växellåda

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 3, 2013 at 08:23 #26302

      Hej jag är ganska ny här. Lyckades komma över en 900 i 16 från -90. Mörkblå utan rost, 12 tusen mil. Bästa bil ja ägt.
      Dock verkar det som om synkringarna är ganska körda. Växlarna går i men man får böka rätt mycke, alla fall dom lägre växlarna.
      Undrar om det går o få loss lådan underifrån eller om man måste lyfta ut motorn.
      Tack på förhand från intresserad hobbygubbe.

        oktober 3, 2013 at 09:02 #196716

        Har nån gång läst om nån som påstår sig ha plockat lådan neråt, men det är överlägset enklast och ta motor och låda uppåt. Skulle inte ens komma på tanken och försöka neråt när jag har gjort det uppåt bara 😛

        Innan du börjar byta låda så finns det ju lite saker man kan passa på och kolla

        Justera växellänkage
        Byta växellådsolja
        Kontrollera så kopplingen kopplar ur ordentligt

        Men visst kan det mycket väl va synkar som är dåliga.

          oktober 3, 2013 at 09:17 #196717

          Hej.
          Har bytt olja o ingen direkt skillnad.
          Vid kallstart är ettan svår och svårast är nog tvåan. I stort sett all utom femman går i men i två steg så att säga. Problemet har inte blivit värre på dom fyra månader jag ägt bilen men man vill ju att dom ska gå i smidigt så att säga.
          Blir bättre om man dubbeltrampar.
          Kopplingen frilägger helt.
          Växellänkaget vet jag inte hur det beter sig om det inte lirar.
          Backen är svår som fan också men den kanske inte är synkad på samma sätt.

            oktober 3, 2013 at 09:33 #196714

            Backen är osynkad på dessa lådor

            Tyvärr låter det ju som en dålig låda… men jag hade provat justerat länkaget innan bara för och va helt säker

            http://www.thesaabsite.com/FAQ–transmission-category–shifter-adjustments.html

              oktober 3, 2013 at 17:27 #196720

              Tycker det låter skumt att alla växlar strular. Att köra sönder alla växlars synkrondator har jag aldrig hört talas om…..
              Låter precis som om man kopplar med gummimattan dubbelvikt under pedalen. Det frikopplar men allt går trögt.
              Skulle nog lägga lite tid på att kolla växellänkage och kopplingshydrauliken.

                oktober 3, 2013 at 19:14 #196722

                Ett typfel på 900 är kopplingspedalen.
                Hålet för sprinten till huvudkopplingscylindern blir slitet => spelet i pedalen ökar => till slut kopplar den inte riktigt ur och blir trögväxlad.

                Kolla även urtrampningslager, koppling (särskilt tryckplattan) och lagret i svänghjulet.

                Står en bil även hos mig där växel 2-3-4 skrapar. Tror inte riktigt på att alla växlar skulle blivit dåliga samtidigt men jag har inte hunnit felsöka än.

                  oktober 4, 2013 at 11:18 #196730

                  Med dessa symptom skulle jag nästan sätta huvet på att det är kopplingen som inte släpper riktigt.

                  När kopplingen är nyluftad på min svarta är den som en dröm att växla, men på ett par dagar händer något, fan vet vad, men slavcylindern är väl misstänkt och jag får samma symptom som du. Pangar det till när du lägger i backen också?

                    oktober 4, 2013 at 12:10 #196731

                    tack fö alla svar, detta skall undersökas
                    ibland smäller det till när backen går i

                      oktober 5, 2013 at 18:02 #196733

                      Det sitter ju en överföring mellan växelspakens stång och själva lådan, alldeles precis utanför torpeden och innan lådan. ingen som vill tipsa om den? Den kan slappa till det, och det drabbar ju dom flesta växlar! Dock brukar det nog var värst i ändlägena då, dvs backen och kanske 5an, är lite olika.

                      Kolla så inte mattan är i vägen eller att nåt hindrar kopplingen från att gå i botten. Hade strul med det en gång, det var världens mest lätt-lösta växellådsstrul! 😆 Men jag är beredd hålla med annars att det lutar åt lådan.

                      Motor och låda tas i ett paket på en gång, uppåt. Jag begriper inte för allt i världen hur nåt annat skulle vara möjligt och varför man ens skulle vilja försöka annorlunda? :smile Proffsen gör det på 1 timma, för mig tar det 5 timmar ca om inte kärringen bråkar under tiden. Då kan det ta en vecka eller mer….

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.