt om saab så kanske ni kan detta också;)

                        februari 18, 2010 at 13:42 #153424

                        Hej! Plocka bort rattkåporna ,sedan är det bara en mutter att skruva åt,17mm är storleken på muttern sedan är det bara att prova sig fram tills handtaget går trögt så det nyper fast.

                        Mvh Melwin.

                          februari 18, 2010 at 14:01 #153426

                          Härligt, det måste jag fixa. Är ju som sagt irriterande att ratten åker ner när man kör. Tackar och bockar för alla tipps.
                          Vet du nått om mitt förra inlägg, det om galven på saab, om dom är galvade och vilka modeller isf?

                            februari 18, 2010 at 16:22 #153441

                            Tror det var från årsmodell 1992 som det blev galvat dörrar m.m

                          Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.