Vår bruna 95a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vår bruna 95a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vår bruna 95a

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 71 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 22, 2013 at 18:28 #61188

      @SölveSlamsug wrote:

      @Vidar wrote:

      Det börjar bli mörkt i skogen där jag bor och mina reflektorer är lika gamla som resten av bilen och ger ljus därefter. Jag beslutade mig att ignorera min ekande plånbok och besöka biltema. Dom hade ett litet diskret extraljus som passade fint.

      Man kan ju iallafall säga att du kör med egen stil 😀

      Jo. 😉 Har fortfarande inte bestämt mig för om det ser riktigt klokt ut men det brukar ju sällan bekymra mig så mycket. Får ändå en del blickar när jag kör till jobbet.

      @saabcustom wrote:

      De e inte så att du har slita fördelaraxellager ?
      Lycka till / Kenth

      Tack för tipset! För det mesta går den riktigt bra nu. Antar att det var så enkelt att det var nåt grums som satt sig nånstans. Rengjorde förgasaren och bytte bränslefilter, efter det så har den skött sig fint. Kanske lite ojämn tomgång men inget orimligt.

        december 2, 2013 at 19:47 #58123

        Jag och min stora käft… :bh

        Sålde tvåförtin igår eftersom jag inte har råd att ha kvar den sen tjejen stack.

        Idag började V4an krångla. Den startar lätt som vanligt men sen är det som om bensinen tar slut. Väntar man lite så startar den fint igen men vid belastning så dör den. När motorn väl blivit varm så går den som vanligt.
        Vad är det som krånglar?
        Blev den kränkt av att jag tvättade den med samma svamp som volvon? :czy

        Bytte bränslefilter och då verkade det vara bra tryck på soppan.
        Tändningen verkar ok, allt sitter som det ska.

          december 2, 2013 at 21:10 #61417

          @Vidar wrote:

          Jag och min stora käft… :bh

          Sålde tvåförtin igår eftersom jag inte har råd att ha kvar den sen tjejen stack.

          Idag började V4an krångla. Den startar lätt som vanligt men sen är det som om bensinen tar slut. Väntar man lite så startar den fint igen men vid belastning så dör den. När motorn väl blivit varm så går den som vanligt.
          Vad är det som krånglar?
          Blev den kränkt av att jag tvättade den med samma svamp som volvon? :czy

          Bytte bränslefilter och då verkade det vara bra tryck på soppan.
          Tändningen verkar ok, allt sitter som det ska.

          Låter som en dålig bränslepump? Jag tippar iaf på bränsle relaterat, skräp i tanken, dålig bensinpump ev. skräp i förgasaren?
          Hade kunnat vara kondensatorn, men du talar om att den dör vid belastning, då brukar det vara bränsleproblem. Kondensatorn påverkas ju bara hurvida den är varm eller kall.

            december 3, 2013 at 06:07 #61430

            Bytte bränslebumpen i somras men satte för visso dit en begagnad.

            Behöver få bilen pålitlig så snabbt som möjligt så det får bli en elektrisk pump på biltema på hemvägen från jobbet. (om jag kommer dit idag…)

            Någon som har provat deras universalpumpar och kan rekommendera någon?

              december 3, 2013 at 07:02 #61431

              Jeg har brukt denne både på V4 og TT.

              http://biltema.no/no/Bil—MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft–drivstoff/Drivstoffpumpe/Elektrisk-drivstoffpumpe-523226/

              Been a Saab owner since 1987.
              I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

              1960 93F
              1967 96 Monte Carlo 850
              1975 96 V4
              1989 900i 8V 5 dørs
              1992 900S 5 dørs
              2008 9-3 SC Aero ttid
              2009 9-3 SC tid

                december 3, 2013 at 07:04 #61432

                Tack för tipset!

                I vanligt ordning så startade den idag och gick klockrent de två milen till jobbet. Tror jag köper pumpen ändå, förr eller senare lägger den gamla av helt.

                  april 5, 2014 at 14:54 #46364

                  Det är jättetrevligt att köra V4, nästan jämt.

                  Igår körde jag till mor & far för att hälsa på och framför allt låna fars garage med alla bra verktyg. Saaben har ju betett sig lite märkligt de senaste veckorna. Blev lite bättre när jag filade brytarna men förföll snabbt igen. Startgas krävdes när den var kall.
                  Vi öppnade huven och började felsökningen med att kolla kompressionen. Nästan 13 Kg på alla cylindrar. Bra, då slapp vi öppna motorn.
                  Kollar tändningen. Den fladdrar och beter sig konstigt. Brytarspetsarna var helt slut. Bytte. Den nya smälte i plasten. Byggde ny av blandade delar. Gick ganska bra nu men kass tomgång.
                  Hittade en slang som går från förgasaren och till ena ventilkåpan som var helt upprutten så det kom in tjuvluft. Pluggade den och plötsligt gick bilen mjukt o fint igen. Tomgång på knappt 800 rmp som det ska vara. Nöjda gick vi hem och ägnade kvällen åt mat o öl.
                  Dagen efter småpysslar jag med bilen och tvättar den, allt verkar fint. Glad i hågen tackar jag far för hjälpen och kör jag hemåt igen men kommer bara ett par km, bilen bluddrar och beter sig konstigt. Öppnar huven och efter lite letande så visar det sig att brytarspetsarna gått ihop lite. Konstigt. Justerar och kör vidare.
                  Haha, så lätt stoppar man inte en gammal saab!
                  Efter knappt en mil så blir den plötsligt lite seg igen och sen kommer en smäll som rensar ut allt sot ur avgasröret, bilarna som samlats bakom får nog en obehaglig överraskning. Jag ner i diket o justerar brytarna igen. Drar åt låsskruven så hårt jag vågar nu.
                  Så här fortsätter färden från Anderstorp till Växjö där jag får tag på nya brytare på mekonomen. Just då har jag fått till inställningen rätt bra och bilen går hyfsat så jag bestämmer mig för att byta hemma i lugn o ro. Kommer lagom upp på motorvägen när bilen förvandlas till en ljud o rökeffektsmaskin av sällan skådat slag. Tydligen fanns det gott om sot kvar nånstans. Att ingen bakom dog av skräck var nog ren tur, såg bara ett tjockt svart rökmoln i backspegeln. Stannar längs den tvåfiliga motorvägen och upprepar proceduren igen. Känns inte så bra men inte mycket att göra åt. Den här gången kommer jag lagom bort till rondellen där 25an svänger av. Får svänga in i rondellen och stå där inne och justera brytare.
                  Här nånstans börjar humöret tryta, körde från föräldrarna vid elvasnåret och hade ju tänkt äta lunch hemma. Klockan börjar närma sig tre, magen tom och fula ord börjar ställa sig på kö i stupen. Nå, ett par år som mellanstadieslöjdlärare har ju gett en ganska tåligt temperament.
                  Får liv i bilen och tar mig bort till macken några hundra meter bort, på vägen dit så ser jag att tempmätaren svajar lite, den brukar ju ligga helt still i vanliga fall. Kollar i kylaren, kvar är ett rostslem utan dess like. Fyller på vatten och lyckas köra de sista två milen hem utan vidare haverier.

                  Nu ska jag ägna mig åt ostmackor, chips och dr who resten av dagen.
                  Får se hur sugen jag är på att fixa den imorgon. Motivationen är att slippa gå två km till närmsta busshållplats runt halv sju på morgonen…

                    april 5, 2014 at 16:51 #47470

                    Hot spark???

                      april 5, 2014 at 18:15 #174537

                      Det här låter ju som två olika fel, ett i fördelaren och ett i kylsystemet.
                      Dum fråga kanske, men du använde fett av rätt sort på brytarklacken? Annars är klacken slut rätt fort.
                      Jag skulle nog byta fördelaren, du kan ha för stort glapp i axeln.
                      När det gäller kylsystemet skulle jag nog skölja genom det ordentligt till att börja med.
                      Lycka till!

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        april 5, 2014 at 20:02 #44195

                        Byttet kondensator? Dårlig sådann brenner brytarspetsen

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2008 9-3 SC Aero ttid
                        2009 9-3 SC tid

                          april 6, 2014 at 06:47 #62563

                          Kan det bli så med brytarna om man har fel tändspole dvs en till brytarlöst..?
                          Har för mig brorsan råkat på detta en gång…

                            april 6, 2014 at 08:11 #174542

                            Tack för tipsen! Ni är ovärderliga!

                            Kan ha varit så att vi i längtan efter öl & ungsbakad lax helt enkelt glömde brytarklacksfettet. :bh

                            Ska spola igenom hela kylsystemet och se om jag får ut all ävja.

                            Funderar på om
                            http://www.ebay.com/itm/SAAB-95-STATION-WAGON-1-5-V4-1965-TO-1978-FORD-PINTO-ELECTRONIC-DISTRIBUTOR-CONV-/171155403661?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27d9a8338d&vxp=mtr
                            eller
                            http://www.ebay.com/itm/Saab-Monte-Carlo-V4-Electronic-Ignition-POWERSPARK-/120744483402?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c1cee9a4a
                            skulle kunna vara en lösning?

                            Den sista verkar lite bättre och har instruktionsfilm på youtube.

                            Hotspark verkar ju också bra. Kostar drygt dubbelt mot de ovan, är den dubbelt så bra?
                            Hittade deras tyska underförsäljare och det är ju skönt att kunna köpa på lite mer ”nära” håll.

                              april 6, 2014 at 09:26 #174544

                              Tror nog att de du visar funkar minst lika bra rent principiellt. Vet dock inget om fabrikaten. Tror vi säljer Ignitor i klubbshoppen.

                              Skickat från min HTC One via Tapatalk

                                april 6, 2014 at 10:35 #174548

                                Det blev en Powerspark á 350:- inkl frakt efter lite velande. Antar att de flesta bygger på en hallsensor, lite styrelektronik och en kondensator. Snudd på nåt man lika gärna skulle kunna svänga ihop själv. Återstår att se om priset återspeglar kvaliteten…

                                En del säger att en brytarlös tändning kompenserar för lite glapp i fördelaraxeln, stämmer det? Känns ju inte så orimligt att det iaf skulle stabiliseras lite om den istället för att behöva knuffa på en brytare bara får löpa fritt.

                                Hur mycket glapp får det vara i fördelaraxeln? Nån tiondel? Går den att serva? Såg ut som brytarplattan var klämd fast i godset.
                                Har en i reserv liggandes men den kändes ungefär lika i glappet.

                                Antar att det står i VHB vilket fett som passar till brytarklacken? Har den inte framför mig just nu. Får hoppas det är nåt jag råkar ha hemma så jag kommer till jobbet på tisdag… Powersparken kommer i mitten av nästa vecka.

                                  april 6, 2014 at 12:41 #174557

                                  Vill minnas att jag köpte mitt fett på en biltillbehörsfirma. Det är ju inte stapelvara längre, men går att få tag i. Jag kunde skicka dig en klick, men det torde komma fram samtidigt som ditt nya tändsystem.

                                  96 V4 1975 ”Bollen”

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 71 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.