Växellåda 1993 års modell

Forum Modellspecifika forum OG900 Växellåda 1993 års modell

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #489416
    helenacmeier
    Deltagare

    Enligt tillfrågad expertis är det växellådan/något i växellådan som har havererat när min SAAB 900 inte ens går att knuffa framåt (=rullar inte). Det går att lägga i olika växlar men motorn stannar om man släpper upp kopplingen. Jag har tittat i reservdelsförsäljningen men det finns ingen växellåda där. Är det okay att fråga i detta forum om någon har en fungerande växellåda till SAAB 900 1993 års modell till salu?

    Med vänlig hälsning
    Helena M

    PS. Jag vet att det är oekonomiskt att byta växellåda men tycker man om sin gamla röda SAAB så gör man…

    #489422
    Lsoderlund
    Deltagare

    Det funkar med alla växellådor från 99/90 och og900, är bara främre fästet som skiljer.

    Oekonomiskt vet jag inte, behöver inte kosta allt för mycket. Är ju inte riktigt något större jobb än att lyfta ur motorn.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #489427
    saabaero
    Deltagare

    Det funkar med alla växellådor från 99/90 och og900, är bara främre fästet som skiljer.

    Riktigt så enkelt är det inte.
    Alla lådor passar, men bara nästan.
    Enklast är att hitta en låda med samma beteckning som den som ska ersättas. MY -93 borde ha en som heter GM45614 alt GM45714 alt GM 55714 beroende på vilken motor det är.
    Skillnader att se upp med:
    1. 86½ kom de stora medbringarna på 900 (kom aldrig på 99/90)
    2 Kring 87-88 kom ”intern spakcentrering”
    3. 99/90 har fel främre fäste
    4. Primärväxeln skiljer beroende motor

    99/90 -lådor skulle jag avråda från då dom felar på pkt 1-3
    Rådet är att hitta en låda med slutsiffra 12 eller 14

    Det kan även vara ett alternativ att laga lådan som sitter i .
    Är lådan stum kan det bero på att två växlar ligger i samtidigt. Med ordentlig tur kan det vara backen som strular och då skulle problemet kunna vara lösbart genom sidolocket

    #489442
    Janne Hagnell
    Moderator

    För att svara på en av de inledande frågorna så skulle denna tråd varit i Delar köpes och efterlyses. Men eftersom det har blivit en teknikdiskussion får den ligga kvar, tycker jag.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #489444
    M.Broberg
    Deltagare

    Hjälper att veta var bilen finns, då kanske det finns någon i närheten som kan kolla på det.

    vad händer om du lägger i friläge och släpper upp kopplingen?

    #489446
    helenacmeier
    Deltagare

    Hej och tack för alla svar!

    Det som först hände var att bilen bara stod helt still efter att jag hade stannat för ett rödljus. Jag startade om och bilen rörde sig, tack och lov, precis över korsningen. Sedan var det helt omöjligt att få den framåt. Jag tror det var fyra-fem personer som försökte knuffa men det gick inte att rubba bilen.
    Det går att starta och det går att lägga i alla växlar men när man släpper upp kopplingen stannar motorn.
    Igår kom bilmekaniker som på något sätt fick den att hoppa bakåt när han lade i backen och gasade ordentligt. Han kunde sedan få den att köra på ettans-tvåans växel – 75 meter innan den lade av helt igen och återigen inte gick att rubba åt något håll (och jag fick ringa bärgare för att bärga hem den igen och betala för det).
    Bilmekanikern säger att växellådan ”skurit helt”, bärgaren pratade om en slutväxel och det höll mekanikern med om som en möjlighet, vid nästa kontakt med honom.
    Det hade inte hörts ett ljud från växellådan innan svärniten i korsningen och det hade aldrig krånglat att växla.
    Tyvärr kommer inte kärleken till mina SAABar ur ett teknikintresse utan från att vi gillar den gamla 900-modellen och att den är så himla rolig att köra, så jag är utlämnad åt mekaniker som tycker att bilen ska till skroten…

    #489449
    helenacmeier
    Deltagare

    Ps. Bilen finns i Tyresö.

    #489469
    Lsoderlund
    Deltagare

    Skroten tycker jag låter illavarslande.
    Jag kan nog kanske pipa förbi i mån av tid och titta snabbt. Skurit helt tror jag inte den gjort, men det är nog lättare och billigare att jaga rätt på en begagnad låda än att renovera en.

    Jag PM:ar dig!

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.