Val av växellåda 95:a med TT 850?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Val av växellåda 95:a med TT 850?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-11-17 01:23.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Börjar känna hur tiden rinner ut för att få i ordning en 95:a som vinterbil/vardagsbrukis, och efter att snart hela året gått och tankarna flugit vilt kring olika spännande motoralternativ är jag tillbaka på att köra tvåtakt. Har en 850 -65 i ganska bra skick som ligger i bitar, men alla delar finns som styckmördaren sade. -Kostar bara arbete att skruva ihop allt nu. Frågan är då vad som är vettigaste valet av växellåda? Bilen blir ett osentimentalt hopkok av gammalt skrot, med kaross i huvudsak från V4 -78. Den har alltså skivbromsar och stålknutar samt en växellåda som inte passar för TT-motorn.

Bland braåhasakerna har jag en 4-växlad TT-låda (-66 tror jag) med sprucken upphängningstapp till bakre fästet. Lådan saknar dessutom drivknutar. Om jag fattat rätt ska den ha stålknutar och drivaxlar av en smalare modell än V4 har, och packboxarna har dessutom annan diameter. Enklast, snabbast och billigast borde vara att flytta över främre gaveln från TT-lådan till 95:ans växellåda, men då blir ju fyran för hög för att lira fint med en tvåtaktare. Jag har även en treväxlad låda från -64, drivaxlar med spakställ, gummiknutar och tillhörande bromstrummor. Det känns som ett stort, dyrt och dumt arbete att ”nergradera” bromssystemet för att kunna använda en växellåda som kanske inte är ett dugg bättre än att köra V4-låda på de första tre växlarna?

Är det dyrt och knepigt att få tag på ”handgranater” till fyrväxlad TT-låda? Funkar V4:ns drivaxlar i dessa? Är bakre växellådslocket ”bara å byta” när upphängningstappen spruckit, eller måste lådan shimsas in noga? Hur är V4-låda jämfört med treväxlat? Jag misstänker att om man som jag krälar runt i budgetträsket så är 66-gavel på V4-låda det inte bästa, men kanske minst dåliga alternativet?

Enklast vore att lyfta i en bättre V4-snurra i bilen, men den enda jag har nu i fungerande skick sitter i Spökplumpen, och jag är faktiskt ganska trött på V4-klumparna. Utöver motor och växellåda behöver bromssystemet helrenoveras och med TT-motor antar jag det är bäst att plocka bort bromsservon eftersom det ger extra motstånd och en TT ändå inte orkar ge tillräckligt undertryck för att driva detta.

sonettlll
    Deltagare

Tror inte v4lådan är så högt växlad att det blir något problem på dagens fina vägar, går det för tungt kan du sätta på däck med lägre profil.
    V4lådan är nog billigaste alternativet och bäst i skick. 40 år sedan man körde bruks 2T, ska bli kul att höra vad du tycker om det.
    Vill du ha bromsservo får du montera vacuumpump, 68ans bromscylinder är 3/4″, nyare cylindrar är 13/16″. Mats

Rev isär fyrväxlade TT-lådan idag, och en V4-låda, för flytt av TT-gaveln. Mycket riktigt är drivknutarna för grova för att gå i TT-lådan, men packboxarna verkar vara samma. TT-lådan saknar dock en packbox och den andra är stenhård. På TT-lådans bottenpluggmagnet satt de två bitarna av en avbruten låsring som ser ut att ha varit identisk med den som håller låshylsan/klokopplingen till frihjulet. Nu ska ju inte denna växellåda användas, men jag är ändå nyfiken på varifrån låsringen kan komma.

En annan sak jag noterade är att TT-lådans differential har korta splines:ade stumpar med låsringar och gängade hål isatta från insidan av de koniska dreven. Dessa är om jag förstår rätt till för skruvlåsning av gummiknutar, inte till stålknutar som jag trodde hörde ihop med denna växellåda. Gissar det betyder att TT-lådan är äldre än…..var det -66 stålknutarna kom?

Hur som helst blir det utan tvekan quickfix med V4-låda till min TT -65.

Är det moralbrott att kasta TT-lådan på skroten sedan den rövats på kopplingskåpan? Jag kommer i alla fall inte använda den, för jag vill inte bygga om till gummiknutar och trumbroms. -För det finns väl inget trick att få ihop gummiknutar med V4 skivbroms?

• Det här svaret redigerades 9 månader, 3 veckor sedan av .

Morten S.
    Moderator

Drivaksler fra 1965 kan kombineres med 5-boltet skivebremser. Eneste årgangen med gummiknuter og splines i ytterkant

För det finns väl inget trick att få ihop gummiknutar med V4 skivbroms

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Så är det ja, tack! Om jag förstår rätt ser de ut som 1964 och äldre på ”insidan” och har splines som passar i samma drivknut som på V4? Sådana drivaxlar är kanske inte helt lätta att få tag på?

I nuläget har jag både bråttom och dåligt med pengar till annat än att skruva ihop det skräp jag har hemma, men jag ska kanske vara lite rädd om min fyrväxlade TT-låda ett tag till, av händelse att jag får tag på drivaxlar av årgån -66 om det känns tungt för TT-motorn ihop med V4-låda.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng