Var ska man besiktiga?

Forum Övrigt Allmänt Var ska man besiktiga?

Detta ämne innehåller 42 svar, har 28 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-06-08 20:40.

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #55846

    s-o.d
    Deltagare

    Mina tips på besiktningar är Sala, Enköping,Nynäshamn.Självklart så skall fel poängteras när det handlar om allas säkerhet på vägarna.Den mänskliga faktorn är nog det som denna tråd handlar om.Det är bara att leva med så länge som vi är olika som personer.

    Mitt tips på undvika -stationer är Västerås,Jordbro.

    #55868

    enor
    Deltagare

    Jag hamnade på stationen i Vara i höstas med min Miata. Trevligaste bemötandet jag nånsin varit med om!

    #55872

    silis
    Deltagare

    Vara är kända för att vara trevliga och mycket hjälpsamma med alla typer av Gammelbilar, Mvh Anders

    #55873

    ClearCar i Karlstad, på Wåxnäs, kan jag rekommendera starkt! Jättetrevlig nystartad station utan surdegar! Väääldigt noggranna men sakliga.

    #55996

    jag besiktade min 96 60 i vinsta kl 6 på morgon i vinsta utanför stockholm dom asgarvade när porten gick upp och jag körde in han körde 3 varv runt byggnaden och sa har du lust kan du spänna
    handbromsen gav mej ett ua papper men jag har hört dom som haft ett helvete där
    :read :AP

    #55998

    brandchefen
    Deltagare

    Besiktigade min Viggen på en helg , i Klippan. Dom tittade på bilen fastän dom skulle haft kafferast, långsamt och noga var det kanske beroende på att det var lördag, så det handlar kanske om att få rätt person …. ????

    Mvh Ulf Stensson

    #56192

    Slangar bytta; bakbromsar justerade och CO nerskruvat. Nu blankt papper hos SBP i Eslöv. Kenneth i Håstenslöv var behjälplig 😀

    #56359

    uffepuffe
    Deltagare

    i ett sånt makabert fall hade jag anmält det till stationschefen ,och visat att utan reparation har den gått igenom

    #56401

    goose
    Deltagare

    Vad är egentilgen en bra besiktningsman? Det är ju naturligvis inte någon som har överseende med potentiella trafikfaror och ”släpper igenom” vilken skit som helst. Jag är helt och hållet med på att man ska ha ordning och reda på sina bilar, gamla som nya.

    MEN, jag tycker man ska kunna kräva en objektiv bedömning gjord efter förutbestämda premisser. Dessutom tycker jag att man kan kräva att bli bemött på ett trevligt och professionellt sätt.

    Jag jobbar själv som besiktningsman, dock inte med bilar, och jag vet att mitt bemötande av kunderna i mångt och mycket styr hur lätt eller svårt det är att t.ex. motivera anmärkningar. Att också förklara VARFÖR det är som det är, inte bara att ”det är så” underlättar också…

    Jag upplever alltid att mina besiktningar går lättare om jag anpassar mig efter kunden, vad gäller mitt sätt att prata och att föra mig i största allmännhet, oavsett om anmärningar delas ut eller inte. Det har med tydlighet och proffesionalism att göra.

    Jag besiktigade min Sonett (för första gången i Sverige) förra veckan på Opus bilprovning i Rättvik. Det resulterade i fyra anmärkningar; Bromsbelägg slut, färdbroms bak anliggande, bromsljus vänster ur funktion och ljusinställning höger fram för låg. Inte mycket att orda om. Jag blev jättetrevligt bemött av en yngre tjej som var väldigt noga och frågade om hjälp när hon var osäker, t.ex. med växlarna, istället för att bara bryta och hoppas på det bästa.

    Detta var i fredags, jag rullade ner bilen i verkstan på söndagen och fixade allt för att på måndag eftermiddag åka ner till Opus i Leksand (jag bor i Leksand). Har tidigare hört mycket skitsnack om den enda besiktningsmannen som jobbar i Leksand men tänker att det är ju nära och bra, dessutom vill jag ju gärna köra min pärla!

    Jag rullar ner, glad i hågen, men möts av ungefär ”vad fan flinar du åt då?” Redan i dörren sätts alltså tonen…
    Efterkontrollen fortlöper utan problem tills att bilen ska hissas upp i bakänden. I ögonvrån ser jag hur besiktningsmannen sätter an domkraften mot avgasröret och börjar lyfta… Jag har dubbla helsvetsade rör på sonetten så alltså inga skarvar som ger sig utan rören och svetsarna får ta allt. Jag säger åt honom att sluta innan han lyfter sönder hela systemet och rekommenderar istället att han lyfter i bakaxelinfäsningen. Då svarar besiktningsmannen att ”då kan jag lika bra skita i det”. Det hjälper ju tvärr varken mig eller mitt knäckta avgassystem. Sen kollades beläggen fram varpå jag får en ny tvåa eftersom bromsslangarna ”ser dåliga ut”, jag frågar hur dessa kunnat bli dåliga på tre dagar men får till svar att ”dom är bara dåliga”.

    När det sedan är dags att köra ut håller han först på att köra av lyften framåt eftersom han inte hittar backen… Han fräser då; ”hur fan ligger växlarna”. Jag förklarar naturligtvis och ber honom vara försiktig, men nej, stampa ner kopplingen och damma i backen så att lådan håller på att ramla loss.

    Den nya tvåan smälter jag så småningom men jag kan inte för mitt liv komma över avgassystemet och det fruktansvärt otrevliga bemötandet. Samma eftermiddag ringer jag distriktschefen för Opus och förklarar hur jag känner… Hon beslutar att nästa besiktning ska vara gratis samt att en representant ska komma och titta mitt avgassystem på måndag.

    Hur än detta slutar kan jag garantera, dyrt och heligt, att jag aldrig så länge jag lever kommer sätta min fot på Opus Bilprovning i Leksand.

    #56040

    Per-Erik
    Deltagare

    Förutom allt det övriga goose, undrar jag …får det ens tillkomma ytterligare en 2:a på en efterkontroll? På en efterkontroll ska väl endast kontrolleras sådant som man fick anmärkningar på vid den ordinarie besiktningen? Låter som att du stött på ett rötägg likt dem jag råkade ut för på bilprovningen i Ängelholm…

    #56442

    jimbo
    Deltagare

    dom får dela ut hur många 2:or dom vill på efterkontrollen. ser dom något uppenbart fel som har uppståt så blir det en 2:a.

    #54291

    goose
    Deltagare

    Oj, vad långt det blev… Ber om ursäkt för det.

    Ja, tydligen får dom, som sagt, dela ut så många nya tvåor dom vill. Vilket distriktschefen jag talade med på telefon förklarade på ett tydligt och vänligt sätt. Surt såklart men inte mycket att göra åt. Det är bemötandet och mitt knäckta avgassystem som retar mig till vansinne.

    #56446

    jimbo
    Deltagare

    har även låst på ett volvo rikt forum om en volvo som fick körförbud på ombess men då hadde han modifierat bilen kraftigt den månaden han hadde på dig att ombessa bilen som bara hadde en 2:a på ojämn bromsverkan parkeringsbroms.

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng