Vår bruna 95a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vår bruna 95a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vår bruna 95a

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 71 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 7, 2013 at 08:04 #57392

      Tetningslister til dørene kan du få kjøpt som metervare. F.eks på Bilxtra.
      Bruk de gamle avslutningene nederst mot karosseriet, dersom de er hele.

      Been a Saab owner since 1987.
      I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

      Today I have:
      1960 93F
      1967 96 Monte Carlo 850
      1975 96 V4
      1989 900i 8V 5 dørs
      1992 900S 5 dørs
      2009 9-3 SC tid

        juli 8, 2013 at 18:08 #57440

        Tack för tipset!

        Besiktigad u.a idag!

        Hittade ingen tid i Växjö så jag var ”tvungen” att ta en tid i Värnamo istället, sju mil längre bort. Alltid trevligt att få köra en sväng extra. 😀
        Bilen gick fint men bluddrar vid gaspådrag. Antar att det är accpumpen som krånglar? Ska öppna förgasaren imorgon och kolla om allt är helt och det sitter skräp nånstans, det är nog inte osannolikt efter tre års stillastående.

        Tankmätaren visar fullt fast tanken är nästan tom. Varningslampan funkar iaf så man vet när det är akut. Gissar att det är nåt vajsing med själva mätaren när signalen får lampan att reagera? (blinkade när jag gungade bilen när det var lagom mycket i tanken)
        Har ätit för mycket och gott ikväll så nu blir det inget mer mekande idag.

          juli 9, 2013 at 16:44 #57465

          Har kört runt lite mer idag och det verkar som den går fint när motorn är sval men när den blivit varm så börjar den bluddra vid fullgas. Den går jämnt och fint så länge jag håller konstant hastighet men försöker jag accelerera allt för mycket så bluddrar det. Har öppnat förgasaren och allt där ser helt ok ut. Provade tom. att byta munstycke från 125 till 130 men det gav ingen större skillnad.
          Kan det vara ånglås? Såg på bensinen i flottörhuset att det var som värmeskiktningar i den när motorn var varm. Hur tjock packning behövs för att isolera? Har ett par 1½mm tjocka korkskivor som borde gå att klippa till.
          Fler förslag?

            juli 13, 2013 at 09:20 #57562

            Slöjdade till en extra tjock packning av en 10mm kork igår och provkörde ett par vändor på riksvägen men enda skillnaden blev väl i stort sett att effekten kom lite senare.

            Finns det något mer man kan göra? Värmesköld? Nya tändkablar / spole / stift?
            Vända bagagerumsmattan åt andra hållet?

            Nu när den är besiktigad så vill jag ju bara köra runt i den hela tiden. Vid normal körning, runt sjuttio på grusvägarna här hemma så uppstår inte fenomenet. Det är fört när man accelererar hårt som det börjar hacka. Effekten avtar plötsligt och ibland kommer avgassmällar.

            Tacksam för hjälp.

              juli 13, 2013 at 11:53 #57565

              Tog två filmsnuttar, den första där motorn fortfarande är ganska kall:
              http://youtu.be/Nyubs11LuAI Här går det bra att trycka fullgas hela tiden.
              Och en till där motorn hunnit bli varm
              http://youtu.be/2YY_RvQq3vo
              På den andra filmen så hörs avgassmällar och man kanske får en uppfattning om hur motorn beter sig.

                juli 13, 2013 at 12:27 #57566

                Hade liknande problem när skruven som håller i fördelarna hade släppt. Vet inte men kan vara värt att kolla?

                  juli 17, 2013 at 08:05 #57662

                  Fördelaren sitter som den ska. Har rengjort förasaren och gett den nya packningar. Det sprutar fint ur den lilla pipen när man trycker på accpumpen. Den går jämnt och fint i övrigt, det är bara vid hård belastning som det märks. Kan utan problem ligga i motorvägshastighet men pressar jag ner gasen så börjar den misstända. Har kört utan luftfilter så det kan inte bero på igensatt filter och bensinfiltret är ganska nytt.

                  Kan det vara något problem med tändningen?

                  Jag ska ev. in till människobyn senare idag och skulle kunna köpa nya kablar, stift och spole. Är mekonomens ok, de brukar vara dyrare än biltema men lite bättre?
                  Rekomenderar ni någon av föjande:
                  http://mekonomen.se/bil/reservdelar/tandstift-och-tandningsdelar/tandspole
                  http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Tand–Glodsystem/Tanddelar/Tandspole/Hogeffektstandspole-53400/
                  http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Tand–Glodsystem/Tanddelar/Tandspole/Hogeffektstandspole-53403/
                  http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Tand–Glodsystem/Tanddelar/Tandspole/Hogeffektstandspole-53402/

                  Utseendet spelar inte så stor roll, värdesätter framför allt en bil som går att köra.

                    augusti 26, 2013 at 14:02 #58848

                    Nu går bilen alldeles utmärk bortsett från att jag råkat ställa tomgången lite högt. Vad nu det var för grums i maskineriet tidigare har släppt och igår fick bilen agera dragbil när jag hämtade en vedeldad köksspis. Vägen mellan Klavreström och Ramkvilla kanske skulle passa på bra-Saab-vägar-kartan? Krokigt så man fick kika ut genom rutan ibland och i mitten ligger Kronobergs högsta punkt (där dom varit sluga nog att ställa ett kooperativt ägt vindkraftverk) Delar av sträckan är så brant att den nog bör köras på trean.

                    Tog den till jobbet idag och en flicka i sjuan skrek rätt ut ”Du har världens coolaste bil!”
                    Sålunda är det konstaterat; den är perfekt om man vill ragga upp fjortisar eller bilintresserade män i övre medelåldern. Kvinnor i min egen ålder är ju både miljö och säkerhetsmedvetna. :sad

                      oktober 10, 2013 at 16:24 #60067

                      @Christian Haugsöen wrote:

                      @Per-Erik wrote:

                      …Har sett bilar gå igenom som hade bromsslangar fastsatta med buntband…

                      Det gjorde min! 😳

                      Besiktade in volvo 855:a i måndags med bromsslangar fixerade med buntband, inga problems alls

                        november 20, 2013 at 19:44 #61119

                        Det börjar bli mörkt i skogen där jag bor och mina reflektorer är lika gamla som resten av bilen och ger ljus därefter. Jag beslutade mig att ignorera min ekande plånbok och besöka biltema. Dom hade ett litet diskret extraljus som passade fint.

                          november 20, 2013 at 21:03 #61124

                          Hehe, och vips såg den ut som en Tatra! :CH

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            november 21, 2013 at 20:34 #61152

                            Japp! 😀 Var sugen på att koppla ljuset till styrningen men det är ett par andra projekt före i kön…

                              november 21, 2013 at 21:00 #61159

                              @Vidar wrote:

                              Det börjar bli mörkt i skogen där jag bor och mina reflektorer är lika gamla som resten av bilen och ger ljus därefter. Jag beslutade mig att ignorera min ekande plånbok och besöka biltema. Dom hade ett litet diskret extraljus som passade fint.

                              Man kan ju iallafall säga att du kör med egen stil 😀

                                november 21, 2013 at 21:15 #61162

                                ”Min bil är inte lik din bil, det är en likbil”, som Robban Broberg sa… :ROLF

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  november 21, 2013 at 21:54 #61165

                                  De e inte så att du har slita fördelaraxellager ? Vid fullgas så ändrar ju bl.a. vaacuumklockan tändläget (funkar den förresten…??) Jag körde 95V4 för en herrans massa år sen, tro det eller ej 😉 . Den fördelaren fick jag renovera med nya lager. Efter det så gick motorn bra igen. Det var svårt med tändläget när axeln glappade 0.5mm och brytarspetsavståndet skulle vara 0.7mm. Blir lite odistinkt ibland, liksom. Kolla således radialglappet på fördelaraxeln. Axialglapp spelar inte så stor roll.

                                  Lycka till / Kenth

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 71 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.