Variant av Kedjesträckare t8 -83
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Variant av Kedjesträckare t8 -83
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Variant av Kedjesträckare t8 -83
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2016-03-18 20:12 av turboande.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Har fått tummen ur efter några år och ska byta topplockspackningen på lyxen.
Blev förvånad när jag såg kedjesträckaren. Ser inte alls ut som den man kan köpa till 81-89. På en t8 reservdelsmotor jag har (okänd årsmodell) är det den variant man kan köpa på ex SP.
Min 83 har någon äldre variant jag inte kunnat hitta någon info om på nätet.
Vad ska man tänka när man ska spänns denna? Och hur gör man det, utan att riskera att göra fel?
/Andreas
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93
9-5 Arc -05
9-5 Vector -08Attachments:
februari 16, 2016 at 00:31 #385832Rekommenderar verkligen, som Minge skriver, att du uppdaterar och sätter dit den senare varianten. Den första är en fjäderbelastad variant som med åren skulle visa sig vara ganska undermålig–den har orsakat många haverier då den tappat spänsten l med åtföljande slack kedja och i värsta fall brott på densamma.
På 80-talet bytte Saab ut mängder av dessa sträckare. De gav oftast upp upp innan 10 000 mil. Från sent 1984 monterades alltså den nya typen och den är så rejäl och högkvalitativ, att den närapå undantagslöst brukar hålla motorns livslängd ut (=astronomiskt lång vid normal skötsel). Dessutom lättare att sträcka–det momentet fodrar inga specialverktyg.
Tack för alla svar!
Råkade komma på att jag har verkstadsböckerna och där fann jag bild på sträckan.
Jaha då har jag 1500 mil kvar till haveri vid 10 000 mil 😉
Har en ny Kedjesträckare hemma av nyare varianten och skenor kan jag plocka från reservmotorn.
Känns som jag måste göra denna operation nu. Svårt att sova annars ?
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93
9-5 Arc -05
9-5 Vector -08Jag renoverar en 900 cd -81 där förra ägaren hade fått domen att kamkedjan var slut / utsträckt. Motorn provkördes av mig innan jag plockade ner bilen. Kedjan skramlade något alldeles extra och det visade sig att låsfunktionen på sträckaren så den stannar ute var sönder. Förmodligen har den varit väldigt nära att hoppa eller kugga över. Nu har jag bytt både sträckare och kedja, men kedjan var inte särskilt lång jämfört med nya. Så ja byta din sträckare och sov gott, det är en billig åtgärd. Mvh Magnus
Anonymmars 6, 2016 at 21:10 #390453Hmm, är transmissionskåpan (bla) fäst med en skruv i växellådan.
Måste jag lyfta ur motorn och separera växellådan från motorn alltså?Sitter nog säkerligen en pinnbult som gör livet surt för dig ja……….
mars 18, 2016 at 13:45 #394783Har för mig att det gick någon återkallelse av dessa, men alla bilar verkar inte ha kommit in. Hade samma på min 99:a, och dem var helt av på mitten.
Jag bytte för att det rasslade om min, detta fann vi/jag när motorn renoverades :
Skenan hade gått av i delar, varav en låg i tråget.
Sträckaren av första modellen.Det är bara att köpa kedja, spännare och skenor. Passar bolt on och du slipper problemen i framtiden. Jag skulle inte rekommendera att använda varken begagnade spännare eller skenor, med den enda anledningen att det handlar i det stora hela om småpengar, och att man inte vet hur den begagnade motorn är servad eller hur den gått.
Nya skenor, kedja och spännare kan du säkert finna för en MAX 2000kr.PS.
Du vill inte sälja lyxen?Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
- Det här svaret redigerades för 8 år sedan av Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.