Vakuum till ventilationsstyrningen?

Forum Modellspecifika forum OG900 Vakuum till ventilationsstyrningen?

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-29 20:17.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25441

    michelle
    Deltagare

    Jag undrar över en sak; hur länge ska man ha kvar vakumet i burken?
    Om jag inte minns alldeles fel så funkade ventilationsvredet på min 85:a även dan efter, i alla fall så pass att det pyste ordentligt, när man vred om. Innan motorn startades alltså. Men på min 88:a och på min nuvarande 91:a så hålls vakuumet inte kvar över natten, så när man vrider på vredet så hörs ingenting alls.
    Dock kan jag inte höra att det pyser när motorn är igång så det kan väl inte vara nån stor läcka…
    Men det kanske är ett tecken på ett begynnande problem?
    Hur är det med er andras bilar, har ni nått pys dan efter, innan motorn startas?
    Ända sen jag första gången satt i en og900 så har jag gillat det där pysljudet för att man får lite sciencefictionkänsla, typ som när dörrar öppnas och stängs på rymdskepp. 🙂

    #186316

    anderslindh
    Deltagare

    Jag har pys även dagen efter i min -91a 🙂 Gillar också ljudet, man får alltid förklara för alla passagerare vad som lät 😀

    #186319

    roberts
    Deltagare

    Mitt är också kvar ett par dagar. Kan vrida ett antal gånger innan ljudet upphör.
    Även jag gillar ljudet! Dock är det färdigvridet nu för i förrgår pajade värmekranen. Armen är hel så det måste gått sönder något inne i kranen.. Trångt och jävligt att byta 😀

    #186346

    Jag har inte pys ljudet! Håller på att leta bland alla vakuumslangar så jag blir tokig! 😡

    #186347

    turbocab
    Deltagare

    Det är inte så superkrångligt eg, en slang går från insuget till vakumbehållaren, oftast placerad alldeles framför passagerar-dörren, i inner skärmen bakom höger hjul alltså. Den har en backventil, och när denna börjar läcka så tappar man vacumet. Tips kan vara att plocka en sån från skroten! Från denna enhet går det slang in till ventilationsvredet som vacumstyr alla spjäll där. Det kan ju såklart läcka här nånstans också. Kanske ska man lyfta ur radion däruppe och kolla att vita plast-stycket med alla slangarna på sig är påtryckt på vredet ordentligt. Kolla att alla slangar är hela och sitter på plats, men visst är det meckigt komma åt!

    Värmevredet har dock ingenting med vacumet att göra, helt separat funktion på den.

    Jag tycker det är coolt när man är på skroten och vridet på vredet på bilar där och det pyser som fan. En dylik behållare på en sån bil är alltså bra att plocka! Att pysljudet väcker såna känslor hos folk var dock nytt för mig. 😆

    #186360

    michelle
    Deltagare

    Aja, det låter ju logiskt att det är en backventil som givit upp. Får hoppas på det i alla fall, så att man slipper felsöka och greja innanför instrumentbrädan.
    Roligt att man inte är ensam om vara så nördig när det gäller pysljudet. 😀
    Om man inte hittar nån helbackventil på skroten, kanske man kan använda backventil från vindrutespolningen?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng