Värdering Saab 99 EMS

Forum Modellspecifika forum 90/99 Värdering Saab 99 EMS

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-09-23 10:28.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #402037

    Mikael
    Deltagare

    Hej.

    Jag skulle behöva ha hjälp med att värdera en Saab 99 EMS. Det finns inte så många kvar idagsläget och det är svårt att se nån prisbild från marknaden som tex i fallet med 99 turbon. Bilen i fråga är en EMS från 1974 bilen går kanon i motor och låda och har precis rullat 9000 dokumenterade mil. Bilen är omlackad för ett tiotal årsedan med ett gott resultat. Intreört så är innertaket fixat och klassiskt slitage på förarstolen. I allmänt ett riktigt fint exemplar men inte en total renoverad bil.

    Bilagor:
    #402251

    lsoderlund
    Deltagare

    Vänder dina bilder rätt..

    image-1-1

    image-2-1

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    Bilagor:
    #402255

    lsoderlund
    Deltagare

    Vad gäller priset, så tror jag det är svårt.
    Kan väl meddela att jag såg berörd bil på INT2016 i Vadstena, och tyckte skicket var mycket bra. Vill-ha-suget var stort, och är så fortfarande, frågan är, vad vill du ha för bilen? Du vill inte byta mot en fin V4 Super?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #402319

    Hej!
    Är det en värdering för försäkrimg eller försäljning? Om det är för försäljning så kan man ju tänka ett pris på export oxå då vi själva verkar lite snålare när vi köper äldre Saabar.

    #402324

    Mikael
    Deltagare

    Det vore intressant att få hjälp med båda scenarion.

    #402326

    Ang entusiastförsäkring tror jag det finns en klass upp till 150000.
    Jag personligen tycker att vi undervärderar våra bilar. Ett exempel är en kille jag känner som köpte en Audi 80 5E från 77 tror jag iallafall första årsmodellen för ”femman”. Han gav 14k och sålde efter ett tag med en del utgifter m.m. för, tror det va 32k. Han som köpte den då la ut den igen för 75k har jag för mig å fick 69k någonstans då den nya köparen ringde min bekant för att få lite info och informerade om vad som pågick.
    Detta på mindre än ett år.
    Det är ju efterfrågan som styr priset…
    Men om man jämför din bil med fina turbobilar som drar ivag mot 100-150k (eller renoveringsobjekt för 20-50k) så är det ju lätt att tänka 75-100k. Här annser nog många att jag har övervärderar (någon tvärtom), men om jag själv skulle sälja min 99 GL super Automatic så skulle jag nog begära ca 75k för att dels är bilen ovanlig och jag vill ju ha rätt köpare inte någon spekulations köpare. Man måste ju även jämföra med samtida bilar. Begärt pris är ju inte samma som vad det slutar på det kanske landar på 50-75k istället. Denna bil som du har är ju en VÄLDIGT ovanlig bil idag.
    Detta är vad jag har för känsla. Vore kul med en konstruktiv debatt ang detta. Detta har ju debatterats förr men inte alltid konstruktivt.
    Vi kan ju titta globalt hur priserna ser ut oxå. Men om man inte måste sälja ska man ju inte sälja för billigt tycker jag. Ta en kik på blocket tex…

    • Det här svaret redigerades 11 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 11 månader, 1 vecka sedan av .
    #402358

    porsche944
    Deltagare

    Vad det gäller själva värderingen på en bil så får du den i samband med att du MHRF försäkrar den. Vilket jag tycker du skall göära med denna EMS. Då får du även korrekt värdering om ngt skulle hända med bilen.
    Värdet i sig är ju rätt ointressant OM man inte skall sälja. Om den är värd 20 eller 100′ kan ju egentligen kvitta i det läget.

    Skall man sälja så skulle jag personligen ( säkert inte ensam om detta) vilja ha så mkt betalt så möjligt.
    Annonser där man skriver att man inte säljer utomlands, dom tycker jag är nonsens.

    Är en tysk / holländsk saab fantast mindre lämpad än en svensk?
    Att dom dessutom är villiga att betala mer än vad den svenske kunden vill är ju inget man behöver deppa ihop för.

    Sedan har det oftast varit så att bilar i ”top of the line” värderats lite högre, ex sport, turbo, ems än kanske en GL, GLS osv.
    Men dessa var ju också dyrare när dom var nya och det återspeglar sig givetvis på priset nu med.

    Att det sedan är svårare att hitta en fin GL, GLS istället för en turbo beror ju mkt på att dessa bilar oftast kördes på annat sätt, kanske inte den bilintresserade som köpte den bilen ny, mer en arbetshäst med mindre service och tillsyn gör ju att dessa rensades ut av sig själv.

    När jag renoverade min 99 -80 turbo 2002 kostade den mkt mer än vad jag kunde sälja den för.
    På den tiden gick det att köpa en 10 år gammal 99 turbo för under 10K kr vilket jag gjorde 1991.
    Bilen stod undanställd till 1998 när renoveringen på börjades och den var klar hösten 2002.

    Kostnaden var en bra bit över 100,000 kr den gången.
    Nu har renoveringskostnaden kommit ifatt värdet på bilen skulle jag tro, men det har tagit ca 10-12 år.

    Sedan som Andreas skriver, varför ger SAAB folket bort sina bilar? Ta vettigt betalt om du har en fin / ovanlig bil.
    Har själv sålt bilar utomlands, både SAAB och andra märken och priset du kan sälja för är långt över vad du säljer för här hemma, ett ex, köpte en -89 900 i 3D utan ngn form av utrustning på 5900 mil för 14,500 kr. Kostade 3,500 kr att fixa till lite mot körda stötfångare, en ny koppling samt en hel rekond.

    Såldes till en tysk bilhandlare för 3400 euro, han registrerade den i tyskland och sålde vidare för 5900 euro. Allt detta inom 1 månads tid.

    Att folk sedan tycker det är tråkigt att alla fina bilar lämnar landet, ja det beror ju på att man inte vill betala ngt här hemma.

    Kolla Porsche priser, en 911 har verkligen dagspris numera, en bil som du köpt för 300K i våras säljer du för ca 400-425 kr idag, säkert ännu mer i nästa vecka.

    • Det här svaret redigerades 11 månader sedan av .
    #403794

    lsoderlund
    Deltagare

    Det skall tilläggas att en korrekt värdering inte görs vid en MHRF-besiktning, besiktningsmannen besiktigar skicket och fyller i protokollet med neutrala ögon. Det är försäkringstagaren som själv kan välja att höja upp försäkringsvärdet med några prisbasbelopp.

    Grundpremien ger ersättning upp till 4 pbb för bil och 2 pbb för mc. Därefter kan man som försäkringstagare begära ytterligare pbb, 2 extra pbb kostar120 kr. Man får max ha 30 pbb.

    Vad gäller säljpris. Så är det givetvis så att man vill ha top dollar för sin bil, men du vill inte gärna köpa för det priset själv. Jag tycker inte man kan jämföra med en renoverad Turbo i detta fall. Turbos skall jämföras med Turbos, inget annat. Nu är det väl inte alltid EMS:er i bra skick är till salu, men det händer då och då.

    Att få bilen såld över 75.000kr går säkert, men då är det helt andra krav på bilens skick som eventuella köpare ställer. Man får nog även vara beredd på att försäljningsprocessen kan ta längre tid.

    Många nämner utländska marknader, bilen säljes ju primärt på den svenska marknaden, och det är även där prisbilden speglas. Att det sedan finns utländska spekulanter betyder ju inte alltid att det är de smidigaste affärerna, eller de som känns rätt i magen.

    Jag tror dock att din fina EMS utan problem kan säljas för 50-55kkr, då har du förmodligen en smidig snabb affär, lägger du dock på 20 på det priset, så tror jag du kommer ha en långdragen försäljningsprocess med högre krav på bilens skick, både utvändigt, invändigt, mekaniskt och estetiskt.

    Jag såg dock din bil på INTSAAB2016, och den är i ett mycket fint skick. Vem vet, hamnar den till försäljning så hör jag troligen av mig…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #403795

    lsoderlund
    Deltagare

    Skall väl tilläggas att jag anser att DU MÅSTE MHRF-FÖRSÄKRA denna EMS.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.