Vår bruna 95a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vår bruna 95a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vår bruna 95a
- Detta ämne har 70 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2014-07-16 17:33 av vidar.
-
FörfattareInlägg
-
Bilen har som sagt stått still i nära två år så det dyker upp överraskningar sen förra gången jag mekade. Renoverade bromsarna förra gången och tänkte uppenbarligen att det där bromsröret som gick sönder kunde bytas senare. Igår tänkte jag ta en sista titt på bromsarna så sambon kunde hjälpa mig lufta bromsarna men det blev ju inte mycket med det. Körde henne till tåget i morse och svängde förbi mekonomen. Efter lite rotande så hittade dom rätt kopplingar och gjorde röret på plats. Visste inte att dom var så smidiga.Trevligt!
Hittade en gammal klocka på tradera och chansade lite när jag köpte den.
Kopplade in den och efter lite pill så gick urverket men visarna står fortfarande still. Borde lägga golv i sovrum och hall men det här är ju ett rätt spännande mysterium. Har hittat guider på nätet som rekommenderade att doppa den i mild tvållösning. Någon som fått liv i en liknande?Har haft alldeles för mycket att göra som vanligt men nu börjar isen smälta och det rycker i bensintarmen igen. Har insett att jag lyckats sätta ihop motorn utan plåten mellan motor och växellåda – hur dumt är det? Projektet har flyttats runt en del och plåten försvann nog tillsammans med resterna av donatorbilen som jag gav bort, var inte med vid överlämnandet och far ville väl städa undan allt från sin verkstad.
Är det någon som råkar ha en sån plåt och ev en växellådan till salu? (Gärna inom rimligt köravstånd från Växjö.)
Hade svårt att få i växlarna senast jag körde och funderar på om det vore enklast att byta låda, börjar ana att det även var den bra växellådan som skänkes bort.Har insett att jag behöver ha bättre möjlighet att hissa ur motorn, det var lite opraktist med den där lösningen med 245an och reglarna. Ringde till järnaffären och dom ville ha 530:- för en I-balk. 🙄 Åkte dit och där stod det en lagom bit i deras skrotbinge som jag fick för 200:- istället så nu kan jag hänga upp kedjelyften i taket. Fick såga bort lite takbrädor och förstärka takreglarna med det gick ju snabbt.
Hvilken plåt mellom motor og låda mener du?
Vanskelig å få giret? Har du justert overføringen?Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidFörsöker förtvivlat komma på vad plåten kallas, just nu är det helt tomt i huvet. På en del bilar används den delvis som fäste till startmotorn. Jag kan ta en bild i verkstadshandboken ikväll, där syns den ganska tydligt på en sprängskiss.
Har provat att justera kopplingen med de klassiska metoderna, har nu ett par brickor bakom slavcylindern för att få kopplingen att frikoppla.
Lyckades med hjälp av brickor i olika tjocklek justera kopplingen så den tar alldeles lagom mycket. (egentligen borde jag väl köpa ny koppling?)
Kunde inte hålla mig och tag en tur på vägen där hemma.
På vägen hem så börjar det låta konstigt och jag inser att jag nog hade lite för bråttom iväg – borde kanske dragit åt hjulbultarna lite hårdare. :ID Blev till att köra 50m, dra åt för hand, köra en bit till, dra åt osv. Tur att man bor i skogen och inte behöver skämmas inför grannarna när man är dum i huvet.Har skruvat fast allt som saknas på bilden (tror inte den går igenom besiktningen med tillfällig bensintank upphängd i bundband) Återstår (i stort sett) att laga en del små rosthål och sen montera tillbaka inredningen.
Den här sommaren kanske inte blir helt glädjelös trots allt.@patlon00 wrote:
Inget går upp mot känslan att “bara” provköra en runda….
Det finns många fördelar med att inte ha några grannar. Ibland tar det överhand över sunt förnuft.
(Tror det skulle ta flera år att acklimatisera mig om jag skulle flytta till ett villaområde. Ta på sig ordentliga kläder när man går ut och det är över 17grader? Bara om jag ska hantera vassa verktyg och inte vill fastna i nåt.)@Per-Erik wrote:
Den halvmåne formade plåten i nederkant tror jag aldrig att jag återmonterat vid ett motor- eller växellådsbyte…
Skönt att höra, tänkte likadant, det ser ut som det inte skulle skvätta in så mycket.
“en del små rosthål” Det är ju hur många som helst! Inte stora men många och tråkiga att laga.
Men den här veckan ska den bli klar! Behöver någonstans att göra av alla verktyg och prylar som ligger i rummet som är snickeri nu och ska bli vardagsrum sen så garaget måste tömmas på bil. Många timmars jobb kvar men det är det värt.
Nu, till slut!
Har svetsat ett dussin småhål, slipat ytrost, målat, tectylat, putsat, monterat femtioelva små inredningsdetaljer och till slut bokat besiktning på måndag. :wrench
Blev ju tvungen att ta en liten tur och se så allt satt fast. Det gjorde det. Även om sambon höll fast sig rätt hårt på vägen hem när jag vågade gasa på lite.
En sån här kväll hade det varit fint med full tank och ett fjärran resmål.Tack! Jämfört med många andra stordåd som man ser här på forumet så känns det inte som jag gjort så mycket men får nog ändå nöja mig med den här nivån med tanke på allt annat som ska hinnas med. Saknar förresten tätningslister till dörrarna, dom har blivit illa misshandlade. Var hittar man det? Har byggt ett provisoriskt bakre baksäte till besiktningen men hoppas att någon kanske har ett riktigt över till rimligt pris?
…min og900 T16 med, förra veckan! 🙂 (samma dag såg jag att fästplåtarna fanns på biltema…. Oops….)
Härligt att köpa en gammal Saab för renovering när det är för mkt med jobb och plug och huset… Har själv köpt och fixat några Saab för att komma ifrån vardagslivets bördor nu under några år! ÄLSKAR motorlyften! :AP
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.