Växellåda med diffbroms

Forum Övrigt SSR Växellåda med diffbroms

Detta ämne innehåller 15 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-24 21:06.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14075

    anx
    Deltagare

    Hej är det nån som kan identifiera denna diffklump (se bifogad bild) den ska vara bromsad är det nån som vet? kronhjul är märkt 36 6 har detta med utväxlingen och göra? Hur ser man om man har nån drevsats typ sp1 eller 2 i lådan har sökt men inte hittan nån tråd ang detta?

    #94024

    fuling
    Deltagare

    Det är en diffbromsklump. Diffbromen är av ramplamell typ.
    Och den så kallde stora diffen.

    Är du säker att det står 36 6 och inte 35 6???
    Räkna kuggarna på kronhjul och piong.

    Precis under/brevid frihjulet sitter det ett drev.
    Räkna kuggarna på det drevet.
    std=40 (löst drev) och på frihjulsaxen=22
    sp1=41 (löst drev) och på frihjulsaxen=25
    sp2=38 (löst drev) och på frihjulsaxen=27

    #94025

    anx
    Deltagare

    Jo det stod 35-6 och det lösa drevet hade 41 kugg. så det är altså en sp 1 drevsats i lådan?

    #94026

    fredrik
    Deltagare

    Ja det är en 6:35 SP I växellåda som du har.

    Den är inte till salu?

    /Fredrik 070-587 88 01

    #94027

    anx
    Deltagare

    Jag tror inte den är till salu köpte den av en granne som såg jag köpt en v4. Så han undra om jag behövde en ”extra” låda. Han hade haft den i en rally V4 och priset kändes rätt 1500:- . Tänkte man kankanske ha den i V4 för lite bättre framkomlighet? Låter det som en bra ide? Priset var det okej eller har jag blivigt lurad ?

    #94028

    stefan
    Deltagare

    nej du är nog inte lurad, sätt ut den på tradera får du se, där kan du räkna med ett par miljoner……..

    #94029

    fuling
    Deltagare

    Ja, är det 41-kuggar på mellandrevet så är i alla fall mellanväxen sp1.
    Om du lägger i 4an och räknar antal varv du behöver snurra ingångsaxen för diffen skall snurra 1.
    Det skall bli ca 5,4varv om det är en sp1.
    Std 4 med 6:35 ger 4,9varv.

    Vättig/ca peng för lådan är ca 3-4ggr vad du betalde.

    anx:
    Vad hadde du tänkt att ha lådan till?
    Skall du åka gata kommer du bli bra läss efter ett par dar.
    Bilkräket gör ca ca ca ca 100km/h på ca 5000r/min.

    #94030

    anx
    Deltagare

    Tanken var att sätta den i 2:a bilen en -78 V4 men nu vart jag osäker. Hade tänkt sätta ihop en 1700 (visst tar man veven,stakar och kolvar från en 17m?)med 7.6 kam och kanske en weber 36/36 att matcha lådan med vad gör man nu letar annan slut växel eller flyttar över diffen i orginallådan som sitter i bilen nu? Tror inte Tjejen giller att åka runt på dom varvtalen det är ju trots allt hennes bil tills Hennes 95a från -75 är klar. Sen ska det bli min busbil….

    #94031

    anx
    Deltagare

    Har varit och snurrat nu drygt fem och ett kvarts varv på fyrans växel verkar altså vara en sp1. Så finns det mer lämplig utväxling att få tag i eller ska man satsa på en annan växellåda?

    #94032

    fuling
    Deltagare

    För en bruks/busbil är std slutväxel rätt ok.
    Hamnar på ca 4,5:1 på 4an med sp1.
    Tar man bara mellanväxen så man bara flyttar upp 1an och 2an så blir stegningen mellan 1an, 2an och 3an rätt ok. Och 4an blir lite större steg. Steget mellan 3->4 blir presis som std.

    Det finns 9:42 slutväxlar, sitter std i sonett, men skilnaden mot std V4 är så liten att det spelar ingen roll. Ca ca +1,2km/h per 1000r/min, ger allså 6km/h fortare vid 5000r/min.

    Hälst skulle man ha ännu högre slutväxel men det finns inget för vättiga pengar än/nu.
    Kanske sen. Jag har en prototyp slutväxel 9:38 + sp1 mellanväxel.
    Den låda funkar riktit bra på 1an, 2an och 3an. 4an suger vid busköring men bra vid landsväg.

    Finns även nytillverkade 9:36 slutväxlar att få tag på. Men är är det problem med att få plats med mellandrevet pga att piongen är så stor. Det enda som går dit är sp2, men då blir 1an jä… hög.

    Mer frågor ring mig
    070 782 19 10

    ps jag kan även bygga om din låda till vad du tycker passar.

    #94033

    gammsaaben
    Deltagare

    Fuling, jag är nyfiken, vad varvar din bil med 9:38 i 110 km/h på 4:an?

    #94034

    fuling
    Deltagare

    110kkm/h ger med mina däck 195/55 15 ca 3500r/min
    Med 155/82 15 –> 3300r/mim

    Ca std V4 ca 3800-3900r/min

    #94035

    perhaninge
    Deltagare

    Vad gör 6,35 spec2 med 215/45-17 ?
    Om du orkar så får du gärna räkna på 7,38 ( ingen drevsats )också med samma uppsättning däck

    Per/Haninge

    #94036

    fuling
    Deltagare

    6:35 sp2 –> 21,5km/h per 1000r/min på 4an
    7:38 std –> 25,5

    det är ca/samma/lika rullomkräts på 155/82 15 som 215/45 17

    #94037

    perhaninge
    Deltagare

    Tack Johan!
    Alltid roligt nät teorin / praktiken går hand i hand

    Per/Haninge

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng