Varmgång vid tomgångskörning.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Varmgång vid tomgångskörning.

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-10-01 11:21.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6694

    jan-olov
    Deltagare

    SPA-resan 536 mil med V4 1975B gick problemfritt (en parkeringsljuslampa bytt och oljepluggen åtdragen).
    Enda störningen var att motorn blir varm i bilköer. Efter att ha kört mellan 110 och 120 en timme blir det som vanligt kö utanför
    Hamburg. Efter 5-10 minuters köande börjar mätarnålen gå mot det röda. På med värmen och sedan fläkten på max.
    Vad jag vet är jag inte ensam om detta. Hur gör ni? Skittrist tycker jag.
    Kylsystemet har jag först genomkört med kylarrensning. Därefter med soda och efter det med maskindiskmedel.
    Jag har mätt den ingående kyltempen till 84° och den utgående till mellan 60°-68° med IR termometer. Kylaren känns jämnvarm.
    Full kräm med trädgårdsslangen rinner rakt igenom kylaren………
    Motorn går inte för tunnt.
    Jag har testat flera termostat.
    Återstår tändningen som står på 8-10.
    I Bakrutan no 2 2012 refereras till ett verksatsdmeddelande där man via en vakumventil PVS höjer tändningen vid varmgång på tomgång
    till ca 20 och tomgången till typ 1400 varv.
    En gammal tråd behandlar en massa frågetecken runt denna ventils funktion och där verkar det som flera tagit bort den.
    På senare modeller typ 78, 79 och senare verkar den sitta på någon av automatchokesslangarna om det nu var automatchoke på dom.
    Och varför blir det så varmt på tomgången och varför tar det minst fem minuter innan värmestegringen visar sig.
    Min VHB och reservdelskatalog omfattar inte senare modeller.

    Alltså jag söker era erfarenheter av detta och köper gärna din vakumventil om du tagit ur den.

    MvH
    Jan-Olov

    #45865

    jos reinard
    Deltagare

    Tidigare i somras hade jag liknande besvär med min 79’a. Den gillade inte alls ”stau” i Tyskland och gick varm annars finfint. Sökte efter felet med ungefär samma åtgärder som dig men hittade inget som felade. Rengjorde PVS-ventilen och kollade funktionen så gott jag kunde.
    Nu flera månader senare blev det dags för förgasarbyte och monterade på original-Solexen som trilskades i början men jag fick ordning på den till slut. Motorn gick utmärkt tills den under en längre provkörning plötsligt började rassla som f-n nerifrån höger sida (utan att ha gått varm). Balansaxeln!!!! :bh

    Nu är motorn på G att få nya balanslager + en oljetrycksmätare för att jag misstänker att en anledning till att motorn gick varm vid köbildningar var att balanslagren var på G att ge upp pga dålig smörjning. Förhöjd temp kan vara ett tidigt tecken med andra ord.

    #47777

    jan-olov
    Deltagare

    Jag skall kolla oljetrycket på tomgång etc. Man vill ju inte tro på sådana trista
    möjligheter. Men jag har alltid byt olja och filter och justerat fläktremmen med tanke
    på balansaxellagrens välbefinnande. Har ej heller känt något särskilt glapp vare sig med eller utan
    ventilmekanismen monterad. Men jag får se.

    Märkte du att PVS ventilen höjde tomgången när motorn blev riktigt varm och sänktes
    temperaturen i så fall? Eller tror du att det bara är balansaxellagren som spökar.

    Var sitter din PVS ventil, på vilken slang?

    /T

    #47779

    jos
    Deltagare

    @jan-olov wrote:

    Jag skall kolla oljetrycket på tomgång etc. Man vill ju inte tro på sådana trista
    möjligheter. Men jag har alltid byt olja och filter och justerat fläktremmen med tanke
    på balansaxellagrens välbefinnande. Har ej heller känt något särskilt glapp vare sig med eller utan
    ventilmekanismen monterad. Men jag får se.

    Märkte du att PVS ventilen höjde tomgången när motorn blev riktigt varm och sänktes
    temperaturen i så fall? Eller tror du att det bara är balansaxellagren som spökar.

    Var sitter din PVS ventil, på vilken slang?

    /T

    Har också bytt olja och filter samt hållit koll på nivån. Något nämnvärt glapp märkte jag heller inte med fläktremmen avplockad. Motorn gick bra tills i somras när den omotiverat började ”gå varm” i köbildningar.
    PVS-ventilens funktion märkte jag inte något alls av före jag rengjorde den i samband med förgasarbytet. Motorn gick inte längre varm i låga farter vid typ köbildning. Tomgångsvarvet låg stabilt mellan 850-875. Allting fungerade väl tills balansaxeln for.

    Innan jag kom så långt till provkörningar med dubbelportssolexen hade jag ett rent helsike att få till inställningarna. Svårstartad och den surade ned sig ordentligt men till slut fick jag ordning på Solexen. Vad jag borde ha gjort var att kolla oljan ifall den hade spätts ut med bensin efter alla mer eller mindre misslyckade startförsök. Smörjningen kanske var påverkad? Jag vet inte, nu skall i alla fall nya lager monteras efter renspolning av motorns oljekanaler.

    Här kan du se hur PVS-centilen sitter på dubbelsolexen.

    #45939

    Morten S.
    Moderator

    Hvordan er vannpumpen? Har vært ute for at skovlene mer eller mindre har oksidert vekk, og da blir det liten sirkulasjon på vannet på lave turtall.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #47804

    jan-olov
    Deltagare

    Vattenpumpen byttes i somras, liksom att topplocken konverterades för blyfritt.
    Nästa steg blir som sagt koll av oljetrycket.
    Nu har jag fattat att det skall sittae n PVS-ventilpå som standard på V4 efter 77?
    Enligt verkstadsmeddelandet i Bakrutan så är det kännt att vissa V4 går varmt
    på tomgång. Då skall PVS-ventil dit. Men varför går det vamt?
    Ingen som har en PVS-vcentil liggande?
    Enda skumma jag hittat hittils är att vevhusventilationsslangen mellan
    förgasarfoten och vänster ventilkåpa var delvis sprucken. Kanske har motorn
    gått tunnare än jag trott. Har ännu ine hunnit testa resultatet av detta.

    /T

    #47998

    jan-olov
    Deltagare

    Första kolla oljetrycket tyder på att nåt lager behöver bytas. Sannolikt balansaxellagren.
    Jag har fått tips på att spänna fläktremmen. Kan det vara grunden för varmgången. Får se,
    jag tvivlar, men det enkla är det geniala? Jag trodde ju inte på taskiga lager heller.
    /T

    #48149

    jan-olov
    Deltagare

    Ingen bättring med hårdare spänd fläktrem heller.

    /T

    #48152

    Morten S.
    Moderator

    Ikke spenn remmen for hardt. Det sliter på balansakselen. Remmen skal ha den forskrevne fleksbiliteten.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #48155

    rally
    Deltagare

    Lugn Morten. Det var bara ett test för att utesluta att remmen ev slirade.

    En kompis i bil meksbranscken sedan 40+år säger att det måste vara kylaren som inte ger fullgod kylning.

    /fredrik

    #48158

    jan-olov
    Deltagare

    Hårdare spänd innebar bara att den spändes enligt VB, tidigare var den mycket lösare spänd.

    /T

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng