Varför bara utlandsspekulanter på min og900 cab?

Forum Övrigt Allmänt Varför bara utlandsspekulanter på min og900 cab?

• Detta ämne har 19 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-17 12:28 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    aero16v
    Deltagare

Bara två personer från Sverige som har ringt eller mailat, resten från utlandet.
    Varför drar sig svenskar från att köpa ”entusiastbilar”?

Hur fungerar det förresten om man ska sälja bilen till tex.Danmark om köparen kommer hit tittar och sedan köper bilen?Räcker det för mig att skriva under regbeviset,ta personuppgifter och pengarna som vanligt?

Mvh.

mojje
    Deltagare

jepp, det räcker. Sålde en 9-5 till Polen. Det var precis som vanligt, tar bara lite längre tid innan du får papprena.

ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

aero16v
    Deltagare

Okej vad bra.Då ska det inte vara några konstigheter.

Har dragit mig lite för att sälja bilen till utlandet, men lutar åt att bilen får bo i ett annat land då tyvärr.

mojje
    Deltagare

Var har du lagt ut den på annons då? Någon länk?

ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

stefan
    Deltagare

”Det räcker” ska man ta med en nypa salt………lämnar man över bilen till en utländsk köpare så har man ingen aning om den förtullas och avförs korrekt. De kan lika gära smuggla ut den och mygla med nån identitet eller vad som helst och man ska vara mycket vaksam som säljare. Helst ska man ju vara med vid gränsen så man verkligen får sitt tulldokument eftersom det är enda beviset man har att bilen lämnat landet och att man kan avregistrera bilen. Nu är väl länderna dit det är sjöväg lite svårare men ponera att det är en norsk köpare. Han kan ha en brunnen bil hemma och behöver ett objekt, kör han då nån skogsväg in i norge och skiter i att förtulla den så står man ju där med en massa krångel sen………

hotrodder
    Deltagare

Lugn nu Stefan… Skriver en tulldeklaration/utförselbevis som är som ett kvitto och skickas till tullen. Du ska behålla regskyltarna (dessa ska aldrig lämna bilens registrerade ägare vid export) Regskyltarna skickar du bara in till VV tillsammans med regbeviset där du fyllt i att bilen exporterats. Vad sedan den nya ägaren gör med bilen drabbar ju inte dej… och ja! jag har sålt flera bilar utomlands (även till Norge)

hammars95a
    Deltagare
    Aero16v wrote:
    Bara två personer från Sverige som har ringt eller mailat, resten från utlandet.

Hur fungerar det förresten om man ska sälja bilen till tex.Danmark om köparen kommer hit tittar och sedan köper bilen?Räcker det för mig att skriva under regbeviset,ta personuppgifter och pengarna som vanligt?

Mvh.

Jag håller med dig, det är fler från utlandet som är intresserade av våra svenska bilar än svenskarna själva. Det är lite som vårt träbåtsarv där många fina skärgårdskryssare numera är i sydeuropeisk ägo.

Fast sköts de där istället för förfaller här är väl det kanske bättre…?

stefan
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Lugn nu Stefan… Skriver en tulldeklaration/utförselbevis som är som ett kvitto och skickas till tullen. Du ska behålla regskyltarna (dessa ska aldrig lämna bilens registrerade ägare vid export) Regskyltarna skickar du bara in till VV tillsammans med regbeviset där du fyllt i att bilen exporterats. Vad sedan den nya ägaren gör med bilen drabbar ju inte dej… och ja! jag har sålt flera bilar utomlands (även till Norge)

jo men en egen ifylld tulldeklaration är ju inte vatten värd så länge inte tullen stämplat den och sett att bilen passerat dem…..naturligtvis är flertalet ärliga så det blir ju sällan problem men en del har ju faktiskt råkat ut för mindre nogräknade personer som myglat in bilen och inte haft behov av identiteten.
    Har man inget bevis på att bilen lämnat Sverige så är det inte helt lätt att få den avförd.
    Man ska naturligtvis som säljare kolla upp allt noga INNAN köparen står där och stampar så går det nog bra.

hammars95a
    Deltagare

Här är lösningen på alla våra bekymmer när vi nu ”tvingas” sälja klenoderna till annat EU-land. Läs och begrunda Tullverkets kloka ord:

”Mellan EU-länderna behöver du inte använda några tulldokument. Detta gäller både när bilen ska ut ur Sverige och in i nästa land.

Tänk på att du måste avregistrera din bil i bilregistret. Mer information om avregistrering får du från Vägverket.

Vid försäljning av ett begagnat fordon till en person bosatt i ett annat EU eller EES-land rekommenderar Vägverket att en tillfällig registrering görs. Det är köparen som ska ansöka om tillfällig registrering och i samband med det kan du som säljare anmäla att fordonet ska avregistreras. Köparen måste vara permanent bosatt i utlandet för att få beviljat denna typ av registrering.

Ansökningsblankett för tillfälliga registreringsskyltar får du från Vägverket.”

Hämtades från hemsidan alldeles nyss.

polestar
    Deltagare
    saabaero
    Deltagare
    Aero16v wrote:

Precis samma hände mig när jag försökte sälja en 900 Aero för några år sedan. Fick mail och telefonsamtal från våra grannländer :crazy: Kändes helfel när det var fråga om en bil för 10kkr.
    Det slutade med att en i Saabklubben tog hand om den så den fick ett nytt liv.

Per-Erik
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    …Det slutade med att en i Saabklubben tog hand om den så den fick ett nytt liv.

Jag förstår personligen inte problemet med att sälja till utlandet. Jag menar, kommer den till nytta o glädje hos en entusiast där är väl det inte sämre än en i Sverige? Bättre att sälja till en uppskattande ”utlänning” som är villig att lägga en vettig peng än att sälja billigt till nån här hemma…

kaparn
    Deltagare

”Varför bara utlandsspekulanter på min og900 cab?)

Det är snart vinter cabbsäsongen är över, sälj den i vår istället.

aero16v
    Deltagare

Tackar för alla svar och tips.Knske inte är så väldigt krångligt ändå att sälja till ett annat land iaf.

Länken finns här
    http://www.blocket.se/vi/18256404.htm?ca=11_s

Och vintersäsong är det nog även i Danmark,Norge och Finland med tror jag.

hammars95a
    Deltagare
    Aero16v wrote:
    Tackar för alla svar och tips.Knske inte är så väldigt krångligt ändå att sälja till ett annat land iaf.

Länken finns här
    http://www.blocket.se/vi/18256404.htm?ca=11_s

Och vintersäsong är det nog även i Danmark,Norge och Finland med tror jag.

Otroligt fin bil!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng