Var ska man besiktiga?

Forum / Övrigt / Allmänt / Var ska man besiktiga?

Forum / Övrigt / Allmänt / Var ska man besiktiga?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 17, 2013 at 14:41 #7555

      En tankeställare till mina Saabvänner i norra Skåne.

      Onsdagen den 8:e maj hade jag fått tid för besiktning av min Sonett ”Kermit”.
      Steg då upp tidigt för att hinna dit till Besikta i Klippan. Som vanligt ösregnade det när jag skulle besiktiga #405 kl 07:00.

      Det första som hände efter att jag blev insläppt 07:17 var att besiktningsteknikern inte klarade av att registrera mitt chassienummer. På plåtarna står det att den är tillverkad i Arlöv och har chassienummer 000405.

      Han anklagade då mig för att plåten var överförd från en annan bil. Jag informerade då vänligen att han inte skulle registrera de inledande nollorna. Och si… det fungerade.
      Jag blev så paff av anklagelsen att jag inte reagerade. Annars hade jag ju bett att få tala med chefen………

      Nu förstod jag att resten av besiktningen inte var till min fördel. ”Ska du inte ha en kopp kaffe” var nästa kommentar. Jag sa att jag ville gärna följ med runt, för jag vill veta tillståndet på min bil.

      Bromstestet utfördes så att han lade minsta möjliga tryck på bromsen (min Sonett har ju ingen servoassistans). Resultatet blev dålig bromsfördelning bak.

      Sedan blev det upp på SKAKBORDET. Jag har sedan 1968 testat alla mina (Saab) bilar i Klippan, men aldrig har någon bil blivit så våldsamt utsatt ”för alla prövelser”. Det rycktes, slets och gungades,

      Ja nu upptäcktes ju också minimala sprickor på främre bromsslangar…….

      Så till provrundan. Sonetten är en liten och trång bil. En tekniker som är över 180 och har arbetskor 44 passar inte i en Sonett!

      Vid återkomsten låg CO på 7,0 (ska vara under 4,5). ”jag skruvar ner sade jag”. Svaret blev: ”Det har vi inte tid med, det får bli vid efterkontrollen”.

      Nästa besök blir hos Carspect i Hässleholm istället. Där har det sagts mig att äldre billar uppskattas,

        maj 17, 2013 at 15:38 #55734

        carspect så klart, har varit med om samma saker, vrånghet kallar jag det, var inne med 95a i veckan dom just co+ljus, kanon

        bertil

          maj 17, 2013 at 15:55 #55735

          Carspect i hlm funkar mycket bra.

          Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

            maj 17, 2013 at 16:58 #55739

            Carspect både i Ängelholm och på Gåsebäck i Helsingborg kan rekommenderas. Trevligt bemötande, intresserade sympatiska tekniker, som begriper sig på skillnaden mellan en bruksbil a sent 90 tidigt 00-tal och en entusiastbil. Sedan bilprovningen i Ängelholm hoppade upp och hängde bromsslangarna bak tills rören vek sig och gick av åker jag aldrig tillbaka, trots att jag fick en skriftlig ursäkt och en värdecheckvför en ny besiktning…

              maj 17, 2013 at 17:07 #55740

              Besiktigar (vilket ord) både bruks 9-3a och Sonetten på Bilprovningen i Hörby. Intresserad personal som gör ett bra jobb.

              /B


              Bengt Åkesson
              bengt@akesson-motorsport.se
              Facebook

                maj 17, 2013 at 17:32 #55742

                Inga problem med SPB, men upplevde Carspect i Enköping som strået vassare och mer intresserade än SPB.

                  maj 17, 2013 at 17:34 #55743

                  Det beror ju väldigt mycket på den enskilde besiktningsmannen också. En hel del av dem passar tyvärr in på devisen “små människor med för mycket makt”..

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    maj 17, 2013 at 19:42 #55748

                    Är ju bara att se till att ha bilen iordning innan besiktning, då slipper man sådana här problem.
                    Sprickor i bromsslangar ska inte finnas, hur små de än är.
                    Och justera co mm får man ju se till att göra på verkstad om man inte har maskin hemma.

                    Är ju inte besiktningsmannen som ska vara ” snäll”, han ska ju göra sitt jobb, dvs hitta fel och brister, även begynnande.

                    Hur skulle det se ut om de släpper igenom vad som helst? ( ibland känns det som de redan gör det)

                    Tycker själv att de redan är FÖR snälla redan, jobbar själv som mekaniker och har sett många
                    Fel och allvarliga sådana som de missat, bromsrör som bromsats av 2v efter godkänd besiktning,
                    Bilar som är nybesiktade som knappt stannar när man trycker på bromsen,bromsskivor med knappt någon blank yta på, bara rost…….. Listan kan göras lång.

                    Och alla tycker ju givetvis att just deras fel på deras bil inte är allvarliga enligt dem……

                    Ung som en gammal gubbe som jag träffade i vintras, undrade om han inte skulle sätta på sina vinterdäck? -nä sa han, jag har alltid kört på sommardäck på vintern, får man sladd är det ju bara att häva den!……….

                      maj 17, 2013 at 20:13 #53510

                      Har alltid besiktigat på SBP i Landskrona eller Gastelyckan i Lund, numera Besikta bägge två, aldrig några problem, har jag någon gång fått anmärkning, bruks eller veteran så har det varit befogat. Har besiktigat vår Corsa -08 på 8000 mil för ca 2 månader sedan, 2 framfjädrar som var av, tänkte att nu blir till att gå hem, det blev “bara” bra att veta. Jag frågade hur det kunde vara en sådan mild bedömning på ngt som jag själv anser vara trafikrelaterat. Fick svaret att dom kan inte hoppa ur på dessa bilarna! Fjädrarna byttes så klart redan i veckan som kom.

                      Och vad det gäller Klippan, min bror har alltid besiktigat där både bruks och veteran och säger att det finns inga som är bättre att ha och göra med!

                        maj 17, 2013 at 20:14 #53511

                        Naturligtvis finns det skräckexrmpel, men Sten-Arvids sonett är ju knappast en av dessa. Det finns bland somliga något av ett outtalat hat mot gamla bilar oavsett skick…

                          maj 17, 2013 at 21:06 #55749

                          @97sonett wrote:

                          Är ju bara att se till att ha bilen iordning innan besiktning, då slipper man sådana här problem.
                          Sprickor i bromsslangar ska inte finnas, hur små de än är.
                          Och justera co mm får man ju se till att göra på verkstad om man inte har maskin hemma.

                          Är ju inte besiktningsmannen som ska vara ” snäll”, han ska ju göra sitt jobb, dvs hitta fel och brister, även begynnande.

                          Hur skulle det se ut om de släpper igenom vad som helst? ( ibland känns det som de redan gör det)

                          Tycker själv att de redan är FÖR snälla redan, jobbar själv som mekaniker och har sett många
                          Fel och allvarliga sådana som de missat, bromsrör som bromsats av 2v efter godkänd besiktning,
                          Bilar som är nybesiktade som knappt stannar när man trycker på bromsen,bromsskivor med knappt någon blank yta på, bara rost…….. Listan kan göras lång.

                          Och alla tycker ju givetvis att just deras fel på deras bil inte är allvarliga enligt dem……

                          Ung som en gammal gubbe som jag träffade i vintras, undrade om han inte skulle sätta på sina vinterdäck? -nä sa han, jag har alltid kört på sommardäck på vintern, får man sladd är det ju bara att häva den!……….

                          En ung grannkille besiktigade sin bil och fick ombesiktning på passagerarsidans säkerhetsbälte. Orsak: Han hade inte dragit fram bältet och satt det i låset, och eftersom besiktningsmannen inte orkade göra detta själv underkände han. Det tycker jag inte kan nämnas på samma dag som “för snäll”…. 👿

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            maj 18, 2013 at 09:41 #55718

                            Jag har fått underkänt på “inte tillräckligt orange” glödlampa i blinkersen. Skall tilläggas att det var en helt ny Philips p21y!

                              maj 18, 2013 at 10:12 #55720

                              Jag besiktade en plymouth fury i veckan och besiktningsmännen hade en udda kombination av petighet och “snällhet”

                              Dom slog ned på att ena halvljudet lyset neråt, att ett bromsrör var löst och måste skruvas tillbaka. Det kändes som lite småpettigt om man i ljuset av att som släppte igenom att ena gummit till krängningshämmaren var helt uppruttnat och staget gick nästan att lyfta ur. Samt att han tyckte ena framhjulet var lite glappigt och han konstaterade med en sucka att “det ingick nog i bilens allmänna glapp.”

                              Det finns massor av saker på bilen som en modern bil aldrig skulle få igenom, små skavanker och defekta grejor.

                              Dom slog även ned på att ena bakbromsen var anliggande och att servon läckte oljan, men det kändes som hyfsat rimliga grejor så det tjafsar jag inget om

                              Dom var väldigt snälla med den gamla pråmen.

                                maj 18, 2013 at 21:43 #55765

                                Ärligt talat Sten-Arvid.

                                Var besiktningsmannen otrevlig mot dig??

                                Vare sig du trycker hårt eller löst på bromspedalen så skall bromsarna ta jämnt. När justerade du bromsarna bak senast?? Bytte du bromsvätska senast för 2 år sedan?? Hur är skicket på bromsslangarna bak?? Har du kollat funktionen på dina bromscylindrar?? De fastnar ofta. Särskilt om bilen står stilla i långa perioder.

                                Sprickor i bromsslangarna fram…. 2 år till nästa besiktning….. Vet inte om du som besiktningsman inte skall sköta ditt jobb genom att släppa igenom en bil med små sprickor detta år och kanske större sprickor nästa år?? Bra jobbat besiktningsmannen!!

                                Co halten ordentligt för hög. Varför??? Har du skruvat upp den?? Mycket bensin i oljan eller igensatta luftfilter är de vanligaste felen. Men om besiktningsmannen var kass så kanske Sonetten hade hunnit kallna så att automatchoken hade hoppat i?? Han kanske inte varmkörde ordentligt……

                                Vad gällande Chassienumret så har jag märkt att det verkar vara något nytt system på bilprovningen numera för jag har haft problem med just detta både på regbesiktningar & vanliga besiktningar. Brukar dock lösa sig smidigt med lite snack.

                                Håller fullständigt med Anders i Långaryd!

                                Sten-Arvid Marsch ut i garaget & helrenovera dina bromsar!!! Slut på pensionärs bridgen/golfen dags att kavla upp armarna!!

                                Lycka till
                                Fredrik
                                ps Bara trött på alla som klagar på Bilprovningen som till 99,9% bara sköter sitt jobb

                                  maj 18, 2013 at 22:18 #55768

                                  …tja, men… När det kommer till bilprovningen, för några år sedan skulle min far in och besikta sin 96:a från 1977. Jag hade bara två månader innan renoverat bromsarna runt om på den, samt monterat ett nytt (biltema) avgassystem. Rost fanns inte på bilen, mycket fräsh. Pappa åkte till Klippans besiktningsstation, och fick ett mycket otrevligt bemötande. Han fick sitta och vänta nästan 20 minuter efter sin bokade tid innan han blev insläppt, utan vare sig förklaring eller ursäkt. Besiktningsmannen suckade och beklagade sig öwver att folk körde runt i sån gammal skit. Sen matade han på med så många 2:or att pappa ringde mig efteråt i princip redo att skrota bilen. Jag sa till honom att köra till Ängelholm och göra en ny besiktning där. Mindre än en timme senare var bilen besiktad, utan anmärkning… Fine, vissa bara sköter sitt jobb, men andra gillar makten…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.