växellåda
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / växellåda
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / växellåda
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-10-05 18:02 av turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Hej jag är ganska ny här. Lyckades komma över en 900 i 16 från -90. Mörkblå utan rost, 12 tusen mil. Bästa bil ja ägt.
Dock verkar det som om synkringarna är ganska körda. Växlarna går i men man får böka rätt mycke, alla fall dom lägre växlarna.
Undrar om det går o få loss lådan underifrån eller om man måste lyfta ut motorn.
Tack på förhand från intresserad hobbygubbe.Har nån gång läst om nån som påstår sig ha plockat lådan neråt, men det är överlägset enklast och ta motor och låda uppåt. Skulle inte ens komma på tanken och försöka neråt när jag har gjort det uppåt bara 😛
Innan du börjar byta låda så finns det ju lite saker man kan passa på och kolla
Justera växellänkage
Byta växellådsolja
Kontrollera så kopplingen kopplar ur ordentligtMen visst kan det mycket väl va synkar som är dåliga.
Hej.
Har bytt olja o ingen direkt skillnad.
Vid kallstart är ettan svår och svårast är nog tvåan. I stort sett all utom femman går i men i två steg så att säga. Problemet har inte blivit värre på dom fyra månader jag ägt bilen men man vill ju att dom ska gå i smidigt så att säga.
Blir bättre om man dubbeltrampar.
Kopplingen frilägger helt.
Växellänkaget vet jag inte hur det beter sig om det inte lirar.
Backen är svår som fan också men den kanske inte är synkad på samma sätt.Backen är osynkad på dessa lådor
Tyvärr låter det ju som en dålig låda… men jag hade provat justerat länkaget innan bara för och va helt säker
http://www.thesaabsite.com/FAQ–transmission-category–shifter-adjustments.html
Tycker det låter skumt att alla växlar strular. Att köra sönder alla växlars synkrondator har jag aldrig hört talas om…..
Låter precis som om man kopplar med gummimattan dubbelvikt under pedalen. Det frikopplar men allt går trögt.
Skulle nog lägga lite tid på att kolla växellänkage och kopplingshydrauliken.Ett typfel på 900 är kopplingspedalen.
Hålet för sprinten till huvudkopplingscylindern blir slitet => spelet i pedalen ökar => till slut kopplar den inte riktigt ur och blir trögväxlad.Kolla även urtrampningslager, koppling (särskilt tryckplattan) och lagret i svänghjulet.
Står en bil även hos mig där växel 2-3-4 skrapar. Tror inte riktigt på att alla växlar skulle blivit dåliga samtidigt men jag har inte hunnit felsöka än.
Med dessa symptom skulle jag nästan sätta huvet på att det är kopplingen som inte släpper riktigt.
När kopplingen är nyluftad på min svarta är den som en dröm att växla, men på ett par dagar händer något, fan vet vad, men slavcylindern är väl misstänkt och jag får samma symptom som du. Pangar det till när du lägger i backen också?
Det sitter ju en överföring mellan växelspakens stång och själva lådan, alldeles precis utanför torpeden och innan lådan. ingen som vill tipsa om den? Den kan slappa till det, och det drabbar ju dom flesta växlar! Dock brukar det nog var värst i ändlägena då, dvs backen och kanske 5an, är lite olika.
Kolla så inte mattan är i vägen eller att nåt hindrar kopplingen från att gå i botten. Hade strul med det en gång, det var världens mest lätt-lösta växellådsstrul! 😆 Men jag är beredd hålla med annars att det lutar åt lådan.
Motor och låda tas i ett paket på en gång, uppåt. Jag begriper inte för allt i världen hur nåt annat skulle vara möjligt och varför man ens skulle vilja försöka annorlunda? :smile Proffsen gör det på 1 timma, för mig tar det 5 timmar ca om inte kärringen bråkar under tiden. Då kan det ta en vecka eller mer….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.