Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Väghållningen är åt skogen
- Detta ämne har 20 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-13 20:28 av .
- FörfattareInlägg
- 11 januari, 2011 kl. 08:54 #25105
s900t
DeltagareJa som rubriken lyder så är väghållningen typ åt skogen på min 900 & jag kan inte komma på vad som kan felas med den….
När jag besikta den så gick den galant igenom med blankt papper inte ens ett ”bra att veta” fick jag. Det enda killen sa på besiktningen var att ena spindelleden var lite lite sliten, men absolut ingen panik med att byta.
Jag har inte känt av något särskilt förän vintern kom, så detta problem har ju hållt på ett par månader nu, nu till hur den beter sej på vägen:
Den reagerar för absolut minsta ojämnhet på vägen, brunnslock, snösträngar, isfläckar t.o.m vita streckmarkeringarna på vägen när du kör över dem, bilen liksom ”halkar” till i sidled & det rycker till lite i raten imellanåt.
Kör man i hyffsad/normal fart ute på vägarna där det är 70km/h+ & det är halt så kan bilskrället börja glida sakta i sidled över vägen så man får styra upp den. Den känns enormt ”överstyrd” eller vad det heter, som om det inte var nån tyng där fram, att den typ ”svävar” lite ovanför vägen…
Trodde först det var däcken som var skit, för dom var rätt slitna, så bytte till nya, dubbade vinterdäck men icke hjälpte det, styrleder är hyfsat nya & verkar inte vara nåt fel på.
En sak jag upptäckt är att avståndet mellan däck & skärm på båda sidor fram är bra mycket mer än bak, ser ut som fjädrarna töjt ut sej typ 1 decimeter, kan det vara nåt med dämparna eller fjädrarna som är knas & jävlas?
Det första jag funderat på är om det behövs en redig framvagns/hjulinställning, men kan det verkligen orsaka sånna här symtom?
Tänkte att jag frågar här och kanske får bra tips innan jag lämnar in den & det kanske blir dyrt ( man är ju inte allt för rik så här i januari 😉 ) , finns ju en del som kan gamla saabar här hundra ggr bättre än vad många verkstäder kan idag 🙂
11 januari, 2011 kl. 09:12 #180992anderslindh
DeltagareJag upplevde samma spårighet när jag satte på mina breda sommardäck (205) medan det inte finns alls på mina vinterdäck (185). Enda slutsatsen jag kan dra är framvagnsinställningen och tänkte göra en med sommardäcken till våren och se om det löser sig.
Kom det samtidigt som du bytte till vinterdäck och dessa har annan dimension kan det vara därför.Man somnar iaf inte och man vänjer sig ganska snabbt vid korrigeringarna 🙂
11 januari, 2011 kl. 09:30 #180993s900t
Deltagare@Anderslindh wrote:
Jag upplevde samma spårighet när jag satte på mina breda sommardäck (205) medan det inte finns alls på mina vinterdäck (185). Enda slutsatsen jag kan dra är framvagnsinställningen och tänkte göra en med sommardäcken till våren och se om det löser sig.
Kom det samtidigt som du bytte till vinterdäck och dessa har annan dimension kan det vara därför.Man somnar iaf inte och man vänjer sig ganska snabbt vid korrigeringarna 🙂
Nä det var så med dom andra däcken också, har kört med 185 både på s & v-däcken som är på nu. Tänkte köpa lite finare, fetare s-däck här fram till våren 🙂
Den är sååååå tråkig att köra nu, går inte att gasa på knappt, känns helt livsfarlig på vägarna…får sitta på helspänn hela tiden 🙁
EDIT: Var precis ute o kika lite & om inte synen är helt skev på mej så tycker jag mej se att höger däck fram står lite skevt typ som ”slash” tecknet här om man tittar framifrån–> / alltså lite innåt där nere o pekar lite utåt där uppe
11 januari, 2011 kl. 09:39 #180994anderslindh
DeltagareHar du själv testat lyfta upp framvagnen och rucka hjulen i olika riktningar? Alltså testa ledspel i styr-&spindelleder, kolla skick på bussningar, tryck ned fronten för att testa dämparna?
Vad har du felsökt? 🙂11 januari, 2011 kl. 09:47 #180995s900t
DeltagareMjo, av det lilla jag kan så har jag testat det du skrev här ovan & det verkar inte vara något fel, förutom att….bussningarna på dämparna ser inte allt för fräsha ut, går säkert att smula isönder om man vill.. 😉
Men kan det verkligen ge sån symtom ifall dom är dåliga? Ioförsej så har jag samtidigt hört ett ”klonkande” ljud när jag kör på ojämnheter o hål, så där kanske jag har källan till ”klonket”?
Föresten kolla min EDIT i mitt förra inlägg, hjulinställning nästa? 🙂
11 januari, 2011 kl. 09:59 #180997anderslindh
DeltagareLåter ju i te optimalt direkt :p testa mät med vattenpass eller så. Syns det på däckslitaget?
Edit: hjulen sitter fast antar jag…11 januari, 2011 kl. 12:49 #181000M.Broberg
Deltagaregör en hjulinställning.
11 januari, 2011 kl. 12:52 #181001turbocab
DeltagareOm du med ena ögat kan se att hjulen står tokigt så har du problem med väghållningen, det kan jag garantera. Du behöver nog göra en hjulinställning. Camber ställs ju med i-läggsplattor i hjulhusen på dessa bilar, det är väl svårt som fan när motorn är i. Men styrvinkeln går ju ställa. Dåliga bussningar kan glappa och ge fenomen också. Låter som att en större uppgradering kan vara nödvändig, men troligen får du en mkt bättre känsla när bägge framhjulen pekar åt rätt håll båda två.
11 januari, 2011 kl. 13:59 #181002s900t
Deltagare@Turbocab wrote:
Om du med ena ögat kan se att hjulen står tokigt så har du problem med väghållningen, det kan jag garantera. Du behöver nog göra en hjulinställning. Camber ställs ju med i-läggsplattor i hjulhusen på dessa bilar, det är väl svårt som fan när motorn är i. Men styrvinkeln går ju ställa. Dåliga bussningar kan glappa och ge fenomen också. Låter som att en större uppgradering kan vara nödvändig, men troligen får du en mkt bättre känsla när bägge framhjulen pekar åt rätt håll båda två.
Hehe mm,jag ringde till däckfirma för tid till inställning & han sa också att det är myyyycket svårt att se med blotta ögat, så jag kanske inbillar mej att det står lite snett, men ioförsej så är det just på den sidan det slitit lite…kanske därför man får för sej att det står snett 😉
Dom skulle kika över framvagnen imorrn innan hjulinställningen så att det verkligen inte är något annat som e knas 🙂
12 januari, 2011 kl. 20:29 #181039s900t
DeltagareHmm var på verkstan idag & kolla upp framvagnen innan framvagnsinställning & gissa vad dom hitta, jo det var OG900:as Akilleshäl som var åt skogen på ena sidan & ni kan ju säkert lista ut vad jag pratar om då, länkarmsinfästningen… Inte konstigt att bilen betet sej som den gort 😥
12 januari, 2011 kl. 20:55 #181042turbocab
DeltagareOj, då var det nog bra du kollade. Om det känns i bilen kan inte totalhaveriet vara jättelångt borta. Då blir det till att svetsa lite då, eller låta verkstan göra det. Det kanske dom gör för en rimlig slant, eller?
12 januari, 2011 kl. 21:04 #181044anderslindh
DeltagareTjosan, tur det inte hände något då!
12 januari, 2011 kl. 22:46 #181054longjohn61
DeltagareSkönt att du har hittat orsaken 😉 men borde inte bilprovningen hittat nåt ❓
Mvh Nisse
13 januari, 2011 kl. 07:26 #181056s900t
DeltagareJa precis, BP borde ju sett, för det här är ju inget som blivit så rötet på 2-3 månader, fasen kunde ju verkligen gått åt skogen som sagt…
Men snacka med verkstads gubben & tror jag fick ett hyffsat bra pris (?) iallfall om man inte har tillgång till svets eller orkar göra jobbet själv. För svetsning, plåtar o det, sedan fixar han iväg den till inställning av framvagn (på riktig däckfirma då förståss 😉 ). Samanlagt 2500:- 😎
13 januari, 2011 kl. 09:14 #181061anderslindh
DeltagareSjukt bra pris om han gör det ordentligt. Det lär vara ett mindre h*lvete att svetsa när rosten krupit upp i stötdämpartornet vilket det sannolikt gjort på din om den var så rutten.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.