Varför bara utlandsspekulanter på min og900 cab?

Forum Övrigt Allmänt Varför bara utlandsspekulanter på min og900 cab?

• Detta ämne har 19 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-17 12:28 av .
Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    samppo
    Deltagare

Har själv köpt några bilar från Sverige och det har alla gånger gått smärtfritt då Finlands besiktningsbolag har samarbete med vägverket. Kört med svenska nummerplåtar till finska gränsen, tagit tillfälliga plåtar från tullen och i samband med reg.besiktningen givit dom svenska plåtarna till besiktningen och dom har skött avregistreringen till vägverket. Brukar ta några veckor så är bilen avregistrerad i Sverige utan att du behöver göra nånting. Av egen erfarenhet funkar detta samarbete åtminstone i Finland och Lettland, man skulle tycka att det funkar likadant i andra Eu-länder. Sen så går det att snabba på avregistreringen om nya ägaren skickar pappren direkt till vägverket: kopia på tullpapper, köpebrev samt registerpapper i ”nya” landet.

Alltid finns det ju alla slag av köpare/säljare, men gör ett ordentligt köpebrev så kan du bestyrka att bilen bytt ägare i fall det behövs.

För övrigt väldigt fin bil du har!

aero16v
    Deltagare

Tackar för all trevlig respons.

Ja, bilen är verkligen fin.bilderna är från ”träffpunkt 80”

Hur ska ett ordentligt köpebrev se ut egentligen och vad har ett sådant för betydelse om det verkligen skulle hända något?
    Ska jag posta regbeviset som vanligt och krysa i avregesteringsfältet?

samppo
    Deltagare

Ett köpebrev borde åtminstone ha uppgifter på säljare och köpare med personnummer och address, bilens reg.nummer+chassienummer och pris, datum, vittnen med underskrift samt underskrift av köpare och säljare. Sen förstås kolla identitet av köpare. Två likadana, en till köpare och en till säljare. Vill minnas att Svenska konsumentverket(?) har nån modell för ett köpebrev.
    Detta är säkert bra att göra i vilken affär som helst.
    Ifall bilen säljs t.ex. till Finland så behöver köparen båda registreringsdelarna, har dock hört att det gått utan tekniska delens original, men kan bli krångligt vid registrering beroende på besiktningskontor.

Martin
    Deltagare

Här finns lite inspiration till vad som kan finnas med på ett köpekontrakt

Kontraktet är delvis maskerat eftersom de vill att man skall köpa en fullversion.
    Det är kanske lite väl ambitiöst, men välj och vraka vilka uppgifter du tycker är lämpligt att ha med vetja.

turbocab
    Deltagare

Jag kan bara intyga att suget efter og900 utomlands ifrån är stort, mkt större än i Sverige. För en förkrossande andel Svenskar, även många Saab-fantaster, så är og900 en brukshäck, inget annat. Utomlands anses den däremot betydligt mer status, men såklart skall det vara fint skick och gärna Cab, det är det som går hem. Här i Sverige skall folk antingen ha jänk eller ”det senaste” – det är i alla min uppfattning. Är många som inte begriper vilken fenomenal höjdarvagn og900 är.

Jag har på ett år nu köpt 2 st 900 Aero, en superfin och en fin bruksbil – jag var enda seriösa spekulanten i Sverige, och fick faktiskt bjuda över litegrand mot Danskar, Finnar, Belgare, Holländare…. Galet. Vi kommer få se dessa bilar lämna oss för utlandet tyvärr, men jag försöker hjälpa till och ser till att rädda 2st Aero plus 2st Cab i nuläget i alla fall. Borde få kulturstöd egentligen? 🙂
    Hoppas trådskaparen får sålt sin pärla om han nu vill det – men varför sälja en sån fin bil?

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng