Variant av Kedjesträckare t8 -83

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Variant av Kedjesträckare t8 -83

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Variant av Kedjesträckare t8 -83

  • Författare
    Inlägg
    • februari 14, 2016 at 18:17 #385771

      Hej,

      Har fått tummen ur efter några år och ska byta topplockspackningen på lyxen.

      Blev förvånad när jag såg kedjesträckaren. Ser inte alls ut som den man kan köpa till 81-89. På en t8 reservdelsmotor jag har (okänd årsmodell) är det den variant man kan köpa på ex SP.

      Min 83 har någon äldre variant jag inte kunnat hitta någon info om på nätet.

      Vad ska man tänka när man ska spänns denna? Och hur gör man det, utan att riskera att göra fel?

      /Andreas

      900 Turbo "lyx" -83
      9000 Aero -93
      9-5 Arc -05
      9-5 Vector -08

      Attachments:
        februari 15, 2016 at 20:30 #385811

        Det där är den första varianten av kedjesträckare till h-motorn, fanns mellan 81-84. Januari -84 tog man fram en ny typ som fungerade bättre, det rekommenderades även att man skulle byta ut den gamla typen på tidigare motorer.

        Mvh Micke

          februari 15, 2016 at 21:28 #385823

          För att avlasta den gör man en “hake” av en svetstråd eller liknande som man sedan hakar i spärren och frigör den så att sträckarskenan kan tryckas in igen

            februari 16, 2016 at 00:31 #385832

            Rekommenderar verkligen, som Minge skriver, att du uppdaterar och sätter dit den senare varianten. Den första är en fjäderbelastad variant som med åren skulle visa sig vara ganska undermålig–den har orsakat många haverier då den tappat spänsten l med åtföljande slack kedja och i värsta fall brott på densamma.

            På 80-talet bytte Saab ut mängder av dessa sträckare. De gav oftast upp upp innan 10 000 mil. Från sent 1984 monterades alltså den nya typen och den är så rejäl och högkvalitativ, att den närapå undantagslöst brukar hålla motorns livslängd ut (=astronomiskt lång vid normal skötsel). Dessutom lättare att sträcka–det momentet fodrar inga specialverktyg.

              februari 18, 2016 at 19:42 #385927

              Tack för alla svar!

              Råkade komma på att jag har verkstadsböckerna och där fann jag bild på sträckan.

              Jaha då har jag 1500 mil kvar till haveri vid 10 000 mil 😉

              Har en ny Kedjesträckare hemma av nyare varianten och skenor kan jag plocka från reservmotorn.

              Känns som jag måste göra denna operation nu. Svårt att sova annars ?

              900 Turbo "lyx" -83
              9000 Aero -93
              9-5 Arc -05
              9-5 Vector -08

                februari 19, 2016 at 17:14 #385949

                Jag renoverar en 900 cd -81 där förra ägaren hade fått domen att kamkedjan var slut / utsträckt. Motorn provkördes av mig innan jag plockade ner bilen. Kedjan skramlade något alldeles extra och det visade sig att låsfunktionen på sträckaren så den stannar ute var sönder. Förmodligen har den varit väldigt nära att hoppa eller kugga över. Nu har jag bytt både sträckare och kedja, men kedjan var inte särskilt lång jämfört med nya. Så ja byta din sträckare och sov gott, det är en billig åtgärd. Mvh Magnus

                  februari 19, 2016 at 22:13 #385957

                  Klarar man operationen utan att lyfta ut motorn?

                  900 Turbo "lyx" -83
                  9000 Aero -93
                  9-5 Arc -05
                  9-5 Vector -08

                    mars 6, 2016 at 18:05 #390446

                    Hmm, är transmissionskåpan (bla) fäst med en skruv i växellådan. Måste jag lyfta ur motorn och separera växellådan från motorn alltså?

                    900 Turbo "lyx" -83
                    9000 Aero -93
                    9-5 Arc -05
                    9-5 Vector -08

                      Anonym
                      mars 6, 2016 at 21:10 #390453

                      Hmm, är transmissionskåpan (bla) fäst med en skruv i växellådan.
                      Måste jag lyfta ur motorn och separera växellådan från motorn alltså?

                      Sitter nog säkerligen en pinnbult som gör livet surt för dig ja……….

                        mars 18, 2016 at 13:45 #394783

                        Har för mig att det gick någon återkallelse av dessa, men alla bilar verkar inte ha kommit in. Hade samma på min 99:a, och dem var helt av på mitten.

                        Jag bytte för att det rasslade om min, detta fann vi/jag när motorn renoverades :


                        Skenan hade gått av i delar, varav en låg i tråget.


                        Sträckaren av första modellen.

                        Det är bara att köpa kedja, spännare och skenor. Passar bolt on och du slipper problemen i framtiden. Jag skulle inte rekommendera att använda varken begagnade spännare eller skenor, med den enda anledningen att det handlar i det stora hela om småpengar, och att man inte vet hur den begagnade motorn är servad eller hur den gått.
                        Nya skenor, kedja och spännare kan du säkert finna för en MAX 2000kr.

                        PS.
                        Du vill inte sälja lyxen?

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        • Det här svaret redigerades för 8 år sedan av Lsoderlund.
                          mars 18, 2016 at 20:12 #394797

                          Ok, lyfta motorn.

                          Ja det var ju synd att inte min blivit fixad innan. Jo det är ju vettigt att byta allt. Tack för all info!

                          Nä inte aktuellt att sälja lyxen ?

                          900 Turbo "lyx" -83
                          9000 Aero -93
                          9-5 Arc -05
                          9-5 Vector -08

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.