Vår bruna 95a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vår bruna 95a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vår bruna 95a

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 71 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 20, 2012 at 15:47 #6013

      Hej, nu är det dags igen!

      Köpta en fin brun 95a i juni 2010, nästan samtidigt träffade jag hon som skulle visa sig vara mitt livs kärlek. Skulle ju bara ta en fika – tre månader senare köpte vi ett hus och har renoverat det sen dess. Man kan säga att det var läget vi gillade och att huset var en smula fuktigt och illa skött fick vi med med på köpet. Så gott som allt virke kommer väl att vara bytt om några år.
      Flyttade in i december förra året när vi fått in vatten och el till kök och badrum och kommer väl att renovera ett- två år till innan allt är klart. Eftersom en husrenovering av det här slaget knappt tar någon tid eller ork alls så jobbar jag heltid och pluggar 50% vid sidan av. :ID
      Nu börjar det gå lite trögt med studierna och jag kände att jag behövde något för att hålla uppe motivationen. Har tidigare haft en 96 som jag sålde ’11 men behöll den nyrenoverade motorn från. Vår 95a har fått stå ute under tiden eftersom garaget var fullt med byggprylar och på platsen framför den var det en enorm jordhög som blev över efter att vi grävt ner kulvertröret.

      Så här såg den ut när jag hämtade den.

      Har svetsat upp den mesta rosten som var. Lånade lite plåt som en donatorbil och har bara lite smått kvar.

      Motorn kom (nästan på plats) häromdan och sen ska jag fixa den sista rosten.
      Motorn stod på en lastpall en bit från garaget så lastbilen fick agera motorlyft också.

      Har som sagt lite ont om tid men känner på mig att pluggstressen behöver hållas stången och vad är trevligare att göra (förutom bygga ett vackert hem) än att meka Saab? Återkommer med mera bilder efterhand.

        april 20, 2012 at 15:57 #42492

        :AP :AP :AP Underbar motorlyft!!!! :AP :AP :AP

        Jag som alltid undrat vad man ska ha en 245:a till. :ID

        Har du en domkraft under fronten på volvon så sänks ju motorn i lätt som en plätt…

        /JP

          april 20, 2012 at 16:17 #42493

          Jösses, jag som tyckte min motorlyft var ett gött hembygge 🙂 Bra att i alla fall hitta nån användning för Volvon.

            april 20, 2012 at 16:25 #42495

            245:or är fantastiskt underskattade bilar. :duck

            :AP

              april 20, 2012 at 18:15 #42507

              @Hans H wrote:

              245:or är fantastiskt underskattade bilar. :duck

              :AP

              Jepp! Det enda jag inte saknar är bakhjulsdriften! :AP

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                april 21, 2012 at 17:48 #42565

                Han jag köpte 245an jobbade som chassikonstruktör på volvo och hävdade att det var den bästa bil dom någonsin byggt. Vägen hem till honom krävde fyrhjulsdrift, annars hade han behållit den. Som sagt fyrhjulsdrift och turbo på dieseln så hade den varit perfekt. Vi köpte den mest för att den var billigt och kan ta helt otroligt mycket last, bra när man ska frakta bort möglig isolering och hämta hem ny.

                Hur som helst så satt det ett kedjeblock längst ut på reglarna så höjden var lätt att ändra, värre var det i längsled men på fjärde försökt lyckades jag stanna på rätt ställe.

                  maj 9, 2012 at 15:08 #43375

                  Nu sitter motorn på plats och jag håller på att koppla in allt som behövs. Har beställ frostplugg och kederlist.
                  Avgasportarna är lätt upputsade så jag lånade högstadiets svarv och svarvade ur avgaskonorna lika mycket. Efter besiktning så ligger det ett bättre begagnat 2″ avgassystem och väntar. Tänkte smyga på en katalysator och se hur stor skillnad det gör på effekt och utsläpp.
                  Prof. A Marners bok om ”möten och medieringar” har gett mig ett par gråa hår till och tagit längre tid än önskat att läsa…

                    maj 21, 2012 at 05:34 #41286

                    Drömde i natt att vi besiktigade bilen och bilprovaren var trevlig, förstående och tillmötesgående. Dröjer väl ett tag innan vi får se om det var en sanndröm eller om det blir som vanligt…

                      maj 26, 2012 at 08:05 #44099

                      Igår gick motorn igång igen efter att stått på en blöt lastpall 1½ år. Helt underbart att höra ljudet igen! (speciellt med lite trasigt avgasrör)
                      Väntar på en frostplugg (hoppas få rätt den här gången :bh ) och ska byta bensinpump till en som förhoppningsvis inte läcker. Lite rost att fixa och sen ska jag se om SBP tycker den duger.
                      Bilder kommer.

                        juni 5, 2012 at 07:25 #44429

                        Härlig bil, hoppas att du fått snurr på bilen nu mellan allt pluggande och renoverande… :h :wrench :AP

                          juni 8, 2012 at 07:45 #44587

                          Bytte till rätt modell av vattenpump (den gamla saknade ett uttag) Slipade av vattenrören, gav dom lite zinkspay och började montera alla slangar men sen kom knotten och började äta upp min hjärna. Garaget används fortfarande som lager för allt som inte får plats i huset så för att komma åt motorn så måste jag ha dörrarna öppna…

                          Knott :bh

                          Nästa vecka ska slöjdsalarna städas inför sommallovet så då blir det väl lite mindre tid att meka.

                            juni 20, 2012 at 18:26 #45038

                            Tog semester efter lunch idag, damerna på fritids skulle slipa pallar i slöjdsalen så då tyckte jag att jag inte behövde städa innan dom var klara. Borde ha slipat takbjälkarna i sovrummet och satt upp gips här hemma men det hinns med imorgon…

                            http://www.youtube.com/watch?v=AfKTNM0kkkI En filmsnutt säger mer än tusen ord.
                            Har fått kylsystemet på plats och vågat varmköra motorn. Höger hjulhus är fixat, där var det nästa helt rostfritt. Ny bromsslang och nyrenoverad broms med rostfri kolv på plats. Sen var det vänster hjulhus… Det blev iaf. lättare att få loss den gamla bromsslangen nu när det saknas en dm2 plåt runtomkring. Gammal lagning som blivit dålig. Blir till att svetsa på lite ny frisk plåt där under veckan. :weld2

                              juni 21, 2012 at 08:28 #45057

                              En liten bild också. Har fixat rostfläckarna och lagt på ett lager tectyl efter att bilden togs.

                              Allt på plats i motorrummet, varmkör för att se om det finns några läckor.

                              Hittade två små varav den ena berodde på obefintligt åtdragen slangklämma. Får se om den andra är lika lättfixad, måste vänta tills allt svalnat för att kunna ta i den. Verkar som det varit någon slags grå tätningsmassa mellan rör och slang, ser ut som den börjar ge med sig.


                              Vänster hjulhus. Blir till att lägg dit lite ny plåt. Funderar på att göra fästet till bromsslangen löstagbart så det blir lite mindre bök nästa gång slangen ska bytas. Får man göra så eller kommer SBP piska mig igen?

                                juni 22, 2012 at 06:59 #45072

                                löstagbart fäste borde inte vara något problem, bara allt sitter fast ordentligt på besiktningen… Har sett bilar gå igenom som hade bromsslangar fastsatta med buntband, så ett rejält hemmabyggt fäste borde ju funka tycker man…

                                -trevlig midsommar!

                                  juni 22, 2012 at 08:02 #45074

                                  @Per-Erik wrote:

                                  …Har sett bilar gå igenom som hade bromsslangar fastsatta med buntband…

                                  Det gjorde min! 😳

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 71 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.